Overlijden vergeten aan te geven

giserke

Re: Overlijden vergeten aan te geven

#16 , 17 dec 2014 01:59

Ik weet niet hoe uw relatie is met uw stiefvader, maar ik denk dat U best in dit stadium een advocaat of notaris een brief laat schrijven, voor het opvorderen van alle gegevens ivm de erfenis.
Dit als mede rechthebbende. Het ruikt er naar dat uw stiefvader uit is op een spelletje spelen. U kunt misschien nog 1 keer voorstellen dat U eventueel mee gaat naar de bank voor een afschrift.
Was uw stiefvader wettelijk gehuwd of samenwonend met uw moeder?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jan-e-man
Topic Starter
Contacteer: Website

#17 , 17 dec 2014 09:25

Ik weet niet hoe uw relatie is met uw stiefvader, maar ik denk dat U best in dit stadium een advocaat of notaris een brief laat schrijven, voor het opvorderen van alle gegevens ivm de erfenis.
Dit als mede rechthebbende. Het ruikt er naar dat uw stiefvader uit is op een spelletje spelen. U kunt misschien nog 1 keer voorstellen dat U eventueel mee gaat naar de bank voor een afschrift.
Was uw stiefvader wettelijk gehuwd of samenwonend met uw moeder?
Hij was wettelijk gehuwd.

Jan-e-man
Topic Starter

#18 , 17 dec 2014 10:25

Het klopt dat de bank geen uittreksel mag leveren. Word vervolgt...

Reclame

giserke

#19 , 17 dec 2014 10:41

Dat is juist, maar je mag wel een bankafschrift vragen aan de andere partij voor de afhandeling van de erfenis.
En datum van overleiden is datum vermeld door de arts, die de dood heeft vastgesteld.
Stel dat uw stiefvader 14 dagen heeft gewacht, en de bank heeft de rekening nog 14 dagen verder laten werken, dan nog zal de toestand gelden voor de erfenisberekening op datum van overleiden.

Je kunt ook een vraag richten naar Febelfin, om een bankstatus op te vragen. Je moet dan wel rechthebbende zijn.
De notaris kan die opvragen.

Jan-e-man
Topic Starter

#20 , 17 dec 2014 19:19

Je kunt ook een vraag richten naar Febelfin, om een bankstatus op te vragen. Je moet dan wel rechthebbende zijn.
De notaris kan die opvragen.
Bedankt voor de info. :D
Kan dat bij eender welke notaris?

Jan-e-man
Topic Starter

#21 , 17 dec 2014 19:26

Het voorstel dat door de bank nu gedaan werd:
ik teken voor deblokkering van de rekening en ik kan onmiddelijk inzage hebben op alle verrichtingen.

Of moet ik toch naar een notaris stappen?

Jan-e-man
Topic Starter

#22 , 18 dec 2014 09:21

Stiefvader liet een van zijn dochters bellen om druk te zetten. Er blijkt nu ook een huurwaarborgrekening geblokkeerd te zijn.
Wat kies ik: notaris of advocaat?

basejumper

#23 , 18 dec 2014 14:06

jan,

zie posts van rico en J demoor. Daar staat toch zeer duidelijk in welke documenten nodig zijn? Als mensen je antwoorden geven kan het zinvol zijn die ook te lezen....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Jan-e-man
Topic Starter

#24 , 18 dec 2014 15:43

jan,

zie posts van rico en J demoor. Daar staat toch zeer duidelijk in welke documenten nodig zijn? Als mensen je antwoorden geven kan het zinvol zijn die ook te lezen....
Dim. Ik weet wel welk document ik moet opvragen hoor. :)
Alleen zijn de registratiekantoren in Brussel danig door elkaar geschud dit jaar en vinden zij zelf niet zo meteen waar ik dan moet zijn. Volgens de notaris zou de fiscus al lang iets laten weten hebben als het om een erfenis ging.
Mij gaat het om die rekening en de onduidelijkheid er rond. Hoe dan ook heb ik als enige zoon erfrecht op 25% ervan.

Jan-e-man
Topic Starter

#25 , 19 dec 2014 10:33

Drie notarissen geprobeert: die zitten met te veel werk door de woonbonus.
Een hele uitleg aan de telefoon maar uiteindelijk komt het erop neer: trek uw plan met uw stiefvader.
Ik wil naar registratiekantoor voor aangifte nalatenschap, alleen weet niemand waar ik moet zijn in Brussel.
Domicilie bij overlijden was Sint Jan's Molenbeek.

Jan-e-man
Topic Starter

#26 , 19 dec 2014 10:34

Drie notarissen geprobeert: die zitten met te veel werk door de woonbonus.
Een hele uitleg aan de telefoon maar uiteindelijk komt het erop neer: trek uw plan met uw stiefvader.
Ik wil naar registratiekantoor voor aangifte nalatenschap, alleen weet niemand waar ik moet zijn in Brussel.
Domicilie bij overlijden was Sint Jan's Molenbeek.

Jan-e-man
Topic Starter

#27 , 02 jan 2015 16:27

Attest van erfopvolging gekregen. Wat nu? Toch nog notaris inschakelen of bankrekening vrijgeven onder voorwaarde van inventariaat?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”