Op onze grond zou ooit een recht van doorgang geweest zijn. In onze akte staat ze vermeld in de akte van de voorgaande eigenaars was deze geschrapt.
Situatieschets wij wonen links OB rechts is onze oprit. Rechts van onze oprit staat een niet erkende prive kapel op een grond van 60m².
dit stukje grond is als het ware uitgesneden uit de buurman zijn grond.
Eergisteren stonden de eigenaars van de kapel hier aan de deur met de eis onze akte te zien.
Blijkt dat deze mensen al zeven jaar in onmin leven met mijn buurman omdat hij ook een recht van doorgang heeft over zijn grond.
Zij beweren dat zij recht van doorgang hebben op zijn grond (kapel is volledig ommuurd)
Ik neem contact op met de eigenaar van de kapel, ik vertel meneer heel vriendelijk dat hij met mijn akte geen zaken heeft, plots beweert deze dat ik zijn omheining verplaatst heb en onrechtmatig gebruik maak van zijn grond. Deze omheining is door de vorige eigenaars met zijn toestemming en op hun kosten verplaatst toe een deel van de muur is omgevallen.
Hij eist dat ik deze omheining verplaats. Mijn inziens staat deze op zijn grond en heb ik niets met zijn omheining te maken en maak ik ook geen gebruik van deze grond.
ik citeer uit de akte:
“ BIJZONDERE VOORWAARDEN
Er blijkt uit een akte van schenking verleden voor notaris Tony Tallon voornoemd op vier maart negentienhonderd negenenvijftig ondermeer wat letterlijk hierna volgt :
“De Heer Maurice Remy Hermans zal over het hem gegeven goed kosteloos en ten eeuwigen dage uitweg voor alle gebruik moeten verlenen aan zijn voornoemde zuster Aline Albertine Hermans voor het gebruik van het goed hiervoor aan deze laatste gegeven en waarop zelfde Aline Albertine Hermans een huis gaat bouwen, deze uitweg moet gegeven worden tegen de Kapel.”"
Volgens mijn notaris is deze recht van doorgang niet meer geldig aan gezien deze op naam verleend is. Mevrouw Aline Albertine Hermans is overleden in 1972
Tussen onze gronden is er een betonnen afsluiting zelfde materiaal als hoogte en in een stuk aansluitend op de omheining van de kapel. Dus is er eigenlijk ook geen doorgang meer naar de grond van de buren.
Ik weet ondertussen door navraag dat de eigenaar van de kapel dit stuk grond wil verkopen en er zoveel mogelijk geld uit wil slagen, ligt echter in agrarisch gebied en dus enkel nuttig voor mijn buurman.
Mijn vragen zijn dus:
A Ben ik verplicht om deze omheining te verplaatsen?
B Is dit recht van doorgang nog altijd van toepassing?
Dank bij voorbaat,
Jeroen