foutieve brilsterkte voorgeschreven door oogarts

fabiennnevanhuffel
Topic Starter

foutieve brilsterkte voorgeschreven door oogarts

#1 , 17 nov 2014 11:14

Begin dit jaar (18/02/2014) moest ik bij een oogarts een shirmertest laten doen ivm reuma/fibromyalgie gerelateerde oogproblemen.
Bleek dat ik te weinig traanvocht had wat het zanderige gevoel in de ogen was.
De oogarts vroeg ook of ik hoofdpijn had en vermoeide ogen, veel op pc werkte enz...
Op al deze vragen was ik bevestigend.
Dus hij besloot +1 glazen (ver unifocaal) voor te schrijven (bril gebruiken voor pc werk, tv kijken, lezen en autorijden).
Sinds ik de bril draag veel meer hoofdpijn, misselijk tot braken toe soms, draaierig als ik bril afzet enz...
De ene dag al meer last dan de andere.
laatste weken constant hoofdpijn dus ga ik bij opticien en vraag om testen te doen.
Blijkt dat de +1 veel te sterk is (ene oog +0.50 en ander oog +0.25) en verziend ook al.
Ik heb nieuwe glazen nodig! Wie gaat dat betalen? Het is van februari geleden en van die bril heb ik tegemoetkoming van het ziekenfonds gekregen maar nu zal dat volle pot zijn en goede brilglazen zijn niet goedkoop!!!!
Wat kan ik doen? OOgarts opbellen en verhaal doen en luisteren naar zijn voorstel of...
Graag goede raad want ik weet niet wat gedaan in zo een situatie.
Hartelijk dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 nov 2014 11:32

Dus hij besloot +1 glazen (ver unifocaal) voor te schrijven (bril gebruiken voor pc werk, tv kijken, lezen en autorijden).
Heeft u geen leestesten moeten onderaan om tot dit besluit te komen?

fabiennnevanhuffel
Topic Starter

#3 , 17 nov 2014 11:41

De oogarts in februari heeft toen ook leestesten afgenomen.

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 nov 2014 12:23

Normaal gezien gaat de oogarts een brilsterkte voorschrijven aan de hand van die leestesten. De vraag is dus of u tijdens de testen effectief beter zag met +1.00 dan met +0.50 of +0.25, of dat de oogarts ergens een fout heeft gemaakt in zijn boekhouding. Het probleem bij u gaat zijn dat beide scenarios mogelijk zijn en dat het dus moeilijk te bewijzen gaat zijn dat de oogarts een fout gemaakt heeft (als dat al het geval is).

Heeft u de oogarts zelf al eens gecontacteerd voor zijn/haar mening?

sloeberken

#5 , 17 nov 2014 12:33

Glazen om te lezen en normaal zicht kunnen bijna nooit hetzelfde zijn. Dergelijke brilletjes van +1 ect kun je overal kopen.
Aan een bril heb je ook een aanpassing tijd nodig. Maar voor die heel kleine afwijking, is het beter deze enkel te gebruiken voor te lezen en pc.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”