Maatkast na 3de plaatsing nog niet in orde - help

mipmip
Topic Starter

Maatkast na 3de plaatsing nog niet in orde - help

#1 , 27 nov 2014 21:21

Rond 12 mei bestellen wij bij de firma x een maatkast voor de prijs van 4000€ wat voor ons toch een hele hap uit ons budget was.
Maar goed, aangezien de overtuiging van de verkoper van de kwaliteit en perfectie van de plaatsing waren wij van mening dat het zijn geld waard is en het een kast voor het leven is. We betalen 1000€ voorschot en een aantal weken later krijgen we telefoon dat de kast gemaakt is en ze ze kunnen komen plaatsen.

Op 10 april 2014 komen ze dan ook de kast plaatsen en stel ik na plaatsing vast dat de plaatsers niet nauw hebben gezien en dat dit op ongeveer 15 plaatsen beschadigd is. Sommige miniem, andere krassen tot 40 cm lang en gaten door de gyproc. Anderzijds staken ook de nagels door de kast op onregelmatige afstand door het zichtbare vlak. Dit wordt door de plaatsers weggelachen en ze waren weg.
Toen wij ’s avonds de kast wouden vullen stelden wij echter nog wat mankementen vast zoals: Plastiek vast tussen het hout en de handvaten, alu rail van de deuren reeds op meerder plaatsen bekrast, krassen in de binnenkant, planken niet recht (1 cm schee op 80cm), vijzen los, paslatten krom, … samengevat waren wij niet tevreden over de plaatsing.
Wij hebben dan ook de dag erna per mail alles doorgegeven met foto materiaal.
Paar weken later komt de verkoper en spreken we af dat hij een 150€ korting geeft voor het beschadigd plafond, ze de planken met nagels gaan vervangen zonder nagels en de kast geen rechtzetten.

Op 12 september komen dezelfde plaatsers terug met nieuwe zijkanten. Wij blij maar helaas … op het eerste zicht ok maar wij stellen opnieuw vast dat:
De kast nu naar achter helt met ongeveer 3 cm, de twee boven hoeken beschadigd zijn, er stukken afgebroken zijn van de bodemplaat en ze de nieuwe zijkanten tussen de vloer en het plafond geklopt hebben waardoor het plafond 3 a 4 mm naar boven is gekomen met scheuren als gevolg. Tevens waren en stukken pleisterweg uit de muur.
Wij stellen de verkopen opnieuw de dag erna op de hoogte hiervan met de vraag of dit de gebruikelijke afleverkwaliteit is van hun werk.
Aangezien de foto’s zeer duidelijk waren konden ze niet anders dan bevestigen dat het fout gelopen is. De beschadigde stukken worden besteld en er zou een detailplaatser meekomen om alles op te volgen tijdens de plaatsing. Ik vraag dat de verkoper zou meekomen om een oogje in het zeil te houden aangezien het al 2 keer fout gegaan is.
Ik geef aan dat ik het plafond ga repareren en ga schilderen daar het winter gaat worden en de verlichting terug en de verwarming terug tegen de muur moet.moet en ik de kamer klaar wil hebben. Op mijn vraag dat dit een probleem is komt geen antwoord dus ga ik ervan uit dat zoals beloofd de plaatsers experts zijn in hun beroep.

Op 21 november 2014 komen diezelfde 2 plaatsers (al lichtjes geënerveerd) zonder detail plaatser of verkoper voor de 3de maal de kast demonteren en monteren.
Na de plaatsing met de plaatsers nog aanwezig steil ik vast dat weeral het plafond op diverse plaatsen in beschadigd, ze de bodemplaat hebben verwijdert welke wij gevraagd hadden, de onderste rail van de kast 5 cm te smal is en een spleet heeft van 5 a 6 mm aan de binnenzijde. Ook hangt er bruine verf aan de kast terwijl ik zelfs geen bruine verf in huis heb. Ik bel onmiddellijk naar de winkel waar ik in eerste instantie te horen krijg dat ze dat niets meer gaan doen. Bijgevolg stuur ik ook dezelfde dag een mail, en de dag erna nog een daar de stoppen van de deuren afgezaagd zijn , er een deur niet sluit en er een kras zit in de deur van de slaapkamer. Ik stel dan ook de vraag of ze onbekwaam zijn of er toch misschien sprake is van het uitwerken van hun frustratie.
Dinsdag krijg ik toch de bevestiging dat ze de bodemplaat gaan komen plaatsen en de rail gaan corrigeren. Van de rest wordt niets gezegd.
Dus een 4de keer !!!!

Wat kunnen/mogen we doen en of eisen ?
Ik wil in ieder geval die 2 plaatsers niet meer in mijn huis. Kan ik dit eisen ? Of lever maar en ik leg ze er zelf wel onder ?
Ondertussen heb ik ook voor de 2de maal een beschadigd plafond, een binnendeur die herschilderd moet worden wat we zelf niet kunnen omwille van het kleur, de aluminium rail die ondertussen op een 6 tal plaatsen beschadigd is, plafond dat nog altijd staat doordat de planken te lang zijn, verf op de kast, …. Wat hiermee? Vraag ik korting omwille van het plafond, deur,……

Lang verhaal maar ik ben er 4 dagen ziek van geweest. We wouden enkel een kast dat er nieuw uitzag en een leven lang meeging.

Bedankt om de tijd te nemen om dit te lezen.

ps: is melding per mail voldoende of stuur ik best ook aan aangetekende brief voor een ingebreke stelling ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 28 nov 2014 10:14

U kan zo intussen wel eens een aangetekende brief sturen, waarin u zeer gedetailleerd uiteenzet wat de historiek is en welke problemen u nu nog ervaart. Daarbij vermeldt u dat u verwacht dat alles nu eindelijk volledig in orde zal zijn of dat u zich genoodzaakt zal voelen zich tot de rechtbank te wenden en teruggave van uw betaling te vragen, dan wel de werken te laten uitvoeren op kosten van de aannemer.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 nov 2014 10:55

As had al veel eerder gemoeten. Waarom denkt iedereen toch dat telefoon en mail voldoende is.

Reclame

sloeberken

#4 , 28 nov 2014 11:19

In welke omstandigheden ook, ben je van iets niet tevreden of heb je klachten, met een aangetekend schrijven heb je een onbetwistbaar bewijs.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

ddanck
Contacteer: Website

#5 , 28 nov 2014 13:55

Maar maak u geen zorgen, als u beschikt over e-mails die dan bovendien nog door de geadresseerde werden beantwoord, dan hebt u alleszins al een sterk (begin van) schriftelijk bewijs.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

mipmip
Topic Starter

#6 , 28 nov 2014 14:48

Alvast een dikke dank u voor de personen die hebben gereageerd.

@Dave
Ik zal een aangetekende brief sturen met een uiteenzetting van de feiten en mijn verwachtingen.
Ik heb van alles foto's genomen, die hun binnen de 24uur na de paatsing doorgestuurd.
Van de laatste keer zelfs foto's van voor de plaatsing.

@sloeberken en mava105
Meestal ga je ervan uit dat de stielmannen hun stiel kennen en alles verloopt volgens de regel van de kust en dat het onderling kan geregeld worden indien er iets foutgaat.
Ik ben wat bang als je onmiddellijk een aangetekende brief verstuurd ze zeker op hun teen getrapt gaan zijn en alles veel langer gaat aanslepen.

sloeberken

#7 , 28 nov 2014 15:17

@sloeberken en mava105
Meestal ga je ervan uit dat de stielmannen hun stiel kennen en alles verloopt volgens de regel van de kust en dat het onderling kan geregeld worden indien er iets foutgaat.
Ik ben wat bang als je onmiddellijk een aangetekende brief verstuurd ze zeker op hun teen getrapt gaan zijn en alles veel langer gaat aanslepen.
Dit is van vele een verkeerde indruk, dit bewijst enkel dat je de wet kent en niet met u laat sollen. Trouwens zijn enkel maar een heel kleine minderheid, die zich niets aantrekken van de wet en hun klant. Deftige firma's leveren perfect werk en diensten af, en gaat er toch al eens iets fout word dit binnen enkele dagen opgelost.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mipmip
Topic Starter

#8 , 08 jan 2015 18:36

Hoi allen,
Begin december alles omschreven in een aangetekende brief en verstuurd naar de winkel.
Vandaag de brief terug ontvangen als niet afgehaald.
Wat nu ?

Gr

Franciscus

#9 , 08 jan 2015 18:51

Brief ook via gewone post gestuurd?

mipmip
Topic Starter

#10 , 10 jan 2015 14:02

Nee, geen gewone brief.
Wel een 6-tal email waarop antwoord kwam.
Telkens ze voor het één komen maken ze ergens anders iets stuk.
Ondertussen is de kast al 4 keer herplaatst en braken er bij de laatste plaatsing stukken van het hout.
De herplaatsingen beginnen zijn tol te eisen van het gebruikte materiaal (spaanderplaat met fineer dus)
Een gewone kast dat je vier keer van plaats verhuist krijg je ook nooit meer deftig in elkaar volgens mij.
In mijn ogen is de kast zijn geld niet meer waard.
Staat krom, deur scheef, hoekje af hier, hoekje af daar, kras hier, kras daar, alu rail beschadigd ...
Gelukking heb ik foto's van alles van de dag voor de plaatsing ook.

Zal nogmaals een aangetekende brief sturen. Meer kan ik niet doen zeker ?

Zie het eigenlijk niet meer zitten.
4 plaatsingen, 3 keer niet op het werk kunnen zijn, 3 keer kast leeg, 3 keer alles opruimen, ....

mipmip
Topic Starter

#11 , 13 jan 2015 18:49

Hoi allen,
Net een email ontvangen dat ze voor de 5de keer diezelfde plaatsers gaan sturen.
Sorry maar na het de 4 vorige keer verprutst te hebben wil ik deze niet meer in huis.
Hoe doe ik dat of is dat onmogelijk ?

gr

mipmip
Topic Starter

#12 , 14 jan 2015 21:09

iemand ?

Franciscus

#13 , 14 jan 2015 23:15

U kan vragen dat er NU andere kastplaatsers gestuurd worden want dat u deze mensen nu echt niet meer vertrouwd.
Dat u indien het nu niet goed is - ook de herstellingen aan muren en plafond u verdere stappen zal nemen.
Terugbetaling zal vragen en schadevergoeding.
Dat u een verantwoordelijke ter plaatse wil bij het beëindigen van van de werken.

Terug naar “Consumenten Koop”