Dag iedereen,
ik had hier een paar berichten gelezen en zag dat dit een heel interessant forum is voor alle juridische onderwerpen.
Graag had ik mij even voorgesteld alvorens ik mijn vraag stel. Ik ben Michael 23 jaar en woon in Antwerpen.
Heb informatica gestudeerd.
Ik ben met mijn neef 22 jaar momenteel student Webdesign aan het praten over het eventueel oprichten van een vennootschap met als doen het ontwerpen van
websites, webapplicaties, mobiele apps en consulting. Nu na enig overleg en opzoekwerk raken we er niet echt uit wat de beste vennootschapsvorm zou zijn voor ons.
Langs de ene kant in onze aandeel in geld momenteel vrij zwak dus zou de VoF een oplossing zijn vermits we daar een lage kost hebben aan oprichting en omdat een startkapitaal geen vereiste is.
Het nadeel is dan weer dat je volledig aansprakelijk bent voor alles wat er kan mislopen.
Een (s)bvba is een andere optie waar we aan denken. Vooral de beperkte aansprakelijkheid is een attractief kenmerk. De oprichtingskosten(notariële akte, financieel plan, startkapitaal) zijn dan wel weer een nadeel voor ons maar kan eventueel wel gehaald worden.
Nu gaat momenteel onze voorkeur uit naar een VoF al wordt dit afgeraden te doen als je een risicovol beroep zal uitoefenen. Nu zitten we met een twijfel hierover omdat we niet goed weten of het een risicovol beroep is en ofdat we beter voor een (s)bvba zouden gaan.
Alle meningen zijn van harte welkom hierover. Misschien kunnen we met jullie hulp hierover een definitief antwoord geven op de vraag: Welke vennootschapsvorm zou het beste zijn in onze situatie.
Alvast bedankt voor de antwoorden.