Startende eenmanszaak in bijberoep

Gotris
Topic Starter

Startende eenmanszaak in bijberoep

#1 , 21 dec 2014 14:35

Hallo,

Ik ben Ines en zit met een aantal vragen omtrent het oprichten van een eenmanszaak in bijberoep.
Heb nog geen boekhouder geraadpleegd omdat ik eerst graag van jullie al wat info had willen vergaren om toch al enig geïnformeerd te zijn.

Mijn vriend wil graag een eenmanszaak oprichten in bijberoep.
Het aantonen van het bedrijfsbeheer en de nodige beroepsbekwaamheid is hierin geen enkel probleem.
Hij zou willen beginnen in 'klusjes' zoals wel gekend.
Voornamelijk opknappen van woningen en dergelijke.

Nu zit ik met volgende vragen:

Wij hebben net een nieuwe bestelwagen aangekocht.
Deze is nog maar net besteld en dus nog onderweg.
Nu heeft onze verkoper ons voorgesteld om eventueel onze ondernemersnummer en onze btw-nummer nog aan te vragen voor de auto geleverd wordt.
Op die manier zouden we de btw kunnen recupereren nog.

Nu mijn vragen:
1. Is het slim om dit zo op te lossen of kopen we deze auto best volledig privé aan?
2. Indien we hem privé aankopen, hoe zit het in verband met privé-gebruik en werk-gebruik. Mag dit?
3. Indien we hem toch inbrengen, mag deze dan privé ook gewoon gebruikt worden?

Hopelijk kunnen jullie mij hier omtrent een klein beetje info over verschaffen.

Alvast bedankt!

(Een jonge, helpende vriendin van een jonge ondernemende man :) )

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 dec 2014 16:49

Dit hangt af van wat en hoe je zelfstandig gaat zijn !

Maar het is zeker geen slechte zaak om onmiddellijk de ondernemingsnummer aan te vragen, daar het een één mans zaak is komt hij toch in jullie belastingen, en zal je een zeer groot percentage BTW kunnen recupereren en afschrijven als kost, wat toch altijd welkom is, laat de factuur opstellen na dat je naar het ondernemingsloket bent geweest, en een tip doe dit na 1 januari omdat je anders nog 4 kw sociale wetten zou moeten betalen en dit is nu toch maar 10 dagen verwijderd, je kan misschien al morgen gaan maar starten op 1/01/2015 ook de factuur na 1/01/2015..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gotris
Topic Starter

#3 , 21 dec 2014 20:51

De wagen zou uiteraard dagelijks gebruikt worden om naar klanten te rijden met materiaal om de klus daar te klaren aangezien de sector waar hij in wil beginnen altijd op verplaatsing is en dus niet van thuis uit kan gebeuren. Weet niet of dit eventueel een antwoord biedt?
Alvast bedankt voor de info!

Reclame

denlowie

#4 , 21 dec 2014 21:21

Die zal dan ook 70% of zelfs meer aftrekbaar zijn als het een lichte vracht is natuurlijk.

De boekhouder zal volgens jullie omzet en werk het percentage juist kunnen bepalen.

Liquinario
Contacteer: Website

#5 , 10 jan 2015 02:26

Hallo,
Nu mijn vragen:
1. Is het slim om dit zo op te lossen of kopen we deze auto best volledig privé aan?
2. Indien we hem privé aankopen, hoe zit het in verband met privé-gebruik en werk-gebruik. Mag dit?
3. Indien we hem toch inbrengen, mag deze dan privé ook gewoon gebruikt worden?
1. De kosten van de bestelwagen kan je vriend enkel aantonen via zijn beroepskosten als zelfstandige. Zeker en vast dus een factuur vragen zodat je het in kosten kan brengen.
De verkoper kan eventueel reeds een factuur uitschrijven met "BTW nummer in aanvraag". Achteraf dien je wel een correcte factuur met de juiste BTW-nummer te ontvangen.
Volledig privé aankopen heeft geen fiscaal nut.

2. Zie 1

3. In een éénmanszaak zijn sommige zaken "gemengd gebruikt" zoals bijvoorbeeld de bestelwagen.
Beroepsuitgaven met gemengd gebruik worden slechts aan het beroepspercentage ingebracht in kosten. Dat zal afhankelijk van de aflegde kilometers zijn.
Privé rijden met de camionette is dus zeker en vast geen probleem maar brengt het beroepsgebruik naar beneden.

denlowie

#6 , 10 jan 2015 12:10

BTW in aanvraag dit is eigenlijk verleden tijd, want je krijg altijd je ondernemersnummer onmiddellijk, zelfs de vennootschappen krijgen dit onmiddellijk op de griffie van de handels rechtbank, het is enkel die nummer die moet geactiveerd worden voor den BTW en dit duur 1 dag.

Terug naar “Handelspraktijken”