Deurwaarder recht op auto die reeds in vuistpand zit?

DuckMaster
Topic Starter

Deurwaarder recht op auto die reeds in vuistpand zit?

#1 , 03 dec 2014 10:24

Helaas ben ik zo stom geweest om een bekende €6.000 te lenen.
Alles keurig op papier gezet en per bank betaald.
Als zekerheidstelling heb ik zijn auto incl. papieren en sleutels meegekregen en die op mijn eigen terrein gestald.
De auto is nog gewoon ingeschreven op de naam van de schuldenaar.
Deze persoon had meerdere schulden en na ruim 3 maanden staat er bij mij op de stoep een deurwaarder die de auto wil komen halen vanwege het niet nakomen van andere schulden.
De deurwaarder heeft 'op afstand' beslag gelegd op de auto eind oktober dit jaar.
Echter eind augustus dit jaar heb ik de auto in vuistpand genomen.
Dit is ook aantoonbaar middels onze leningsovereenkomst en de bankbetalingen per dezelfde datum.
Wie heeft er nu het recht om deze auto te verkopen en zo een deel van de schuld veilig te stellen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 03 dec 2014 10:35

Deurwaarder heeft een uitvoerbaar vonnis, hiertegen kun je enkel verzet aantekenen bij de beslag rechter. Wat is vuistpand en hoe is dit beschreven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

DuckMaster
Topic Starter

#3 , 03 dec 2014 10:40

Zo staat het auto stukje op papier:

*Partij 2 krijgt als zekerheidsstelling voor deze lening van €6.000,00 als extra borg een vuistpand op de volgende auto: Volvo S60, kenteken X-XXX-XXX. Partij 1 zal Partij 2 bij het ondertekenen van het contract hiervoor 2 sets van de autosleutels afgeven. De auto zal ook worden achtergelaten op het terrein van Partij 2.

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 dec 2014 10:42

In België of Nederland?

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 03 dec 2014 12:32

Notie onbekend in B wetgeving.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus

#6 , 03 dec 2014 12:41

http://www.rechtenforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false; onze Nederlandse collega's

DuckMaster
Topic Starter

#7 , 03 dec 2014 15:38

Het betreft een Belgische casus, maar ik kom zelf uit NL, vandaar dat gebruikte woord.
Met vuistpand bedoel ik dat iemand iets als extra zekerheid inbrengt en dan niet alleen op papier, maar daadwerkelijk die goederen al meegeeft aan de persoon die het geld heeft uitgeleend.

mava105

#8 , 03 dec 2014 15:51

http://www.betekenis-definitie.nl/vuistpand" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pand_(rechtsvorm" onclick="window.open(this.href);return false;)

sloeberken

#9 , 03 dec 2014 16:00

Het betreft een Belgische casus, maar ik kom zelf uit NL, vandaar dat gebruikte woord.
Met vuistpand bedoel ik dat iemand iets als extra zekerheid inbrengt en dan niet alleen op papier, maar daadwerkelijk die goederen al meegeeft aan de persoon die het geld heeft uitgeleend.
Is niet rechtsgeldig in belgie, het uitvoerbaar vonnis van de deurwaarder is wettig en mag hij dat voertuig in beslag nemen.
Al wie er zich tegen verzet is strafbaar. U kan enkel verzet aantekenen tegen dit beslag van de deurwaarder bij de beslagrechter, maar daar zal je het bewijs moeten leveren dat het u voertuig is.

sloeberken

#10 , 03 dec 2014 16:06

Wanneer een gerechtsdeurwaarder spullen in beslag neemt die hij eigenlijk niet in beslag mag nemen, moet je dit tijdens het beslag (of tot vijf dagen na het beslag) aan de gerechtsdeurwaarder melden. De gerechtsdeurwaarder moet een proces-verbaal opstellen van het beslag en daarin je bezwaren opnemen. Je kan dan best zo snel mogelijk een kopie van dat proces-verbaal indienen bij de beslagrechter.

DuckMaster
Topic Starter

#11 , 03 dec 2014 16:24

Eind van het verhaal zal dus wel zijn dat ik diezelfde deurwaarder in kan gaan huren om mijn €6000 op te laten halen, eventueel uit de kruimels die hij nog niet in beslag heeft genomen bijnde schuldenaar.
Onbegijpelijk dat ik elke keer weer genaaid wordt als ik iemand uit de ellende probeer te helpen...
Moraal van het verhaal: Leen NOOIT geld uit!

Franciscus

#12 , 03 dec 2014 23:30

Uw overeenkomst is en was een onderhandse akte dus een overeenkomst die niet geregistreerd is... met als gevolg dat een vonnis wat een authentieke akte is voorrang heeft.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”