Ik wil afzien van aankoop tweedehandswagen. Probleem?

peterke
Topic Starter

Ik wil afzien van aankoop tweedehandswagen. Probleem?

#1 , 23 nov 2014 11:32

Ik heb gisteren bij een handelaar naar een tweedehandswagen gaan kijken. Op zich nog een leuke en mooie wagen met weinig kilometers.
oorspronkelijk werd de auto te koop aangeboden zonder keuring. Telefonisch had ik de verkoper gevraagd of hij toch de moeite wou nemen de wagen te laten keuren voor verkoop. Toen ik gisteren ter plaatse aankwam en de wagen had bekeken zei de verkoper tegen me dat hij een verassing had en hij liet me de papieren zien van de keuring. De verkoper heeft dus de moeite genomen om de wagen te laten keuren voor verkoop. Echter de prijs werd hierdoor € 350 duurder. Hij had wel op voorhand gezegd dat de wagen wel iets duurder ging zijn indien hij hem zou laten keuren, dus ik was er wel van op de hoogte dat de prijs iets zou stijgen. Anderzijds, de verkoper gaf toe dat hij geen kosten had moeten doen aan de wagen om hem gekeurd te krijgen, dus in dat opzicht vind ik € 350 euro extra wel goed doorgerekend. Maar goed, de wagen heeft een blanco keuring dat gaf me ook al een geruststelling.

Ik teken een overeenkomst en geef de verkoper een voorschot . Eens dat voorbij zegt de verkoper me dat de auto wel een onderhoud nodig heeft en dat de distributieriem best vervangen wordt. De verkoper schrijft ook een opmerking dat hij geen garantie geeft gezien het al een wagen op leeftijd is. Ondertussen heb ik eigenlijk geen goed gevoel meer bij de aankoop. Op de overeenkomst staat dat er een voorschot ontvangen is maar ook niet meer, dus geen kleine lettertjes.

Eigenlijk wil ik van de aankoop afzien maar kan ik dat zomaar? Ben ik het voorschot kwijt of kan ik dat, desnoods deels, terug recupereren.

Ik weet dat het misschien niet heel correct is van mij maar anderzijds heb ik er gewoon geen goed gevoel meer bij.

Wat kan ik best doen?

Kan ik deze verbreken

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 23 nov 2014 12:01

Op elke wagen moet garantie gegeven worden door een handelaar, dat is de wet.

jef007

#3 , 23 nov 2014 12:05

1 jaar op 2de hands wagen
wie is de verkoper op uw factuur? een handelaar?

Reclame

peterke
Topic Starter

#4 , 23 nov 2014 12:19

De verkoper is een handelaar ja. Op het voorschot overeenkomst heeft hij er met balpen bijgeschreven dat hij geen garantie geeft omwille dat het voertuig een "verzamelobject" is. De wagen heeft wel een aanzienlijke leeftijd maar zeker geen oldtimer.

LeenW

#5 , 23 nov 2014 12:22

Onwettig dus. Wijs hem op de garantiewet van 1 september 2004 en eis dat hij een nieuwe overeenkomst maakt.

sloeberken

#6 , 23 nov 2014 12:27

Of de aankoop met wederzijdse schriftelijke toestemming ontbind zonder schadevergoeding.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

peterke
Topic Starter

#7 , 23 nov 2014 13:09

Dank voor deze antwoorden. Mijn intuïtie zat goed dus met geen goed gevoel meer te hebben. Ik zal beginnen met een e-mail te versturen en zo trachten tot een menselijke oplossing te komen. Maar wat met het voorschot want dat zie ik niet graag verdwijnen

sloeberken

#8 , 23 nov 2014 13:13

Zonder schadevergoeding betekent voorschot terug. Zo niet de wagen volledig in orde stellen.

http://www.fbva.be/index.php/dossiers-n ... voertuigen" onclick="window.open(this.href);return false;

peterke
Topic Starter

#9 , 23 nov 2014 13:57

Bedankt allen. Ik ga morgen contact opnemen met de verkoper en trachten onder de verkoop onderuit te komen.

Bedankt

mava105
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 nov 2014 16:33

Hij heeft de wagen toch niet laten keuren in Anderlecht of Vorst?
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... ring.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

peterke
Topic Starter

#11 , 23 nov 2014 17:12

Oei, de verkoper heeft zijn zaak rond Vlaams Brabant. Ik heb de groene kaart wel ingekeken maar niet op het keuringsstation gelet. Goed dat u mij deze informatie bezorgd . Bedankt

peterke
Topic Starter

#12 , 24 nov 2014 11:36

Zoals ik had verwacht, verkoper wil niet meewerken. Garantie wil hij niet geven en voorschot kwijt indien afzien van de aankoop onzentwege.
Verkoper zei me dat de prijsklasse (- €1500 ) te laag is voor garantie te kunnen op geven.

Mvg,

LeenW

#13 , 24 nov 2014 13:02

Daar is opnieuw geen wettelijke basis voor. Wijs hem nogmaals op de eerder vermelde wet.

sloeberken

#14 , 24 nov 2014 13:04

De aankoop prijs doet niets terzake. Indien er geen clausule opgenomen is op bestelbon of factuur, is de wettelijke garantie 2 jaar.

De toepasselijkheid van de wet op de consumentenkoop heeft voor gevolg dat de verkoper overeenkomstig art. 1649 quater § 1,1°, 3° B.W. verplicht is een garantietermijn te verlenen van 2 jaar vanaf de levering. Wanneer het een tweedehands wagen betreft, kunnen de verkoper en de consument een kortere termijn overeenkomen, zonder dat die termijn korter dan 1 jaar mag zijn. Een verkoop “zonder garantie” voldoet aldus niet aan deze wettelijke vereiste.

Art. 1649quater. <Ingevoegd bij W 2004-09-01/38, art. 3, Inwerkingtreding : 01-01-2005> § 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.
De termijn van twee jaar bedoeld in het eerste lid wordt opgeschort tijdens de periode vereist voor de herstelling of de vervanging van het goed of in geval van onderhandelingen tussen de verkoper en de consument met het oog op een minnelijke schikking.
In afwijking van het eerste lid kunnen voor de tweedehandsgoederen de verkoper en de consument een kortere termijn dan twee jaar overeenkomen zonder dat die termijn korter dan één jaar mag zijn.
§ 2. De verkoper en de consument kunnen een termijn overeenkomen waarbinnen de consument de verkoper op de hoogte moet brengen van het gebrek aan overeenstemming, zonder dat die termijn korter mag zijn dan twee maanden vanaf de dag waarop de consument het gebrek heeft vastgesteld.
§ 3. De rechtsvordering van de consument verjaart na verloop van één jaar vanaf de dag waarop hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld, zonder dat die termijn vóór het einde van de termijn van twee jaar, bedoeld in § 1, mag verstrijken.
§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is.
§ 5. De bepalingen in dit hoofdstuk met betrekking tot de vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak zijn van toepassing na het verstrijken van de termijn van twee jaar bedoeld in § 1.

jef007

#15 , 24 nov 2014 18:28

best geen mails meer versturen maar overschakelen op aangetekende brieven!

Terug naar “Consumenten Koop”