waterschade buur wegens fout in onze gehuurde badkamer

jokebrussel
Topic Starter

waterschade buur wegens fout in onze gehuurde badkamer

#1 , 15 nov 2014 17:04

Beste,

Wij huren sinds 1 jaar een appartement op de bovenverdieping. Uit het expertise verlsag van de verzekeringsmaatschappij van onze onderbuur blijkt dat onze onderbuur waterschade heeft door een slechte installatie van ons badkamerkraan (onze eigenaar heeft deze al jaren geleden geinstalleerd!)

Dit is toch de aanprakelijkheid van onze eigenaar? volgens het verzekeringskantoor van onze onderbuur dient onze verzekering hiervoor in te staan. Wij zijn echter niet verzekerd (ook al staat dit in het huurcontract).

Wij zelf hebben geen waterschade en onze onderbuur heeft pas deze schade meegedeeld na reparatie. wij hebben nooit iets veranderd aan onze badkamer en alles goed onderhouden.

Welke stappen kunnne wij best ondernemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 15 nov 2014 17:59

Maar u bent de bewoner van het pand en is dan ook in eerste lijn aansprakelijk voor schade toegebracht aan de goederen van anderen. Op wie u later die kosten verhaalt is uw zaak. Vandaar dat het ook altijd zo extreem belangrijk is voor een huurder om een familiale en een brandverzekering te hebben.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 15 nov 2014 18:19

Maar hebt u de verhuurder al op de hoogte gebracht?
Het is mogelijk dat zijn verzekering (blokpolis) tussenkomt indien het zijn fout is.

Enkele maanden geleden had ik een waterschadegeval in de badkmaer veroorzaakt door een slechte afdichting van de badkamerkraan (achter de afdekkingsrozetten) inhet bovengelegen appartement. Het was de eigenaar-verhuurder die me heeft moeten vergoeden, niet de huurder aangezien die niet verplicht is de badkraan deels te dementeren ter controle.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 nov 2014 12:41

@roharro, maar waarschijnlijk is in eerste instantie wel de verzekering van de huurder aangesproken, die dan op zijn beurt de verzekering van de eigenaar aangesproken heeft.

Zonder eigen brandverzekering / familiale verzekering, staat de topic starter vrij zwak. Als hij een verhuurder met een goed hart heeft, kan hij met deze laatste gaan praten en proberen zijn verzekering in te schakelen, maar als de verhuurder bijvoorbeeld zegt: de waterschade is te wijten aan gebrekkig onderhouden van de badkamer (bijvoorbeeld het niet melden van het feit dat de silliconen versleten zijn, of iets dergelijks), dus schakel in eerste instantie uw eigen verzekering in, en dan zien we verder wel, dan staat de topic starter daar: gaat hij dan toegeven dat hij geen verzekering heeft, ondanks het feit dat het contract dit stipuleerde?

Dus om concreet op de vraag te antwoorden "Wat kunnen wij best ondernemen?" => Best eens een rustig gesprek hebben met de verhuurder, hieromtrent en op het beste hopen... Als hier niets uitkomt, zal je moeten afwegen wat financieel het minst zware is: een advocaat inschakelen (met de kans dat je alsnog verliest) of gewoon opdraaien voor de schade. Als de buur een schade van slechts 200 € heeft, om maar iets te zeggen, zou ik deze gewoon betalen, en zo snel mogelijk de nodige verzekeringen afsluiten voor in de toekomst...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”