Beste,
Op dit moment heb ik een verzekering met bonus malus 10 (rijbewijs sinds 2010).
Auto: 82kW, diesel, bouwjaar 2011 (cataloguswaarde ong 20kEUR)
Gebruik auto: enkel privé (geen woon-werk)
Het afgelopen jaar was een pechjaar:
Zelf veroorzaakte ik 1 ongeval in fout. Schade tegenpartij was weliswaar miniem (<1.000 EUR), alhoewel ik verstaan heb dat de omvang van de schade er niet toe doet. Mijn bonus malus zal op basis hiervan dus +5 stijgen
Niet veel later veroorzaakte mijn echtgenoot ook een ongeval in fout met mijn wagen (ook hier banale schade, maar toch in fout). Aangezien dit met mijn voertuig gebeurd is zal mijn bonusmalus nogmaals +5 stijgen?
Van de verzekering heb ik intussen vernomen dat mijn premie zal toenemen tot 1200 eur/jaar (is nu ong 800 eur). Dit vind ik best veel voor een wagen die ik amper gebruik.
Ik heb verschillende vragen:
- Als ik wil veranderen van verzekering, is mijn bonus malus dan effectief 19 (10 +5 +5 -1) of 14 (zonder ongeval echtgenoot meegerekend)?
- Indien 19: kan ik de stijging in bonus malus, veroorzaakt door mijn vriendin, op enige manier ontwijken? (bv. verandering van verzekeraar, verkoop/aankoop nieuwe wagen + verandering verzekeraar... )
- Wat indien ik mijn auto verkoop en een aantal jaar niet meer met mijn auto rij? Daalt mijn bonus malus dan verder? En tot welk niveau?
Ik kan hier geen duidelijk antwoord op vinden. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen
Alvast bedankt!!