Beheer bankrekening ouders

Pingi
Topic Starter

Beheer bankrekening ouders

#1 , 15 dec 2014 14:18

Stel dat één van beide kinderen (nog inwonend bij moeder) de rekening van de ouder kan beheren.
De andere heeft geen inzage en er is een slechte verstandhouding tussen beide kinderen.
Stel dat het inwonende kind eventueel gelden naar zijn eigen rekening overzet.
Mag er dan achteraf na overlijden van de moeder, op de rekening nagegaan worden of het inwonende kind inderdaad geld naar zijn eigen rekening heeft overgezet? Of kan men achteraf niets meer hier aan doen? Ik weet dat een mogelijke oplossing naar een vrederechter gaan is, die dan het beheer over de rekening kan overnemen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 dec 2014 14:41

U kan inderdaad naar vrederechter gaan en vragen een bewindvoerder aan te stellen.
Kan u van uw ouders ook geen volmacht krijgen op die rekeningen? Op dat ogenblik kan u de rekeninguittreksels al bekijken
Zolang niet wilsonbekwaam doen uw ouders wat ze willen.
Na overlijden kan u nazicht laten doen tot 10 jaar terug en verantwoording eisen.
Volmacht wil zeggen dat men zich moet houden aan datgene waar men volmacht heeft voor gekregen dus vb betalen rekeningen. Andere zaken zijn dan uit den boze.

Pingi
Topic Starter

#3 , 15 dec 2014 21:59

Bedankt voor uw antwoord. Het is niet mijn eigen situatie dus ik weet niet of dat inwonend kind een volmacht heeft. Gezien de moeder de bankzaken toch niet zelf kan regelen doet die persoon dat in haar plaats. Vraag is alleen wie weet wat hij met haar geld doet... haar geld dient in de eerste plaats voor haarzelf en eens zij er niet meer is 50/50 voor beide kinderen. Maar als de een alles opdoet zonder medeweten vd ander om... bij volmacht moet enkel de moeder toestemming geven?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 dec 2014 22:23

Houder(s) van de rekening(en)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”