Is mijn standpunt, namelijk zolang ik eigenaar ben kan hij mij niet buiten zetten, correct?
Neen, niet het feit dat je eigenaar bent, is belangrijk om te blijven wonen, maar wel het feit dat je er je domicilie hebt staan. Dat zorgt ervoor dat dat je gezinswing is en dat die beschermd is. Noch jij, noch je man, kan de ander dwingen om de woning te verlaten.
Als je gehuwd bent 'mag' je dat zelfs niet, want dat is 'gezinsverlating'.
Wat moet je nu doen?
- Als je schrik hebt dat je man echt stappen zou ondernemen, zou hij misschien wel durven om je proberen te laten uitschrijven. ga dus best naar het gemeentehuis en meld de problemen en maak hen duidelijk dat je daar nog steeds woont, slaap, je tanden poetst, .... en je dus niet mag uitgeschreven worden.
- Om een regeling te krijgen ivm met 'wier er blijft wonen?' stap je best naar de rechtbank. Vroeger was de vrederechter bevoegd, maar nu weet ik het niet. Is dat overgegaan naar de familierechtbank? De rechter zal dan voorlopige maatregelen treffen en dus ook beslissen wie er in het huis mag blijven wonen.
Let op: Degene die in het huis blijft wonen, is een vergoeding verschuldigd aan de echtgenoot die géén gebruik kan maken van zijn eigendom. Deze vergoeding is (ongeveer) gelijk aan de helft van wat het huis waard zou zijn als het verhuurd zou worden. Als er een lening loopt, die nog door beide afbetaald moet worden, wordt er vaak afgesproken dat de persoon die in het huis blijft wonen die verder alleen betaald en dat de andere de vergoeding niet eist (op papier zetten uiteraard!). Als het bedrag van die lening niet overeenkomt met een huur, worden er uiteraard andere bedragen afgesproken.
Degene die blijft wonen, neemt uiteraard de nutsvorozieningen over op zijn naam, maar de lening, indien die op beide namen staat, blijft uiteraard op beide namen staan.
Over de dingen die je aanhaalt om je man eventueel 'buiten te zetten': Niet doen. Dit zijn absoluut geen zware feiten, noch kan je hier bewijs voor aanleveren, dus de rechtbank zal er geen rekening mee houden, integendeel: de rechter zal misschien wel het gevoel hebben dat jij kost wat kost je man buiten wil en weer een van die typische 'mama is the best en vader is de pest'-moeders bent, waar ze ondertussen zwaar allergisch aan geworden zijn.
Veel succes!