huren als eigenaar

Johannes1
Topic Starter

huren als eigenaar

#1 , 10 dec 2014 17:03

Kan ik, gehuwd met scheiding van goederen en met mijn partner eigenaar van enkele huizen, een appartement huren en mij inschrijven in de desbetreffende gemeente?
Welke consequenties heeft dit (belastingen, en/of andere)?
Dank voor het antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 10 dec 2014 17:28

Natuurlijk kan dat.
Het enige effect dat ik zie is dat uw echtgenote de KI's van al haar eigendommen zal moeten aangeven.
Indien jullie zelf in één van die eigendommen zouden wonen dan zou ze in de inkomensbelasting niet belast worden op
de woning waar ze is gedomicilieerd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Johannes1
Topic Starter

#3 , 11 dec 2014 11:43

Even nog verduidelijken.
Een van ons zou in één van die eigendommen blijven wonen (dus ingeschreven blijven in de huidige gemeente), een ander zou zich dus vestigen in het huurappartement (en zich dus in die gemeente inschrijven).
We blijven gehuwd.
Ik zie dus niet in wat er veranderd in de belastingsaangifte. Alles blijft dus zoals het was.
Of zie ik iets over het hoofd?
Alvast bedankt en bereid tot meer uitleg.

Reclame

roharro

#4 , 11 dec 2014 13:28

Even nog verduidelijken.
Een van ons zou in één van die eigendommen blijven wonen (dus ingeschreven blijven in de huidige gemeente), een ander zou zich dus vestigen in het huurappartement (en zich dus in die gemeente inschrijven).
We blijven gehuwd.
Ik zie dus niet in wat er veranderd in de belastingsaangifte. Alles blijft dus zoals het was.
Of zie ik iets over het hoofd?
Alvast bedankt en bereid tot meer uitleg.
Het enige dat kan veranderen is het eventuele verlies van de huwelijkscoefficiënt.
Om die te genieten mag men niet feitelijk gescheiden zijn.

Jullie zullen dan voortaan ook twee aparte belastingsaangiftes moeten indienen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#5 , 12 dec 2014 09:15

“Art.213.Echtgenoten zijn jegens elkaar tot samenwoning verplicht; zij zijn elkaar getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd.Art.214.De echtelijke verblijfplaats wordt door de echtgenoten in onderlinge overeenstemming vastgesteld. Bij gebreke van overeenstemming tussen de echtgenoten doet de familierechtbank uitspraak in het belang van het gezin.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).
Financiële voordelen/nadelen zijn geen element op basis waarvan deze vaststelling van het effectief verblijf gebeurt.

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete van zesentwintig tot vijfhonderd euro...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”