Faillissement eenmanszaak en blote eigendom

orchidea
Topic Starter

Faillissement eenmanszaak en blote eigendom

#1 , 07 dec 2014 15:54

Beste,

Ik ben in maart 2014 failliet verklaard met mijn eenmanszaak en er is dus een curator aangesteld. Nu heb ik in het verleden ook een penale boete en een verbeurdverklaring gehad, wat mijn schuldenput inclusief de schulden van het faillissement groot maakt (70000 euro).

Nu heb ik tesamen met mijn zus een blote eigendom op het huis van mijn overleden moeder waar mijn stiefvader het vruchtgebruik op heeft. Nu heeft de curator contact opgenomen met mijn stiefvader en heeft hem alle schulden voorgelegd van mij en heeft hem voorgesteld om mijn deel uit te kopen om zo tot een regeling te komen tot aflossing van deze schulden.

Nu is mijn vraag.. Is mij stiefvader verplicht om dit te doen?
Wij hebben niet zo een goed contact en ik wil liever niet dat dit op deze manier gebeurd omdat ik hem niet tot last wil zijn voor mijn schulden en hij wil hiervoor liever ook niet gaan lenen. Ik ga dan nog liever in een schuldregeling ipv deze manier.

Nu is mijn vraag wat de curator verder kan doen met het huis als hij er niet op ingaat? En mocht mijn stiefvader akkoord gaan met het voorstel.. Kan ik me daar nog tegen verzetten of niet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 dec 2014 16:36

Vermoedelijk is uw stiefvader vruchtgebruiker geworden omdat het de gezinswoning was.
Hij mag van dat vruchtgebruik onvoorwaardelijk genieten tot het eind van zijn dagen.
Niemand kan hem dat vruchtgebruik ontnemen.
En het spreekt vanzelf dat niemand hem kan dwingen om een deel van de blote eigendom over te kopen.

Met andere woorden: de schuldeisers kunnen niets doen.
In theorie kunnen ze uw aandeel in de blote eigendom doen verkopen.
Maar dat is zo goed als onverkoopbaar.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

orchidea
Topic Starter

#3 , 04 jan 2015 11:47

Of een hypothecaire inschrijving nemen op het goed.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”