Privacy, dreigement en laster & eerroof door politie.

Joske22
Topic Starter

Privacy, dreigement en laster & eerroof door politie.

#1 , 16 nov 2014 12:15

Mijn excuses als dit verkeerd staat, misschien kunnen de moderators dit dan verplaatsen.

Beste,

Afgelopen week ben ik gaan kijken voor een andere plaats om mijn hobby uit te oefenen. Ik had een afspraak gemaakt met persoon B. om te praten over de mogelijkheden. Toen ik aankwam ter plaatse en mij begaf om aan het gesprek deel te nemen zat daar nog een andere persoon A. Deze persoon heeft blijkbaar moeilijkheden met mij, al snap ik niet goed waarom. Hierom heeft deze persoon A. zonder mijn medeweten het gesprek opgenomen en een filmpje gemaakt. Toen ik zag dat deze persoon aan het filmen was heb ik gemeld dat ik hiermee niet akkoord was en dat ik wil dat dit verwijderd wordt. Dit was trouwens op een prive-domein en gen openbare instelling.
Vervolgens krijg ik een bericht via sociale media waarin persoon A. zegt dat ik niet te zeggen heb of zij die filmpjes al dan niet moet verwijderen en dat deze al lang zijn doorgestuurd naar de juiste mensen (heb zelf geen idee wie die mensen zijn). Daarnaast geeft ze me dan te kennen dat ze ook het gesprek heeft opgenomen en doorgestuurd en dat ze me zal opwachten als ik mij nog eens naar de desbetreffende plaats begeef.

Nu, wou ik bij de politie klacht indienen, met bewijs van het gesprek op de sociale media. Echter zegt de politie dat ik niet veel kan doen. Persoon A. is zelf in dienst bij de federale politie. De agent die mij geholpen had ging maandag met haar contact opnemen, echter heeft hij dit gisteren dan al gedaan. Vervolgens krijg ik een SMS van persoon B. Die zegt dat enkel hij te bepalen heeft wie er gefilmd wordt en waar en dat ik dan maar klacht tegen hem moet indienen (wat niet klopt). Daarna krijg ik een sms van persoon C. (vriendin van persoon A.) Om mij een hoop te verwijten, enfin, om te genieten van de situatie zeg maar.

Vervolgens wordt ik opgebeld door persoon D. de partner van persoon A. die zelf ook bij de federale politie werkt. Hij geeft aan dat ik geen been heb om op te staan, maar dat als ik toch een klacht zou indienen dat persoon D. ook klacht zullen indienen wegens laster en eerroof. Hier heb ik bewijzen van.

Nu is mijn vraag wat ik kan doen. Ik voel me geschonden in de privacy omdat het gesprek en het filmpje zijn gedeeld met mensen die niets van mij dienen te weten, persoon A dreigt met mij op te wachten en persoon D dreigt daarna om mij aan te klagen als ik klacht in dien. Valt dit trouwens ook niet onder laster en eeroof? Dit kan toch zo niet? Kunnen zij hieronder uit komen omdat ze zelf agent zijn? Of heb ik echt geen been om op te staan?

met vriendelijke groeten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 nov 2014 12:48

En wat is uw hobby, en waarom zou die zo interessant zijn om gefilmd te worden? (door de federale politie)

Joske22
Topic Starter

#3 , 16 nov 2014 12:54

Eerst zaten persoon A. en ik samen in dezelfde club (paardrijden). Uiteindelijk is zij daar buiten gezet. Nadien was ik niet meer tevreden van deze club en zocht ik een andere plaats. Om te kijken of ik in deze privestal paste diende ik op een paard te zitten. Een jong dier, net zadelmak, dat gaat niet altijd goed (onrustig dier). Dit kan geïnterpreteerd worden door anderen als prutswerk waardoor de kansen die ik nog heb om in een andere privestal te komen of mij hoger op te werken verkleind kunnen worden. Daarnaast heb ik in het gesprek gezegd waarom ik niet tevreden was over de vorige club. Ik neem aan dat zij dit heeft doorgestuurd naar de eigenaar van die club toen om mij zwart te maken.

Reclame

Joske22
Topic Starter

#4 , 16 nov 2014 13:34

Excuseer. Deze persoon werkt bij de lokale politie, was te snel met typen.

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 16 nov 2014 15:38

Ze hebben je dus gefilmd terwijl je op een paard zat dat je niet echt onder controle kon houden?
Een ruiter filmen is niet verboden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus

#6 , 16 nov 2014 16:16

Gesprek A opnemen is niet verboden.
Filmen B ook niet als er een reden voor is.
Het doorgeven van A en B in sociale media is uiteraard betwistbaar.

Joske22
Topic Starter

#7 , 16 nov 2014 17:03

Maar ik heb uitdrukkelijk gezegd dat ik niet gefilmd wil worden, ik denk zelfs dat dit op de video staat.
Dus als iemand mij op een niet openbare plaats filmt, ik duidelijk aangeef niet akkoord te gaan en deze persoon A. zegt dan "En dan nog mij durven zeggen dat ik de filmkes van mijn gsm moet wegdoen. Die zijn allang doorgestuurd naar de juiste mensen. (onderlijnd = bewijs dat ik haar gevraagd hebd at weg te doen.)En ik heb niet alleen uw rijkunsten gefilmd maar ook uw gesprek." Dan mag deze dat dan toch doen?

Franciscus

#8 , 16 nov 2014 17:23

gesprek opnemen dus audio is NIET verboden zolang een der partijen daarvoor zijn toestemming geeft maar zoals reeds meermaals gezegd wat men MET het opgenomen gesprek doet is iets anders ..;in een rechtzaak als (begin) van bewijs geen probleem.
Filmen is zonder toestemming niet toegelaten en gebruik helemaal niet --- hier spelen auteursrechten -portretrechten,distributierechten -copyright enz enz.

Vandebos

#9 , 16 nov 2014 20:24

^
|

Zoals Franciscus zegt, de regelgeving rond audio is beduidend anders dan deze voor video.

Terug naar “Andere”