Hallo allemaal.
Ik ben op zoek naar wat eerstelijnsinformatie omtrent volgende situatie.
Ik ben 30 jaar, en enig kind uit het huwelijk van mijn sinds 1990 gescheiden ouders. Ik heb 2 halfzussen uit het eerste huwelijk van mijn vader (voor zijn huwelijk met mijn moeder).
Het huwelijk van mijn ouders was (net zoals zijn eerste huwelijk) geweldadig, waarbij mijn vader mijn moeder fysiek en emotioneel mishandelde.
Na de scheiding was ik verplicht om op bezoekrecht te gaan bij mijn vader, een weekend om de 2 weken. Hij deed het verplichte (25 euro per maand onderhoudsgeld en een stuk van mijn studiekosten, maar enkel omdat hij wist dat hij dan later op ons zou kunnen rekenen). Hij heeft nooit liefde getoond, alleen agressie tegenover onze moeders en verwaarlozing tegenover ons. Hij was er nooit bij problemen, als we vragen hadden of dergelijks, en als we bij hem waren, moesten we op onze kamer blijven om hem niet te storen in het tv-kijken. Er is wel geen fysieke mishandeling geweest van hem tegenover zijn kinderen, maar zelf ben ik lange tijd in therapie geweest om het minderwaardigheidscomplex, de angstaanvallen en dergelijke die het gevolg waren van een onstabiele jeugd, te verwerken. Ik heb dan ook een tijd terug het contact volledig verbroken.
Toen ik veertien was (1998) is hij naar het buitenland vertrokken. Hij heeft in België nooit willen werken en alles begon hier vast te lopen voor hem. Zijn familie en vrienden lieten hem één voor één vallen omdat hij van alles en iedereen profiteerde. Zijn broer woonde al in het buitenland en heeft hem daar verder geholpen. Jammer genoeg heeft hij ook daar zijn kansen verkeken. Hij zorgt niet voor zichzelf en verspilt alle geld (tot schulden toe) dat hij heeft. Zo heeft hij in het buitenland een tijd in een rusthuis gezeten (ivm revalidatie na herseninfarct) en ging hij toch elke dag op restaurant omdat het eten hem niet aanstond in het rusthuis. Daarnaast doet/deed overal geld op zonder dat hij het heeft. Omdat er een onbetaalde rekening van om en bij de 15.000 euro is voor dat rusthuis die niet betaald is, moest hij daar weg. Momenteel heeft mijn oom hem een appartementje gehuurd (nog steeds in het buitenland), maar aangezien hij het compleet verwaarloost, zijn laatste resten van zijn erfenis erdoor jaagt zonder vooruit te denken, niets in orde houdt van rekeningen (mijn oom doet alles, tot een poetsvrouw en de verzekeringen toe), kan mijn oom het ook niet langer aan. Zijn gezondheid en leeftijd laten het niet meer toe, wat ik kan begrijpen. Daarom stuurt mijn vader in april terug naar België met de opmerking 'dat wij (zijn dochters) het maar moeten oplossen'.
Als hij nu terug zou komen in april is het duidelijk dat noch ik, noch mijn zussen hem in huis willen. Het alternatief is dan zijn eigen appartement of een rusthuis van het ocmw. Een eigen appartement is waarschijnlijk niet haalbaar omdat hij een zeer klein pensioen heeft (amper gewerkt) en hij enorm veel geld verspilt. Verder verzorgt hij noch zichzelf, noch waar hij woont, zodat alleen wonen echt geen optie is.
Nu zal hij ook voor een ocmw-rusthuis niet genoeg pensioen hebben (los van het feit dat hij al alles opmaakt voor het binnenkomt).
Onze vraag is in hoeverre het OCMW bij ons geld kan terugvorderen?
Het lijkt ons zo onredelijk dat hij zijn ganse leven zijn familie en vrienden uitgebuit heeft, zijn kinderen verwaarloosd, zijn vrouwen mishandeld, mij jaren therapie heeft gekost, zelf niéts doet (werken, spaarzaam zijn...) om zijn eigen situatie te verbeteren/stabiliseren, en wij toch zouden moeten opdraaien voor zijn luiheid en spilzucht.
Hebben jullie advies over hoe sterk we onze "case" kunnen maken in deze specifieke situatie? Ik lees online
(bv http://www.vvsg.be/sociaal_beleid/OCMW- ... opname.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;) dat er billijkheidsredenen zijn die kunnen worden ingeroepen zoals:
jarenlange verbreking van het contact tussen ouders en kinderen
financiële lasten van de onderhoudsplichtige
slechte relatie tussen begunstigde en onderhoudsplichtige
gezondheidstoestand onderhoudsplichtige zelf of van gezinslid
reeds betalen van een terugvordering
verspilling door begunstigde
weigering van hulp door begunstigde
Wij zijn van nul moeten beginnen (financieel en emotioneel) door de spilzucht van onze vader, en willen onze zuurverdiende centen niet afgeven zodat hij verder onverantwoord kan leven.
Hebben we een kans?
We zoeken alvast ook verder juridisch advies, maar extra raad en advies zijn zeker welkom.
Alvast bedankt
Eirlys