ouders scheiden

weerde
Topic Starter

ouders scheiden

#1 , 23 apr 2008 21:18

na 30jaar huwelijk besliste men vader er een punt achter te zetten.

men vader gaat uit huis, trekt in bij een andere vrouw
men moeder is in volledige waas

dus ik ga eens kijken wat we / ik kan doen.

het is belangrijk dat alles wat degelijk geregeld word, zo min mogelijk ruzie...

ouders: hebben een gezamelijk huis
moeder: vooral huisvrouw en parttime job. heeft haar dag en nacht uit de naad gewerkt voor hem.
vader: heeft eigen goeddraaiende zaak
ik: heb net een huis gekocht dat binnen enkele maanden de akte van doorgaat, er was gerekend op een fikse som van men ouders, ze beloofden dit te geven. ik werk maar men ouders betaalde alles qua leefkosten voor me.

wat kunnen we doen om onzelf te beschermen, te redden?

wat met het huis?

wat met geld?
men vader zijn inkomsten zijn veel hoger dan dat van mijn moeder maar dat geld was niet allemaal even offici**l
ook is er een groot bedrag in een bankkluis, van die kluis is er maar 1 sleutel, het geld er uit halen voor de zekerheid of afwachten wat hij doet?

men moeder wil niks van hem aannemen, maar ik weet dat ze zelf niet rond komt met haar parttime job

hoe kan ik mijzelf en mijn huis veilig stellen?

op wat hebben we recht en hoe kunnen we ons beschermen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
weerde
Topic Starter

#2 , 23 apr 2008 21:27

men vader sprak over naar de notaris te gaan
en het hus op mijn moeder haar naam te laten zetten.

kan hij dit wel alleen?
is dit wel verstandig?
alle kosten ed komen natuurlijk ook op dat van men moeder

roderidder
Contacteer: Website

#3 , 24 apr 2008 13:06

dus ik ga eens kijken wat we / ik kan doen.
Op welke wijze zie je meerwaarde om partij te kiezen en een mogelijk conflict te temperen?
wat met geld?
men vader zijn inkomsten zijn veel hoger dan dat van mijn moeder maar dat geld was niet allemaal even offici**l
ook is er een groot bedrag in een bankkluis, van die kluis is er maar 1 sleutel, het geld er uit halen voor de zekerheid of afwachten wat hij doet?
Oei... dit is nu net wat ik bedoel. Welke reactie zal dat teweeg kunnen brengen denk je?
en het hus op mijn moeder haar naam te laten zetten.
zou dat dan nog doorgaan? Volgens mij zet je dat minstens op de helling.
Ik vrees een beetje dat je best een afwachtende houding inneemt en als het kan je vader en moeder ondersteunen door onderlinge gesprekken zo confortabel mogelijk te maken waarbij je aan beide ouders laat weten dat je graag wat Uzelf betreft op de hoogte blijft.

Uiteraard is het maar door welke bril je het bekijkt. Onmogelijk de gehele situatie in te schatten met wat je schrijft.

RR

Reclame

weerde
Topic Starter

#4 , 24 apr 2008 13:18

ze praten niets meer tegen mekaar
dus denk niet dat de gesprekken zo makkelijk verlopen...

roderidder
Contacteer: Website

#5 , 24 apr 2008 14:50

ze praten niets meer tegen mekaar ...
Het zou m.i. een goede zaak zijn mocht dat veranderen, maar remedies daarvoor heb ik niet, het zal allemaal erg gevoelig liggen vrees ik.

Mogelijk heeft het wat tijd nodig

Misschien zijn er hier met andere en betere visies wat je in dergelijke gevallen best doet

RR

j.demoor

#6 , 25 apr 2008 10:11

“Art.223.Indien...beveelt de vrederechter, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen.Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten, indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is.”(Burgerlijk Wetboek).

Blijkbaar is minstens de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord.

Uw moeder kan dus best ONVERWIJLD dringende voorlopige maatregelen vorderen.Die maatregelen staan geen verzoening in de weg en verstevigen haar latere onderhandelingspositie.

De vrederechter kan haar onder meer een hulpuitkering ten laste van haar echtgenoot toekennen,het gebruiksrecht van huis en huisraad regelen,alsmede de betaling van nog openstaande schulden en de beschikking over de bestaande tegoeden.Die voorlopige maatregelen vormen,mits wijziging van haar/zijn domicilie,de start van de feitelijke scheiding op grond waarvan zij nu reeds echtscheiding kan vragen.

Zie verder art.1253ter Gerechtelijk Wetboek en http://www.Vredegerecht.be > Formulieren of ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier.U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.

Desnoods kopieert ze de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruikt u deze als invulformulier.Adresseer dit na invulling aan de vrederechter van uw jongste echtelijke woonplaats.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Terug naar “Echtscheiding”