Verkeersongeval met gewonde.

haflinger
Topic Starter

Verkeersongeval met gewonde.

#1 , 05 dec 2014 11:54

Mag de tussenkomende politie bij een ongeval met gewonden de gegevens zoals naam, adres, woonplaats , enz mededelen aan de tegenpartij.

Er werd geen Europees aanrijdingsformulier ingevuld . Dat moest niet volgens de politie omdat er pv was opgesteld. Daar ben ik echter niet akkoord mee.

Er werd zelfs geen schets opgemaakt van de plaats van het ongeval , ook iets waar ik niet akkoord mee ging.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
RoyalFlush

#2 , 05 dec 2014 12:14

Het EAF hoeft niet ingevuld te worden, maar dat raad ik je ten sterkste aan. Vooral omdat de verzekeraars nu moeten wachten tot het parket de PV vrijgeeft om aan de slag te kunnen gaan met de zaak, en dat duurt een tijdje (6-12 maanden heb ik al horen zeggen). Je kan proberen er alsnog een op te stellen met de tegenpartij, als je meent in recht te zijn, maar die kan dat weigeren.

Hopelijk heb je foto's van de situatie, in je verklaring zal je alleszins hopelijk alle elementen die in je voordeel spelen al laten opnemen hebben.

Bron: eigen ervaring.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 dec 2014 12:28

Waarom zou politie de gegevens van andere partij niet mogen mededelen. Op een EAF staan deze gegevens toch ook, en die krijgt tegenpartij toch ook op de plaats van het ongeval.
Van de meeste kruispunten of ongeval gevoelige plaatsen heeft de politie plannen op het politiekantoor. Daar zullen ze de gegevens wel op aanbrengen en bij het PV voegen, bent daar maar zeker van..

Reclame

haflinger
Topic Starter

#4 , 05 dec 2014 12:41

Het ongeval is niet gebeurd op een kruispunt. Ik heb aan één van de tussenkomende agenten gevraagd waarom zij geen schets opmaakten. Het was volgens haar niet nodig omdat er geen betwisting was omtrent de aansprakelijkheid. De voertuigen werden weg getakeld zonder ook maar af te tekenen op het wegdek. Er was zeer veel schade aan de auto's : twee perte totale.

Lanox

#5 , 05 dec 2014 12:44

Het was volgens haar niet nodig omdat er geen betwisting was omtrent de aansprakelijkheid.
Mooi, een agente met de bevoegdheid van een rechter.

haflinger
Topic Starter

#6 , 05 dec 2014 12:55

Ja, het waren 4 jonge agenten die ter plaatse gekomen zijn en één der van nog niet eens vriendelijk. Bang van het werk , denk ik.

Franciscus

#7 , 06 dec 2014 21:18

Politie MOET adviseren steeds een EAF in te vullen ook al is het maar met uw eigen gegevens.
Politie MOET PV opstellen bij ongeval met gewonden en een duidelijke schets liefst ( zeker bij zware feiten) MET schets.
Trouwens in het politiesysteem zit een module waarmee de schets correct met de juiste maten enz kan worden opgesteld.
Ik vraag me af welke politiezone dat was en welke provinciale politieschool die inspecteurs/agenten hebben gevolgd.

Nadat PV is opgesteld komt uit datzelfde systeem een attest aangifte aanrijding aan met alle relevante gegevens van BEIDE partijen bestemd voor de verzekering.
Alleen staan daar niet de vaststellingen van de politie op en evenmin de schets noch de getuigenverklaringen evenmin de verklaring van de tegenpartij.

Geen betwisting inzake aansprakelijkheid ...waar haalt die politieagent dat vandaan.. dat is NIET de bevoegdheid van de politie om daar ook maar ENIGE uitspraak over te doen.
Dat is tot op heden nog steeds het pejoratief van de rechtbank en van niemand anders

roharro
Juridisch actief: Ja

#8 , 06 dec 2014 22:00

pejoratief = prerogatief???
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus

#9 , 06 dec 2014 22:59

Juist.

j.demoor

#10 , 07 dec 2014 13:32

”Art.28’5(vgl.art.57)...§2...delen...elke politiedienst die een persoon ondervragen,deze persoon mee dat hij kosteloos een kopie van de tekst van zijn verhoor kan verkrijgen...”(17 november 1808 Wetboek van Strafvordering=Sv.).

Indien u die kopie ter plaatse niet verkreeg,dan kan u ze nog steeds verkrijgen op het politiekantoor .Deel een kopie daarvan onverwijld mee aan uw WAM-verzekeraar.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

BloodNight

#11 , 07 dec 2014 14:13

Politie MOET adviseren steeds een EAF in te vullen ook al is het maar met uw eigen gegevens.
Waar staat dat politie ook maar iets moet doen met een EAF. Bij mijn weten is er geen verplichting dat politie ook maar iets moet doen met EAF. Gegevens meedelen van tegenpartij is iets anders. Politie die EAF invult is dan ook een gunst geen verplichting.
Bij het afleggen van het theoretisch examen voor het halen van een rijbewijs zou men beter ook eens een uitleg doen over het EAF alsook dit verplicht correct laten invullen(tegen punten dan weliswaar).
Tip: thuis het EAF invullen, een pak minder stress als je dan daadwerkelijk een ongeval hebt.

Franciscus

#12 , 07 dec 2014 15:24

Dat staat nergens dus schrijf ik adviseren dat het wordt ingevuld.
Wat ook gebeurd is dat politie zegt dat er GEEN EAF moet worden ingevuld en DAT is totaal fout.

Stel dat zoiets wordt gezegd partijen doen dus niets .attesten worden niet doorgestuurd en parket seponeert.
Na een maand of 8 vraagt een partij toch hoever het nu staat .. nergens dus ...
En geen van de verzekeringsmaatschappijen waren/zijn in kennis gesteld door partijen .....

BloodNight

#13 , 07 dec 2014 16:05

Het is best dat beide partijen zelf een EAF invullen voor een snellere afhandeling. Er is echter geen verlichting dat de politie ook maar iets zegt van een EAF. Politie moet niet helpen met het invullen, en zelf al zeggen ze dat het niet nodig is dat een EAF moet ingevuld worden...het staat hen vrij dit te zeggen. Er is namelijk geen verplichting om EAF in te vullen.
Zodra er een proces-verbaal wordt opgemaakt is er een PV nummer. Dat nummer moet je zo spoedig overmaken aan de verzekering. Zelf al seponeert het parket, dan kunnen de verzekeringen altijd het PV opvragen en verder onderling een oplossing zoeken.

Franciscus

#14 , 07 dec 2014 16:27

Ik dacht dat men binnen de 8 dagen een ongeval aan de verzekering moet aangegeven worden.
Dus politie zegt geen EAF opstellen wij stellen PV op.
Attest (door secretariaat) wordt niet of te laat opgestuurd.
Personen wachten op het PV want politie heeft gezegd dat ZIJ PV opstellen.
Na enkele maanden komt PV uiteindelijk bij parket en die seponeren, na weer enkele maanden begint een van de partijen zich wel vragen te stellen en belt zijn verzekering...
resultaat te laat aangemeld en geen tussenkomst.
En zegt nu niet dat dit geen realistisch scenario is.

Franciscus

#15 , 07 dec 2014 16:38

Volgens mij zijn er in een aantal korpsen wel dienstonderrichtingen waarin duidelijk gesteld wordt wat politie dient te doen.

Terug naar “Verkeersongevallen”