Recht van doorgang

jeroencl
Topic Starter

Recht van doorgang

#1 , 20 nov 2014 15:17

Op onze grond zou ooit een recht van doorgang geweest zijn. In onze akte staat ze vermeld in de akte van de voorgaande eigenaars was deze geschrapt.

Situatieschets wij wonen links OB rechts is onze oprit. Rechts van onze oprit staat een niet erkende prive kapel op een grond van 60m².
dit stukje grond is als het ware uitgesneden uit de buurman zijn grond.

Eergisteren stonden de eigenaars van de kapel hier aan de deur met de eis onze akte te zien.
Blijkt dat deze mensen al zeven jaar in onmin leven met mijn buurman omdat hij ook een recht van doorgang heeft over zijn grond.
Zij beweren dat zij recht van doorgang hebben op zijn grond (kapel is volledig ommuurd)

Ik neem contact op met de eigenaar van de kapel, ik vertel meneer heel vriendelijk dat hij met mijn akte geen zaken heeft, plots beweert deze dat ik zijn omheining verplaatst heb en onrechtmatig gebruik maak van zijn grond. Deze omheining is door de vorige eigenaars met zijn toestemming en op hun kosten verplaatst toe een deel van de muur is omgevallen.

Hij eist dat ik deze omheining verplaats. Mijn inziens staat deze op zijn grond en heb ik niets met zijn omheining te maken en maak ik ook geen gebruik van deze grond.

ik citeer uit de akte:
“ BIJZONDERE VOORWAARDEN
Er blijkt uit een akte van schenking verleden voor notaris Tony Tallon voornoemd op vier maart negentienhonderd negenenvijftig ondermeer wat letterlijk hierna volgt :
“De Heer Maurice Remy Hermans zal over het hem gegeven goed kosteloos en ten eeuwigen dage uitweg voor alle gebruik moeten verlenen aan zijn voornoemde zuster Aline Albertine Hermans voor het gebruik van het goed hiervoor aan deze laatste gegeven en waarop zelfde Aline Albertine Hermans een huis gaat bouwen, deze uitweg moet gegeven worden tegen de Kapel.”"

Volgens mijn notaris is deze recht van doorgang niet meer geldig aan gezien deze op naam verleend is. Mevrouw Aline Albertine Hermans is overleden in 1972

Tussen onze gronden is er een betonnen afsluiting zelfde materiaal als hoogte en in een stuk aansluitend op de omheining van de kapel. Dus is er eigenlijk ook geen doorgang meer naar de grond van de buren.

Ik weet ondertussen door navraag dat de eigenaar van de kapel dit stuk grond wil verkopen en er zoveel mogelijk geld uit wil slagen, ligt echter in agrarisch gebied en dus enkel nuttig voor mijn buurman.

Mijn vragen zijn dus:

A Ben ik verplicht om deze omheining te verplaatsen?
B Is dit recht van doorgang nog altijd van toepassing?

Dank bij voorbaat,

Jeroen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 20 nov 2014 16:15

- als de omheining effectief niet op uw grond staat, maar op de zijne, kan de eigenaar van de kapel en de grond moeilijk vragen dat u een omheining op zijn grond en (die niet overigens niet van u is, omdat ze niet op uw grond staat) moet verplaatsen. Hij kan er zelf mee doen wat hij wil.
- de oorspronkelijke "erfdienstbaarheid van uitgang" is wel nogal tegenstrijdig opgesteld: het is een erfdienstbaarheid ten persoonlijke titel (mevrouw Hermans) en dat dooft inderdaad uit bij het overlijden van mevrouw Hermans. Maar in de akte staat ook: De heer Hermans zal "ten eeuwige dage" uitweg moeten verlenen. Tja, ten eeuwige dage ten persoonlijke titel voor een sterfelijke mens, dat klopt niet echt....
Maar wat ik vreemd vind is dat de erfdienstbaarheid niet stond in de akte van de vorige eigenaars (vermoedelijk correct omdat mevrouw Hermans overleden was?) , maar in de uwe dan weer wel ineens. Wie heeft die clausule daar dan weer ingezwierd?

KimSe

#3 , 20 nov 2014 16:36

Hoogstwaarschijnlijk een ijverige notaris Eylis.
Veel notarissen "dekken zich in" en vermelden in hun notariële akte dat de koper de erfdienstbaarheden zullen overnemen "voor zover deze nog van toepassing zijn"...

Reclame

eylis

#4 , 20 nov 2014 17:06

persoonlijke reflexie: "zich indekken" dmw tegenstrijdige formuleringen? Zo gaat dat dus.... Ofwel een recht van doorgang die betrekking heeft op een onroerend goed (dus eeuwigduren, ongeacht wie de bezitter is van de grond) ofwe is het een erfdienstbaarheid ten persoonlijke titel en dat is duidelijk, maar iets tussen de 2 dus.... Nu ik er even goed over doordenk: hier is de oplossing voor poster:
De eigenaar van de kapel zal zijn recht op doorgang blijven claimen via de formulering "ten eeuwigen dage". Hij zal dus zeggen: Mevrouw Herremans is wel overleden, maar de erfienstbaarheid is toch ten eeuwigen dage. Dus het moet blijven kunnen. Dan antwoordt u: Ja ten eeuwigen dage voor mevrouw Herremans. dus als u haar kist met een karretje over onze weg wil laten bollen, zal dat ten eeuwigen dage moeten kunnen.
Maar u of iemand anders niet. :-)

jeroencl
Topic Starter

#5 , 20 nov 2014 17:21

Maar het recht van doorgang slaat dus op de buurman en niet op het kappelletje.
En ik denk inderdaad dat de notaris overijverig is geweest, we hebben ook contact gehad met hem hierover en zei dat dit dus niet meer van toepassing is aangezien ze gestorven is.

De eigenaar van de kapel wil ons vermoed ik betrekken in zijn burenruzie.

Maar allessinds al bedankt voor het antwoord, wat ik vermoedde klopt dus :-)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 nov 2014 17:28

Kan uw notaris dat per brief of per mail bevestigen ...
Dan hebt u een schriftelijk bewijs.

limelight

#7 , 20 nov 2014 17:55

Heeft dat kappelletje toegang tot de openbare weg? Zo niet kunnen ze het wel via gerechtelijke weg eisen natuurlijk.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 nov 2014 23:08

Hoeveel jaar geleden is die muur hersteld?
Kan u van de vorige eigenaars dat verhaal op papier krijgen eventueel met de factuur van de gemaakte kosten?
Kan handig zijn.

Terug naar “Andere”