Hallo,
Donderdag 5 juni 2014 was mijn laatste werkdag bij mijn ex werkgever.
Probleem:
Ik heb mijn vakantiegeld en loon van mei & juni en loon tijdens collectieve sluiting nog niet ontvangen.
Het bedrijf waar ik gewerkt heb is een bouwbedrijf, waar er meer dan 20 verlofdagen zijn. (bouwverlof en inhaalrustdagen)
Ik werkte er als bediende in paritair comité 218, deeltijds, 30 uren per week, 6 uren per dag.
In 2012 had ik 2 dagen betaald verlof a.d.h.v. mijn gewerkte dagen in december.
Voor de rest had ik dat jaar geen betaald verlof. Dit is "opgelost" geweest door middel van een aanvraag voor tijdelijke werkloosheid wegens collectieve sluiting.
Maar dit kan maar voor een beperkt aantal dagen gevraagd worden en ik had het maximum bereikt volgens het sociaal secretariaat (= een boekhoudkantoor waar ze ook loonafhandeling doen)waar mijn ex werkgever mee samenwerkt. Hierdoor had ik in december 2012 een aantal dagen geen loon gekregen. Dit staat op mijn loonbrief aangeduid als toegestane afwezigheid.
Ik heb toen contact opgenomen met het sociaal secretariaat en zij zijden me dat deze dagen IN PRINCIPE door mijn werkgever betaald moeten worden. Ook heb ik mijn vraag aan de Hulpkas voor werkloosheidsuitkeringen gesteld en zij hebben mij dit ook bevestigd.
Dit heb ik toen ook aangegeven aan mijn werkgever, maar deze was hier niet mee akkoord. Ik begrijp vanuit zijn standpunt dat hij niet wil betalen voor dagen dat het bedrijf gesloten is, maar vanuit mijn standpunt “verlies” ik wel loon waar ik recht op heb. (Ik kies niet dat het bedrijf sluit) Voor de goede orde heb ik het hier verder niet meer met mijn werkgever over gehad.
In augustus 2013 en december 2013 zijn er ook dagen die aangeduid zijn als toegestane afwezigheid. (zelfde probleemsituatie als hierboven beschreven)
Ik heb dit even berekend en dit zou in het totaal ongeveer € 800,00 bruto loon zijn dat ik nog tegoed heb als dit correct is.
Reeds gedaan:
Klacht neergelegd bij de sociale inspectie en Toezicht Sociale Wetten.
De sociaal inspecteur heeft mij reeds het volgende gemeld: "aangezien de werkgever op mijn herhaalde schriftelijke vragen tot uitbetaling, niet is ingegaan, ben ik
genoodzaakt geweest het dossier voor verdere opvolging – teneinde de betaling van het nog verschuldigd vertrekvakantiegeld alsnog te bekomen – over te maken aan de bevoegde sociaal inspecteur van onze
buitencontrole." Ik wacht nog op resultaat van de buitencontrole en van De Algemene Directie Toezicht op de Sociale Wetten heb ik nog geen enkel antwoord mogen bekomen.
Vraag:
Is er nog iets dat ik kan doen? Ik ben niet aangesloten bij een vakbond.
Alvast bedankt.