Toekennen van krediet aan onbemiddelde persoon.

Antilles
Topic Starter

Toekennen van krediet aan onbemiddelde persoon.

#1 , 07 dec 2014 21:35

Ik zit met het volgende probleem. Mijn moeder had een woonst gekocht aan de zee. Door omstandigheden wou ze terug verhuizen en heeft ze een overbruggingskrediet moeten aanvragen aan de bank. Het appartement aan de zee geraakte niet verkocht aan de oorspronkelijke aankoopprijs en ze heeft verlies gemaakt van +€100000. Nu betaalt ze al een tijdje €830 per maand af wetende dat het meer dan een derde is van haar inkomsten (maandelijks €1300). Tegen het einde van het jaar moet ze aan de bank nog een schuld betalen van €9000 of haar huidig huis zal worden verkocht onder dwang.

Ik stel mij de vraag of de bank hier ook niet schuld aan heeft om nog zoeen zware lening toe te kennen aan een mindervalide vrouw van 63. Kan de bank hiervoor aangeklaagd worden? Als we de €9000 ophoesten moet ze nog steeds 830€ per maand betalen voor 15 jaar en ik weet niet of mijn moeder dat gaat aankunnen....

Dank voor uw aandacht.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 dec 2014 09:02

Het ik ook aan de kredietnemer te weten wat hij al of niet kan betalen. Hij tekent toch het leningscontract uit vrije wil. Naderhand de bank gaan verantwoordelijk stellen omdat een appartement te duur werd aangekocht en nadien niet meer verkocht kan worden aan dezelfde is er wat over.

Sirkii

#3 , 08 dec 2014 21:27

Schulden moet je hoedanook aflossen. Misschien doe je r goed aan om (samen met broers/zussen) je moeder geld te "lenen" om de eigendom veilig te stellen. Als je dit doet wel duidelijke afspraken op papier zetten. De niet terugbetaalde leningssommen kan je immers bij de vererving in mindering brengen. Als je zeker wil zijn zou je moeder aan elk al een stukje naakte eigendom kunnen schenken (notariskosten) zodat zij het niet meer kan verkopen zonder jullie toelating.

PS kopen en snel weer verkopen doet je alvast minimaal de notariskosten verliezen (grofweg 40.000€ op een appt van 300.000€), de makelaarskosten (12 tot 15.000€) en voorts wat je teveel betaalde en alle opfrissingskosten als t geen nieuw was.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”