Diestal boot

Birgityz
Topic Starter

Diestal boot

#1 , 20 nov 2014 08:03

Mijn boot lag in een haven van Spanje, inschrijving in België.

Ik overhandigde de sleutels aan een makelaar van pleziervaartuigen voor verkoop.
Alles gebeurde mondeling.
Bij verkoop, zou ik erbij zijn voor de transactie. ( verkoopovereenkomst)

Enige tijd geleden werd ik opgebeld vanuit Spanje dat mijn boot de haven had verlaten.

De koper betaalde het volledige bedrag aan de makelaar en met kopie van de boorddocumenten
kon mijn boot de haven verlaten.

Makelaar verdwenen met het geld.

Spaanse haven heeft geen verantwoordelijkheid.

Geld is er niet meer.

De makelaar had de sleutels, dus verzekering kom er niet tussen.

In mijn geval meen ik dat de koper hier eveneens medeplichtig of hoofdschuldige is.
Zonder originele papieren verdwijnen en in al die maanden niks gehoord, de man/koper vraagt niet achter de originele documenten.

Kan ik een klacht indienen tegen de Zweed/koper, beslag leggen, het geld of de boot
opeisen van de Zweed?
Het Yacht ligt nu in Zweden.

Hoe procederen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 20 nov 2014 09:23

Het is toch duidelijk dat de makelaar de schuldige is en de koper te goeder trouw heeft gehandeld? Niemand wil een gestolen boot in zijn bezit hebben hoor.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 nov 2014 15:55

Koper te goeder trouw, maar geen interesse in de originele papieren van de boot? Als ik een tweedehandswagen koop, zou ik toch geen genoegen nemen met enkel de kopies van de boordpapieren, hoor.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Franciscus

#4 , 20 nov 2014 16:30

Feiten in Spanje dus Spaanse politie bevoegd.
Belgische politie is NIET bevoegd.

Birgityz
Topic Starter

#5 , 20 nov 2014 18:02

Belgische Politie wel bevoegd. De Zweedse koper is ook handelaar in Boten. Wist dat er iets niet pluis was en verdween daarom met de boot, zonder de originele papieren.

roharro

#6 , 20 nov 2014 18:06

Sedert wanneer is de B politie bevoegd in Spanje en Zweden?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Birgityz
Topic Starter

#7 , 20 nov 2014 18:33

PV opgemaakt bij Belgische Politie.

roharro

#8 , 20 nov 2014 18:35

PV opgemaakt bij Belgische Politie.
Misschien iets voor voor Europol.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus

#9 , 20 nov 2014 18:36

Indien u die wetgeving kent waarin staat dat B politie bevoegd is in SP en Z wil ik die graag kennen.
De Belgische wetten zijn duidelijk bevoegdheid is naar plaats van de feiten.
Mogelijk verteld topicstarter niet alles.

Uw aangifte hier bij de politie zal door parket zo wie zo geseponeerd worden en teruggezonden naar politie wegens voor deze feiten kan u geen PV opstellen.
Gezien de feiten gepleegd zijn IN Spanje door een Spanjaard en mogelijk een Zweed.
In België is geen strafbaar feit gepleegd.
België kan dus niet vervolgen ...er zijn wel enkele uitzonderingen op deze wetgeving en andere landen hebben wel zulke zaken in hun wetgeving staan.

Wanneer hebt u die aangifte in België gedaan?
Hebt u een antwoord gekregen van parket?

In ken een case waar slachtoffer voor feiten die strafrechtelijk veel zwaarder wegen dan deze hier aangifte heeft gedaan bij politie.
Werd daarna terug uitgenodigd door politie en kreeg daar te horen dat zaak zo wie zo geseponeerd was en betrokkene aangifte moest gaan doen in Nederland.
Ook al woonde slachtoffer in B - was men gestart in B en dan naar een buurland gereden waar alle feiten hadden plaatsgehad...

Birgityz
Topic Starter

#10 , 20 nov 2014 18:49

Ik ken de wetgeving niet. De aangifte gebeurde 1 maand geleden, sedert dien niks vernomen. Wel heb ik het vermoeden als er een Pv opgemaakt word er dan ook iets mee gebeurt. De botenmakelaar is Nederlander, wonende in België met op dat ogenblik vennootschap in Spanje.

Birgityz
Topic Starter

#11 , 20 nov 2014 18:58

Ik wilde weten hoe ik dit juridisch kan aanpakken met advocaat en hoe te handelen. Is de Zweed aansprakelijk of kan ik hem niks ten laste leggen?

LeenW

#12 , 20 nov 2014 19:00

Dat zal een advocaat u beter kunnen uitleggen.

Birgityz
Topic Starter

#13 , 20 nov 2014 19:04

Dat juist niet, 3 x inlichtingen ingewonnen bij 3 verschillende advocaten en niks die overeen komt. Wel willen ze allen de zaak aannemen, zowel in Belgie, Zweden of Spanje.

Franciscus

#14 , 20 nov 2014 19:16

Nu geeft u al iets meer info.
De overeenkomst kan dus in B zijn afgesloten...

Maar ik blijf mijn twijfels hebben zelfs met een Belgisch vonnis ( ga niet uitweiden) is het feit dat toen heeft plaatsgehad volledig in buitenland ( en in dat geval ook in Spanje).
Parket heeft zaak toen ze PV had gekregen zaak geseponeerd en er werd nooit contact opgenomen met Spanje.
(Rest van het verhaal ken ik maar Belgische wet totaal niet van toepassing).

Ja, natuurlijk advocaat is een andere zaak. Die kan in uw naam in elk land aangifte doen en zo de procedure zowel burgerlijk als strafrechtelijk opstarten omdat ze daarvoor door u gemachtigd zijn.

Heeft niets met bevoegdheid Belgische politie en gerecht te maken.

Birgityz
Topic Starter

#15 , 20 nov 2014 19:24

Met u eens. Overeenkomst normaal in Spanje gebeurt tussen de Nederlandse makelaar in boten en de Zweedse koper, maar dat weet ik niet 100 %, was er niet bij, noch heb ik daarvan een kopie. De boot was verkocht als ik telefoon kreeg uit Spanje dat mijn boot de haven had verlaten.
Het gaat ervoor mij om, kan de koper aansprakelijk gesteld worden?
Dank voor het advies

Terug naar “Andere”