Relatie beeindigen, voorschot woning betaald

Massimo
Topic Starter

Relatie beeindigen, voorschot woning betaald

#1 , 20 dec 2014 13:06

Beste,

Ik zit in volgende situatie:

Mijn vriendin en ik hebben beslist samen een woning te kopen, twee weken geleden werd het voorschot betaald en de lening goedgekeurd.
Het voorschot van 29000€ daarvan werd 20k door mijzelf betaald.

Echter heb ik deze week ontdekt dat ze is vreemd gegaan, niet zo lang geleden. Haar kansen zijn op en bij deze zou ik graag de relatie beeindigen. Nu vroeg ik mij af of we nog van de aankoop kunnen afzien? Zijn we het voorschot van 10% kwijt?
Is er een manier waarop we de lening toch kunnen laten afkeuren door de bank?

Alvast bedankt,

Geoffrey.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 dec 2014 16:09

Voorschot ben je kwijt, tenzij verkoper van goede wil is, of de bank wil meewerken..

a162378

#3 , 28 dec 2014 22:18

Wil zij het huis nog altijd kopen?
Als zij de koop weigert en jij niet, dan kan je haar aanklagen zou ik denken; zodat zij alleen voor het voorschot moet opdraaien..

Reclame

basejumper

#4 , 29 dec 2014 20:59

Lening is goedgekeurd. Daarenboven gaat de bank er zich niet toe lenen jouw problemen op zich te nemen. Verkoper kan bank aanklagen indien die te weten komt dat dit gebeurd zou zijn.
Ga praten met verkoper, eventueel door advocaat. De 10 % staat vermeld in de meeste compromissen. Echter als dit voor de rechtbank komt wordt het niet zelden beperkt tot de effectief geleden schade. Je kan een dading voorstellen voor een beperktere schadevergoeding. Voordeel voor verkoper is dan dat hij onmiddellijk nieuwe koper kan zoeken. Soms heeft verkoper ook het geld nodig... je kan bluffen en zeggen dat je het voor de rechtbank laat komen. Dat kan jaren duren en dat betekent dat ook de verkoper vast zit. Maar ook de verkoper kan natuurlijk onderhandelen... Proberen waard.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”