Audio opnemen.

Siegfried
Topic Starter

Audio opnemen.

#1 , 15 nov 2014 15:52

Je mag het gesprek opnemen tussen twee personen wanneer je zelf deelneemt aan het gesprek. Wat als er meedere personen bij betrokken zijn? Bvb een verhoor bij de politie met drie aanwezigen? Bespreking op het stadhuis met enkele ambtenaren? Een gesprek bij de VDAB? Mag dit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 nov 2014 18:05

Verhoor bij politie zou ik niet doen want hierbij schendt u het geheim van het onderzoek dus pleegt u een misdrijf.
Andere zaken vallen niet onder beroepsgeheim.
Dus stelregel indien beroepsgeheim mee gemoeid heel tricky....

Justme2

#3 , 15 nov 2014 22:19

Is het doch niet zo dat de partijen wat ze gehoord/gezien hebben tijdens een verhoor vrijelijk mogen meedelen aan derden?

Schending van het geheim van het onderzoek wordt namelijk, dacht ik gekwalificeerd als schending beroespsgeheim wat zowat wil zeggen als u mag geen vertrouwelijke informatie doorgeven dat u in het kader van uw beroep meegedeeld krijgt. Maar voor een burger (dader/slacjtoffer/getuige)?

Er is welliswaar misbruik inzagerecht dat strafbaar gesteld wordt maar voor de rest...

Art. 28quinquies. <ingevoegd bij W 1998-03-12/39, art. 5; Inwerkingtreding : 1998-10-02> § 1. Behoudens de wettelijke uitzonderingen is het opsporingsonderzoek geheim. Eenieder die beroepshalve zijn medewerking dient te verlenen aan het opsporingsonderzoek, is tot geheimhouding verplicht. Hij die dit geheim schendt, wordt gestraft met de straffen bepaald in artikel 458 van het Strafwetboek.

Reclame

Franciscus

#4 , 15 nov 2014 22:30

Van het ogenblik dat het onderzoek is vrijgegeven geen probleem - als u copie van uw verhoor hebt gekregen ...dat is uw copie dus ook geen probleem.
Als copie werd geweigerd maar u zou de tape publiek maken of misbruiken - knippen en plakken (collusie - obstructie ) ....heb ik toch wat vragen .... maar het antwoord zal door de rechter worden gegeven of het een probleem of niet zou zijn.

Justme2

#5 , 15 nov 2014 22:50

Daar ben ik mee akkoord. Maar dit zal eerder het misdrijf laster uitmaken

Rechter heeft uiteraard altijd het laatste woord en is niet genoodzaakt om zich aan eerder uitspraken te houden

JPV
Juridisch actief: Ja

#6 , 16 nov 2014 07:33

Voor alle duidelijkheid: schending van om het even welk geheim (geheim onderzoek, beroepsgeheim) is er niet indien er enkel opgenomen wordt. Je mag altijd alles opnemen waar je zelf aan deelneemt, enkel het afspelen zal beperkt zijn.

Franciscus

#7 , 16 nov 2014 21:16

Waarom laster kan van alles zijn voor de rest zie JPV.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”