ongeval op parking

SV1978
Topic Starter

ongeval op parking

#1 , 22 dec 2014 14:07

Beste,

dit weekend een ongeval gehad op een parking van een winkel.
ik rij uit mijn rijvak achteruit (naar rechts toe) en moet stoppen omdat er een auto van rechts afkomt. Deze wagen parkeert zich aan mijn rechterzijde.
Op het moment dat ik terug wil vertrekken rijdt een andere auto (die aan de overkant geparkeerd stond) achteruit tegen mijn linkerflank.
Wie is in zijn recht??
Komt de verzekering hier in tussen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 22 dec 2014 14:16

Enkele vragen, die voor anderen mogelijks van belang zijn:

- "Op het moment dat ik terug wil vertrekken": hoe lang heb je stil gestaan?
- Betrof het een volledig afgesloten parking (met slagbomen)?
- ging het over een parking van een winkel die open was?
- heb je een omniumverzekering?
- heb je de gegevens van de wagen die van rechts afkomt?

SV1978
Topic Starter

#3 , 22 dec 2014 14:20

ik denk zo'n 5s stil gestaan; de winkel was open (Colruyt); geen omnium; geen gegevens van die derde wagen...

Reclame

SV1978
Topic Starter

#4 , 22 dec 2014 14:21

ook nog andere wagen bijna geen schade; bij mij de zijflank ingedeukt

JPV

#5 , 22 dec 2014 14:22

stond je ook stil toen er gebotst werd?

SV1978
Topic Starter

#6 , 22 dec 2014 14:27

ja, stond stil

JPV

#7 , 22 dec 2014 14:30

Dan zal het imho een kwestie van interpretatie/bewijzen/getuigen zijn om te bepalen:
- of je wel degelijk "echt" stil stond, en je dus een voorzienbare hindernis was
- of je niet stil stond en je dus gewoon bezig was aan een manoeuvre
- je wel wél stil stond, maar dit toch een onderdeel is van je manoeuvre, dan ben je nog altijd bezig aan je manoeuvre

SV1978
Topic Starter

#8 , 22 dec 2014 14:39

wie van de 2 die een manoeuvre dit heeft dan voorrang?

JPV

#9 , 22 dec 2014 15:04

als beide een manoeuvre doen, zijn beide voor hun eigen schade aansprakelijk.

(gelieve anderen me te verbeteren, ik ken enkel de standaardsituaties van ongevallen, kan zijn dat ik hier iets te voortvarend ben).

lohabra

#10 , 22 dec 2014 18:57

Dan zal het imho een kwestie van interpretatie/bewijzen/getuigen zijn om te bepalen:
- je wel wél stil stond, maar dit toch een onderdeel is van je manoeuvre, dan ben je nog altijd bezig aan je manoeuvre
Het maneuver onderbreken en stoppen teneinde de doorgang vrij te maken, kan perfect aanzien worden als een manier om aan de voorrangsplicht te voldoen.
als beide een manoeuvre doen, zijn beide voor hun eigen schade aansprakelijk.

(gelieve anderen me te verbeteren, ik ken enkel de standaardsituaties van ongevallen, kan zijn dat ik hier iets te voortvarend ben).
Nope ...

Cassatie gaat er vanuit, dat wanneer beiden een maneuver doen, onderling de voorrang van rechts geldt. En dat "van rechts komen" bekeken dient te worden ifv de gereden rijrichting (in geval bvb twee bestuurders achteruit rijden).
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

SV1978
Topic Starter

#11 , 23 dec 2014 08:16

mijn linkerkant is geraakt van de wagen; hij kwam dus van links...

mvg

JPV

#12 , 23 dec 2014 14:58

ik denk dat je best eens een tekening maakt. Wat voor de ene "van rechts" is, zal voor de andere, afhankelijk van het standpunt, "van links" zijn.

Milo72

#13 , 23 dec 2014 15:45

mijn linkerkant is geraakt van de wagen; hij kwam dus van links...

mvg
Jij reed (als we ervan uitgaan dat je NIET stilstond) achteruit, dus als hij tegen de linkerkant van de auto rijdt, kwam hij, gezien vanuit jouw rijrichting, van rechts.

Dus het belangrijkste voor jou is de verklaring (en het bewijs, evt via verklaring van toeschouwers) dat jij effectief stil stond en daardoor een voorzienbare hindernis was.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Verkeersongevallen”