verkopen/verhuren eerste woning

lienxyz
Topic Starter

verkopen/verhuren eerste woning

#1 , 21 apr 2008 12:18

Hey

Mijn vriend en ik hebben een probleem waar we ons geen raad mee weten:

Tegen eind dit jaar zouden wij graag gaan samenwonen, maar door het feit dat wij elk eigenaar zijn van ons eigen appartement is dit niet zo eenvoudig en dan vooral voor mij. Het is namelijk de bedoeling dat ik bij hem zou intrekken, zijn appartement is ruimer en heeft een betere uitrusting. Maw, mijn appartement dient verkocht of verhuurd te worden. Allemaal goed en wel, ware het niet dat ik daardoor mijn registratierechten kan verliezen en ook nog eens een boete zal moeten betalen.

Ik heb mijn appartement zo'n 1.5 jaar geleden gekocht met een vermindering van de registratierechten (toen nog 6%), het was immers mijn eerste woning. Stel dat ik mijn appartement eind dit jaar zou verkopen, dan heb ik blijkbaar ook geen recht meer op terugtrekkikng van de registratierechten (woon er dan al meer dan twee jaar in) en dan moet ik blijkbaar nog een boete betalen ook (heb ik horen vallen).
Omdat ik waarschijnlijk ook niet binnen de twee jaar iets nieuws zal kopen, zal ik ook dan geen registratierechten kunnen meenemen.
Weet er iemand van jullie aan welke kosten ik mij mag verwachten en hoe alles verder zal verlopen, zal immers mijn appartement moeten verkopen zonder er zelf drie jaar in gewoond te hebben.

En wat gebeurt er als ik mijn appartement te huur zet? Moet ik dan ook een boete betalen en verlies ik dan eveneens mijn registratierechten? Ik heb er dan zelf namelijk geen drie jaar ingewoond.

Kan iemand van jullie ons helpen?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 21 apr 2008 13:26

Of u het appartement nu verhuurt of verkoopt, zodra u er niet langer dan 3 jaar gedomicilieerd bent geweest, moet u zich inderdaad aan een boete verwachten. U wordt dan uitgenodigd het verschil tussen zgn klein en groot beschrijf bij te passen. Ik zie niet echt een mogelijkheid om daar verandering in te brengen, tenzij bv. het appartement van uw vriend een tijdje te verhuren, samen te wonen in uw appartement tot die 3 jaar verstreken zijn, en dan pas het uwe te verkopen en in het zijne te gaan wonen.

lienxyz
Topic Starter

#3 , 21 apr 2008 13:58

Ja, dat vermoeden had ik al. Enig idee hoeveel die kosten dan bedragen met die aanpassing van de registratierechten? Aangezien ik destijds 6% betaald heb, moet ik dan nu nog eens 6% betalen (om aan vroegere 12% te komen), of moet ik dan maar 4% meer betalen om tot 10% te komen? En is het dan alleen die kosten die ik moet betalen of komt daarbovenop nog een boete?

Stel ik betaal die boete, kan ik dan ooit nog registratierechten terugkrijgen via de belastingen als we later (jaar of 5) iets nieuws zouden kopen?

Reclame

j.demoor

#4 , 23 apr 2008 10:00

“Art.53.Het bij artikel 44 vastgestelde recht wordt tot 5 ten honderd verminderd in geval van verkoop van de eigendom:2°.van woningen waarvan het gebouwd of ongebouwd kadastraal inkomen een bij koninklijk besluit vast te stellen maximum niet overschrijdt...Art.60...Het voordeel van de in artikel 53,2° bedoelde vermindering blijft alleen dan behouden zo de verkrijger of zijn echtgenote ingeschreven is in het bevolkingsregister...op het adres van het verkregen onroerend goed.Deze inschrijving moet...ten minste DRIE JAAR zonder onderbreking behouden blijven...”(Wetboek Registratierechten 30 november 1939).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Terug naar “Kopen”