Aankoop webshop - order geannuleerd van hun kant uit

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

Aankoop webshop - order geannuleerd van hun kant uit

#1 , 17 nov 2014 17:49

Wanneer is een verkoop bindend is eigenlijk de vraag?

Situatie: enkele producten aan een scherpe prijs besteld bij een webshop. Betaling uitgevoerd en is ook doorgekomen bij hen. Een kleine week later krijg ik een mail dat ze de bestelling niet tot een order konden verwerken en dat ik mijn betaling terugkrijg. De producten zijn ondertussen niet meer te bestellen en ook nergens aan dezelfde prijs te verkrijgen. Kan ik eisen dat men geen terugbetaling uitvoert en alsnog de producten levert aan de afgesproken prijzen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vos1984
Berichten: 1

#2 , 17 nov 2014 20:00

Ik zit met een gelijkaardige vraag:

Vorige week heb ik via bol.com een smartphone besteld die duidelijk aan de verkeerde prijs online was gezet.
De prijs bedroeg €13,30 terwijl de normale waarde rond de €500 ligt. Betaling uitgevoerd en bestelling bevestigd. Vandaag kreeg ik een mailtje met de melding dat de bestelling door de leverancier geannuleerd werd.
Natuurlijk verwachtte ik niet dat deze ook effectief geleverd zou worden, maar ik vraag het me toch af: kunnen zij hier zomaar onderuit?
links naar de verkoopsvoorwaarden van bol.com en de eigenlijke verkoper:
http://www.bol.com/nl/m/voorwaarden/alg ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bol.com/nl/m/voorwaarden/kop ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.centralpoint.be/pdf/algemene ... menten.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.centralpoint.be/pdf/algemene ... aarden.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 17 nov 2014 20:16

Als duidelijk is dat de aangeduide fout een vergissing is, kan men de koop annuleren. En aangezien u zelf aangeeft dat dit een fout moet zijn, denk ik dat het antwoord wel duidelijk is...

Reclame

LeenW

#4 , 17 nov 2014 20:24

Maar een topic overnemen is niet echt beleefd..

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

#5 , 18 nov 2014 10:12

En ik zit nog zonder antwoord. In mijn geval gaat het duidelijk NIET om een fout in prijs, maar ik denk eerder een fout in de implementatie van de toegelaten bestelde hoeveelheden door klanten (het gaat om ibood). Waarschijnlijk heeft IBood een afspraak met hun leverancier dat ze b.v. 100 pakketten aan die prijs mogen verkopen en door een verkeerde implementatie zijn er b.v. 150 bestellingen gebeurd en beweert men nu dat men die niet in een order kunnen omzetten. Mijn inziens is de verkoop echter gesloten voor die bewuste producten aan die bewuste prijs en moet men die leveren (en het verlies dat ze maken tov de leverancier zelf slikken)?

Lanox
Berichten: 3827
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 nov 2014 12:01

7. Overmacht: iBOOD is gerechtigd de koopovereenkomst te ontbinden, indien iBOOD haar verplichtingen op grond van overmacht tijdelijk of blijvend niet kan nakomen. Onder overmacht worden alle omstandigheden verstaan die redelijkerwijs niet door iBOOD kunnen worden beïnvloed. Hieronder is uitdrukkelijk begrepen het door haar leveranciers niet (tijdig of niet onder dezelfde condities )kunnen leveren aan iBOOD. In dat geval heeft de koper recht op teruggave van het door hem aan iBOOD betaalde, welke teruggave in ieder geval binnen 14 dagen na de ontbinding zal plaatsvinden. Koper heeft alsdan geen recht op enige schadevergoeding.
Of deze AV stroken met de wetgeving laat ik in het midden.

Terug naar “Consumenten Koop”