Hey
Mijn vriend en ik hebben een probleem waar we ons geen raad mee weten:
Tegen eind dit jaar zouden wij graag gaan samenwonen, maar door het feit dat wij elk eigenaar zijn van ons eigen appartement is dit niet zo eenvoudig en dan vooral voor mij. Het is namelijk de bedoeling dat ik bij hem zou intrekken, zijn appartement is ruimer en heeft een betere uitrusting. Maw, mijn appartement dient verkocht of verhuurd te worden. Allemaal goed en wel, ware het niet dat ik daardoor mijn registratierechten kan verliezen en ook nog eens een boete zal moeten betalen.
Ik heb mijn appartement zo'n 1.5 jaar geleden gekocht met een vermindering van de registratierechten (toen nog 6%), het was immers mijn eerste woning. Stel dat ik mijn appartement eind dit jaar zou verkopen, dan heb ik blijkbaar ook geen recht meer op terugtrekkikng van de registratierechten (woon er dan al meer dan twee jaar in) en dan moet ik blijkbaar nog een boete betalen ook (heb ik horen vallen).
Omdat ik waarschijnlijk ook niet binnen de twee jaar iets nieuws zal kopen, zal ik ook dan geen registratierechten kunnen meenemen.
Weet er iemand van jullie aan welke kosten ik mij mag verwachten en hoe alles verder zal verlopen, zal immers mijn appartement moeten verkopen zonder er zelf drie jaar in gewoond te hebben.
En wat gebeurt er als ik mijn appartement te huur zet? Moet ik dan ook een boete betalen en verlies ik dan eveneens mijn registratierechten? Ik heb er dan zelf namelijk geen drie jaar ingewoond.
Kan iemand van jullie ons helpen?
Alvast bedankt