Omzetting blote eigendom in geldsom

Nina
Topic Starter

Omzetting blote eigendom in geldsom

#1 , 30 apr 2008 18:13

Mijn papa is overleden en laat een eigendom achter. Hij heeft 3kinderen. Ikzelf uit een eerste huwelijk en 2minderjarigen uit zn tweede huwelijk.
Na een verloop van jaren, heb ik nu eigenlijk centjes nodig om persoonlijke redenen. Heb ik het recht om mijn deel (blote eigendom of naakte eigendom) op te eisen in een geldsom?

Er is wel geen geld om mij uit te betalen, dus zou het pand eigenlijk moeten verkocht worden. Let wel, er zitten 2 minderjarigen in het spel. Kan ik een verkoop eisen om mijn deel te kunnen omzetten in geld.

Ik hoop het, want ik zou graag verder gaan studeren :D

Nina[/b]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 02 mei 2008 11:26

Bij ontbreken van testament geldt bij zijn vooroverlijden : “Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap…”(Burgerlijk Wetboek).

‘De gehele nalatenschap’ omvat ook vaders eigen huis,waarvan diens kinderen elk 1/3 in blote eigendom erven..

“Art.745quater.§ 1. Wanneer de blote eigendom behoort aan de afstammelingen van de vooroverleden echtgenoot...kan de langstlevende echtgenoot of een van de blote eigenaars VORDEREN dat het vruchtgebruik geheel of ten dele wordt omgezet, hetzij in de volle eigendom van met vruchtgebruik belaste goederen, hetzij in een geldsom, hetzij in een gewaarborgde en geïndexeerde rente...”(Burgerlijk Wetboek).

De waarde van uw (stief)moeders vruchtgebruik is dan afhankelijk van haar leeftijd ten tijde van de omzetting.Indien de rechter die omzetting zou toestaan dan laat zij u echter nog niet toe het uit onverdeeldheid treden te vorderen,daar zij dan nog het vruchtgebruik op de overige 2/3 behoudt

U kan enkel pogen uw blote eigendom minnelijk aan een van de medeeigenaars te verkopen.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”