Pakket ontvangen, nooit besteld.

pvandep
Topic Starter
Berichten: 12

Pakket ontvangen, nooit besteld.

#1 , 14 nov 2014 17:20

Beste,

Vandaag een pakket van maxmanpower aangekregen, waarvan 3potjes met vermoedelijk pillen in. Factuur 195EUR, echter heb ik nooit iets besteld bij hun, laat staan dat ik z'n producten gebruik. Hoe komen hun aan mijn gegevens?
Heb reeds mail gestuurd dat op het factuur staat, dat ik dat product niet ken en nooit besteld heb.
Heb net wat gegoogeld en blijkbaar zijn er gelijkaardige gevallen.

Wat kan ik best ondernemen?


Alvast bedankt

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8993

#2 , 14 nov 2014 18:02

Ik zou zelfs niets doen: u heeft niets besteld, ze kunnen en moeten u dus niets opsturen. En als ze dat wel gedaan hebben, moet je dat spul niet voor hen "bewaren" U heeft bij ontvangst van het postpakket welicht getekend voor ontvangst. Inderdaad: maar dat is ook alles. U heeft een onbesteld pakket ontvangen. Als ze hierover nog briefwisseling voeren, antwoordt u gewoon dat ze gerust een koerierdienst mogen organiseren en betalen om het pakket te komen afhalen. Maar dat u niets besteld heeft en dus zeker geen inspanningen of kosten gaat doen om een ongevraagd pakket terug te sturen.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 14 nov 2014 18:45

Wetgeving is hier zeer duidelijk. Als u iets ontvangt dat u niet besteld heeft, mag u dit houden zonder ervoor te betalen. Bewijslast hiervan ligt bij hen, niet bij u.

Mocht het natuurlijk over een vergissing gaan, dan kan u dit nog altijd (op hun kosten, uiteraard) terugsturen, maar anders inhoud pakketje meteen in de vuilbak (tenzij u de pillen wil nemen, dan best niet in de vuilbak), en alle navolgende correspondentie meteen bij het oud papier (tot en met de aanmaningen van incasso's, die juridisch gezien geen enkele macht hebben).

Reclame

LeenW

#4 , 14 nov 2014 19:10

Mss nog vermelden dat zij mogen aantonen dat u iets besteld zou hebben en geen verdere correspondentie voert tot zij dit bewijs hebben kunnen leveren. Bij herhaling zal een klacht wegens stalking volgen.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 14 nov 2014 19:28

Mss nog vermelden dat zij mogen aantonen dat u iets besteld zou hebben en geen verdere correspondentie voert tot zij dit bewijs hebben kunnen leveren. Bij herhaling zal een klacht wegens stalking volgen.
Meestal stoppen ze al na enkele brieven, en is bovenstaande overbodig. Maar bij blijven aandringen tot betaling is dit zeker te overwegen.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 16 nov 2014 09:20

“Art.VI.103.Worden onder alle omstandigheden, als oneerlijke handelspraktijken beschouwd, de volgende agressieve handelspraktijken :...6° vragen om onmiddellijke dan wel uitgestelde betaling of om terugzending of bewaring van producten die de onderneming heeft geleverd, maar waar de consument niet om heeft gevraagd...”(28 FEBRUARI 2013. - Wetboek van economisch recht).

Het inmiddels opgeheven art.76 Wet Handelspraktijken 14 juli 1991 voegde hieraan toe : ‘In geen geval is de geadresseerde verplicht...het toegezonden produkt te betalen noch het produkt terug te zenden.’
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Jelle444
Berichten: 1

#7 , 16 nov 2014 23:48

Hoe is dat afgelopen?

LeenW

#8 , 16 nov 2014 23:52

Het topic is nog maar 2 dagen oud, iets te vroeg om al conclusies te trekken..

Terug naar “Consumenten Koop”