huis verkopen

janjan
Topic Starter

huis verkopen

#1 , 16 mar 2008 13:28

beste,

ik heb in juni 2005 een woning gekocht voor 100000 euro + klein beschrijf
door omstandigheden zou ik deze moeten verkopen.
aangezien ik reeds geruime tijd gewerkt heb in deze woning is deze in waarde gestegen en ik zou deze willen verkopen voor 160000 euro
mijn adres staat sinds november 2007 op deze woning.
kan er iemand me meer info geven over hoeveel ik winst zou maken op deze woning in willebroek
als alle kosten er zijn afgetrokken
-meerwaarde belasting???
- groot beschrijf??
-verbouwingskosten (zelf gedaan 10000 euro)
- andere kosten??????
-notariskosten???
-gemeentebelasting?

mvg
jan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
djanodive

#2 , 23 apr 2008 21:54

Je zal minimum 33% belast worden op die 60.000euro, omdat je de woning verkoopt binnen de 5 jaar na de akte. = 19.800euro

Je zal in principe rond de 800 euro of meer aan abattment moeten terugbetalen omdat je er niet woonde binnen de 2 jaar na het ondertekenen van de akte.

Daarbij moet je nog eens 5% registratierechten terugbetalen aan de overheid, omdat je de woning niet gedurende 3 of 5 jaar ('kweet het niet vanbuiten) bewoond hebt als hoofdverblijfplaats. Dit komt in uw geval neer op een kleine 4.375euro.

Dus voorlopig zit je al aan ongeveer 25.000euro.

Wat betreft gemeentebelasting en notariskost, dat weet ik niet.

Ik denk niet dat er nog nootariskosten bijkomen, want bij verkoop is het de koper die betaald voor de notariskosten.

Laat het mij weten als ik niet juist zit met mijn berekeningen. Iedereen kan missen. :shock:

Je zou kunnen die 10.000euro verbouwingskost aftrekken van die 60.000euro meerwaarde, maar dan is de voorwaarde wel dat die verbouwingswerken gebeurt zijn door een 'geregistreerde aannemer'. Ik vermoed echter dat je alles zelf gedaan hebt, en dan verlies je dat voorrecht. Spijtig en belachelijk, maar we zijn in België, remember!

dieke

#3 , 24 apr 2008 12:11

Het allereerste wat djanodive zegt, klopt volgens mij niet. Als het gaat om je eerste en enige woning, vervalt die meerwaardebelasting. Zo heb ik het me toch altijd laten vertellen. Dus geen meerwaardebelasting te betalen indien u buiten deze woning geen ander onroerend goed bezit.

Reclame

djanodive

#4 , 24 apr 2008 17:15

Ik blijf bij mijn standpunt... :shock: maar je kan gelijk hebben. Voor het zekerste eens gaan vragen bij de belastingen zelf.

dieke

#5 , 24 apr 2008 18:43

Eens simpelweg wat googelen op 'meerwaardebelasting' levert al duidelijkheid op: op een site van een notaris vond ik het volgende:

Opgelet: er is geen meerwaardebelasting verschuldigd voor de eigen gezinswoning, ook niet als u ze verkoopt binnen een periode van vijf jaar met een meerwaarde.

djanodive

#6 , 24 apr 2008 20:04

Inderdaad. Ook even gekeken op internet en voorgaande klopt. er moet dus geen meerwaardebelasting betaald te worden op de eigen en enige woning! Let dus op dat het uw enige woning is op dat moment (maar dit lijkt zo in uw geval).

Het enige dat je "verliest" zijn de notariskosten die je maakte bij de aankoop (alsook kosten voor de akte van de lening) en de registratierechten die betaald werden met daarbij nog die registratierechten en abattement die je terug moet betalen.

De rest zal vooral voor de toekomstige kopers zijn.

Vergeet wel niet dat je de registratierechten kan meenemen mocht je toch nog binnen de 2 jaar (of zoiets) na de verkoop van jou huis, een andere woning kopen. Dan kan het zijn dat je een deel terug krijgt (denk ik) of dat je moet opleggen als de registratierechten daarvoor meer zouden bedragen.

En wie weet zijn de omstandigheden in de toekomst terug gunstig om toch nog iets te kopen. Ik hoop het voor jou.

Bij deze weeral iets bjigeleerd. Ik was me er ook niet van bewust. Bij de belastingen hadden ze daar niets van gezegd van die eigen en enige woning.

Bedankt om te verbeteren. :wink:

dieke

#7 , 24 apr 2008 20:42

Graag gedaan hoor. 't Is ook maar omdat wij pas ons huis verkocht hebben, dat ik me die regel meende te herinneren. Zo leert een mens al eens iets he.

djanodive

#8 , 25 apr 2008 22:39

Trouwens...wie weet verkoop ik ook ooit eens mjin huis binnen de 5 jaar of zo... :roll:

Jelle

#9 , 01 jul 2008 12:15

het hoeft zelfs niet ENIGE woning te zijn, zolang het maar de GEZINSWONING is

Terug naar “Kopen”