Herziening hypothecair kredit

Carolinecm
Topic Starter

Herziening hypothecair kredit

#1 , 06 dec 2014 23:23

Hallo,

Ik zal even kort mijn situatie omschrijven: In 2006 heb ik mijn ex uitgekocht en ben ik enige eigenaar geworden van mijn woning. Momenteel leen ik aan een rentevoet van 4,23%. Ik heb ook sinds 2006 een nieuwe vriend. Ik ben laats naar de bank gegaan om een herziening te vragen van mijn krediet, dit komt uiteraard veel gunstiger uit voor ons. Volgens de bank MOET mijn vriend ook eigenaar zijn van het huis om op de lening te komen en de bankrekening ook op zijn naam te zetten. We zijn beiden bij dezelfde en samenwonend. Volgens de bank moet ik dus naar de notaris gaan en een nieuwe eigendomsakte laten maken, wat dus weer wat geld gaat kosten ...

Kan dit eigenlijk wel, dan kunnen mensen die niet gehuwd zijn en gewoon wettelijk samenwonen geen hypothecair krediet krijgen ???? Ik snap er niets van ...

Hopelijk kan iemand mij helpen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 07 dec 2014 18:23

Caroline,

De woning behoort tot uw vermogen. u bent alleen eigenaar en alleen kredietnemer. bank kan niet zomaar iemand mee inschrijven als medekredietnemer. Borgstellingen om niet zijn bij wet verboden. Situatie is anders bij 2 mensen die samenwonen en samen een aankoop doen - dus ook samen eigenaar worden.Daarenboven zal uw vriend geen enkel fiscaal voordeel kunnen genieten indien hij niet voor een deel mede-eigenaar is. er zijn echter goedkopere manieren om dit te regelen, bvb huwen en onroerend goed in gemeenschap brengen. Contacteer je notaris voor advies want er zijn nog andere manieren om je situatie een positief antwoord te bezorgen. Advies notaris is alvast gratis. Op basis van advies en prijsraming akte kan je dan nadien beslissen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Carolinecm
Topic Starter

#3 , 08 dec 2014 19:30

Dank je wel voor je reactie basejumper , ik ga zeker eens langs bij de notaris

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”