wie moet betalen?

bryan712
Topic Starter

wie moet betalen?

#1 , 26 nov 2014 11:17

ik huur een huis met een mazoutkachel,daarop zijn er in de living,keuken en boven chauffages aangesloten die dus ook zouden moeten warmen als de kachel brand.Nu heb ik er in de living 2,de ene staat ijskoud,de andere daar komt echt heeeel klein beetje warmte uit,maar niet om je huis te verwarmen,in de keuken ook heel klein beetje warmte.boven op de kamer van dochter geeft ze ook wat warmte,genoeg om de meeste koude weg te zijn,maar op de kamer van zoon staat ze ook ijskoud.Ik zou nu iemand kunnen doen komen kijken,de man die hier ooit de kachele nz o gezet heeft,maar wie moet dat dan betalen?Ik of de verhuurder? (ik sta op invaliditeit en kom maandelijks amper toe)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 26 nov 2014 11:21

Als u op eigen initiatief, zonder de verhuurder de kans te geven het te herstellen, iemand laat komen kijken, moet u dat zelf betalen. Als uw verhuurder daarentegen ermee akkoord gaat dat u iemand laat komen (zorg dat u bewijs heeft hiervan), moet de verhuurder betalen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 nov 2014 11:39

Al eens geprobeerd de lucht uit de radiatoren te laten en dan terug water bij te vullen? Dat valt namelijk onder het normalen huurdersonderhoud.
Lucht uitlaten kan door aan dat kleine ventiel links of rechts een speciaal sleuteltje te steken, open te draaien, en te wachter totdat er water uitkomt en dan terug dicht te draaien.

Reclame

bryan712
Topic Starter

#4 , 26 nov 2014 11:45

mijn papa is komen kijken (hij was altijd zelfstandige centrale verwarming,niet echt kachels,maar toch wat verstand van),maar die mens is ook achter in de 70..hij gaat morgen proberen van er water op te doen,en dan zien of het werkt,zo niet dan zal diegene moeten komen die het hier ooit geplaatst heeft.maar ik weet dan niet goed wie moet betalen?

bambipower

#5 , 26 nov 2014 12:09

als jij iemand laat komen, moet jij betalen...

Als ontluchten niet helpt, laat je je huisbaas weten dat er problemen zijn. Via telefoon om zo snel mogelijk hulp te hebben, en ook aangetekend om hem spoed aan te manen. Dan kan hij iemand sturen en zijn de kosten voor hem

MAAR... eerst ontluchten en bijvullen. Dat is huurders onderhoud... zal u trouwens ook een pak schelen in stookkosten

chantika

#6 , 26 nov 2014 12:19

Jaarlijks laten onderhouden, niet alleen de schoorsteen laten vegen.

bryan712
Topic Starter

#7 , 26 nov 2014 12:41

mijn papa komt de kachel jaarlijks kuisen (hij heeft dat jaren gedaan,wel ketels van de verwarming,maar de kachel kan hij ook,dus dat gebeurd)
een jaar of 2 geleden was er ook eens iets aan en mijn papa wist het toen ook niet,dan heeft huisbazin gebeld en de man doen komen die het hier ooit geplaatst heeft,toen heeft mijn huisbazin mij gezegd: ik zal de helft betalen en jij de helft,maar normaal is het voor jou...
weet je dat ze zelfs geen epc heeft laten opmaken,was niet nodig,niemand zou dit toch te weten komen..
en ik ben bang om ruzie te maken,ik ken haar al vele jaren,onze kinderen zaten samen in dezelfde klas in kleuter en lager,en we zijn beiden van dezeflde gemeente waar iedereen iedereen kent.dus als lucht aflaten en water opdoen niet helpt,dan zal er iemand moeten komen kijken en zal ze zeggen dat ik dat moet betalen

bambipower

#8 , 26 nov 2014 12:54

een epc is verplicht. Maar ook jij moet onderhoud laten doen door een erkende firma, en niet door papa. Ik vermoed ook dat uw papa niet over het gereedschap beschikt om CO te meten. Want enkel de ketel kuisen is niet voldoende, het moet ook uitgemeten worden. U krijgt dan achteraf een attest (wat uw papa ook niet kan schrijven)

bryan712
Topic Starter

#9 , 26 nov 2014 12:57

hier is het zonder ketel,is enkel de kachel en de schouw.

bambipower

#10 , 26 nov 2014 13:02

je bedoeld wsl een mazoutketel? Want er zit chauffages op.

Centrale stooktoestellen op stookolie (mazout) of vaste brandstof (hout, pellets, steenkool, ...) moeten jaarlijks een onderhoudsbeurt krijgen.

http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... verwarming" onclick="window.open(this.href);return false;

bryan712
Topic Starter

#11 , 26 nov 2014 13:06

ja,het is een mazout stoof,en mijn papa kuist die ieder jaar,soms 2 keer per jaar,hij heeft dat gans zijn leven gedaan dus hij weet wel hoe dat moet,enkel de schouw dat kan hij niet.
kan ik nu nog een epc attest eisen,of heeft dat weinig nut?

sloeberken

#12 , 26 nov 2014 13:08

Die kachels zijn een echte ramp, en kunnen geen 3 of 4 kamers verwarmen of ze moeten volledig open staan. Bij deze is het voor de brandverzekering verplicht jaarlijks de schouw en de kachel te laten kuisen. Dat zijn kachels van jaren oud en is niet meer verantwoord, groot gevaar voor CO.
Op welke datum is u huurcontract aangevangen. Vanaf 1 november 2008 is het Energieprestatiecertificaat verplicht.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken

#13 , 26 nov 2014 13:09

je bedoeld wsl een mazoutketel? Want er zit chauffages op.

Centrale stooktoestellen op stookolie (mazout) of vaste brandstof (hout, pellets, steenkool, ...) moeten jaarlijks een onderhoudsbeurt krijgen.

http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... verwarming" onclick="window.open(this.href);return false;
Nee dat zijn geen ketels maar gewone mazout kachels van 40 jaar of ouder.

bryan712
Topic Starter

#14 , 26 nov 2014 13:12

ik woon hier van in 2010.
en idd,met zo een kachel alleen kan je je huis niet verwarmen,vandaar dat de chauffagen werken op de kachel,maar de chauffagen warmen niet.
proberen morgen de lucht af te laten en water op te doen,dat kan mijn papa genoeg en dan zien of het daar aan lag zeker

sloeberken

#15 , 26 nov 2014 13:17

Het best u verhuurder in gebreke stellen met een AS dat heel dringend de verwarming moet hersteld of vervangen worden, daar er een groot gevaar is voor CO vergiftiging.
Dit moet je zeker doen zodat je bewijs hebt, en tevens als er iets moest gebeuren de schuld niet op jou schouder valt. Want die kachels zijn een echt gevaar en tevens niet te betalen kwa verbruik.

Terug naar “Huren”