Incompetentie syndicaat

Sandy13
Topic Starter

Incompetentie syndicaat

#1 , 12 nov 2014 23:37

Hallo,

Ik word momenteel gek van mijn syndicaat.
Dit is de situatie: ik studeer met een vrijstelling, mijn tweede jaar. Omwille van de tweede zit heb ik mijn vrijstelling twee weken na het einde van de vorige vrijstelling aangevraagd. Ik heb me ondertussen netjes ingeschreven bij de dienst voor arbeidsbemiddeling, ben naar infosessie geweest enz.

Eind september breng ik mijn blauwe kaart binnen bij mijn syndicaat, samen met het bewijs van inschrijving bij de dienst voor arbeidsbemiddeling. Ik word netjes uitbetaald binnen de 2-3 dagen, maar ontvang een week later een brief van mijn syndicaat: omdat ze geen bewijs hebben van inschrijving bij de dienst arbeidsbemiddeling, kunnen ze mijn uitkering niet betalen. Verwonderd, gezien ze me reeds betaald hebben, bel ik hen op. Men vertelt me dat ze ondertussen het nodige document teruggevonden hebben, maar dat ik me te laat heb ingeschreven: 5 dagen na het einde van mijn vrijstelling. Bovendien heb ik mijn vrijstelling te laat aangevraagd. De dame aan de andere kant meldt me dat ik daarom waarschijnlijk mijn uitkering ga moeten terugbetalen. Ze zegt me dat ik zo snel mogelijk moet langskomen met een bewijs van inschrijving van de dienst arbeidsbemiddeling.

ik bel onmiddellijk naar de RVA: daar zegt men dat alles in orde is, dat ik me wel degelijk op tijd heb ingeschreven en dat het slechts een kwestie van tijd is eer ik positief bericht zal krijgen over mijn vrijstelling.
Een beetje boos maar opgelucht vergeet ik het hele verhaal.

Op 22 oktober wordt wordt mijn vrijstelling goedgekeurd, enkele dagen later krijg ik de bevestiging per post.
Op 28 oktober breng ik mijn blauwe kaart naar het syndicaat. Gezien ik altijd heel snel betaald word en op 3/11 nog niets heb ontvangen, ga ik ter plaatse. Met het verhaal van de vorige maand in mijn achterhoofd wil ik het zekere voor het onzekere nemen. De dame met wie ik spreek verzekert me dat alles in orde is met mijn dossier, dat ze gewoon wat vertraging hebben opgelopen met de betalingen wegens 1 november. Ik wacht nog een paar dagen, nog steeds niets. Op 7 november bel ik weer, men verzekert me dat de betaling die dag, ten laatste maandag zal gebeuren. Maandag bel ik terug: gesloten. Gisteren ook uiteraard.
Vandaag weer gebeld: men zegt me dat mijn dossier geblokkeerd is omdat ze nog geen nieuws hebben over mijn vrijstelling. Ik vertel dat mijn vrijstelling reeds lang in orde is. De dame aan de andere kant zegt dat ze zal proberen mijn dossier te deblokkeren en zien of ze mijn blauwe kaart terugvindt. Als ik morgen niets op mijn rekening heb, dan moet ik langskomen met een nieuwe blauwe kaart.

Ik vraag me het volgende af:
- mijn bankrekening staat op nul, en onder andere mijn huur wordt niet betaald en een aantal andere dingen ook niet. Ik moet echter kosten betalen als een domiciliëring niet doorgaat. Kan ik dit op het syndicaat verhalen? (ik vermoed dat ik hier wat naïef ben...)
- Meer concreet ben ik mijn syndicaat beu en ga ik hen verlaten van zodra ze me betaald hebben. Ik wil dit echter niet zo laten. Is er een soort van ombudsman voor klachten over syndicaten? Ik vind dat ze veel te ver zijn gegaan, en me niet alleen financieel in de kou laten staan, maar gewoon verzaken in hun taak om mij degelijk in te lichten en juiste info te geven. Problemen uitvinden, me tot twee maal toe verzekeren dat mijn dossier in orde is (wat eigenlijk ook het geval is, zij zijn gewoon niet in orde), me zeggen dat ze gaan proberen mijn kaart terug te vinden... Dit kan toch niet?!

Wat denken jullie?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 13 nov 2014 05:55

- je kan het proberen, maar de vraag is of er effectief een blokkering is in je dossier. Indien ja, dan heb je geen punt. Indien nee, dan kan je dit vragen, maar ik ben er redelijk zeker van dat ze je dit niet standaard cipe strzullen geven. Je bent overigens zelf in de fout door je dopkaart op 28 oktober reeds te geven, dit is in principe niet mogelijk tenzij je op 29-31 oktober werkte.
- je kan altijd bij de rva klacht indienen, nadat je de interne kwaliteitsdienst hebt gecontacteerd.

Roeland

#3 , 13 nov 2014 09:39

Syndicaten hebben geen rechtspersoonlijkheid en kunnen dus in principe niet aangeklaagd worden...

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 nov 2014 11:37

Dan zal u best overstappen naar deze organisatie.
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... 9006,d.d2s" onclick="window.open(this.href);return false;

JPV

#5 , 13 nov 2014 12:05

Syndicaten hebben geen rechtspersoonlijkheid en kunnen dus in principe niet aangeklaagd worden...
2e stuk van je post verwijderd omdat dat politiek was, maar inhoudelijk bent u ook in de fout: op dit vlak kunnen de werkloosheidsdiensten van de vakbonden wel degelijk aangepakt worden.

Sandy13
Topic Starter

#6 , 13 nov 2014 13:55

Bedankt voor de antwoorden! :-)

Ben ondertussen deze ochtend terug gegaan naar het syndicaat: dossier was dus geblokkeerd omdat iemand ginder vond dat ik me niet op tijd heb heringeschreven bij de dienst voor arbeidsbemiddeling (fout!) en dat ik mijn vrijstelling te laat had aangevraagd (fout!). Zowel de persoon die ik voor me had zitten als haar verantwoordelijke konden niet begrijpen waarom dit in mijn dossier stond, en ze hebben alles dus onmiddellijk gedeblokeerd.
Een andere verantwoordelijke (vermoed ik) wist me te zeggen het er wat chaotisch aan toe ging momenteel, maar dat dit spoedig ging veranderen...

Wat de datum betreft van mijn blauwe kaart: gezien ik een vrijstelling heb, vermoed ik dat het geen kwaad kan dat ik een dag (of twee) te vroeg ben? Of wel?

JPV

#7 , 13 nov 2014 14:13

zelfs dan kan het in theorie kwaad. In de praktijk is het echter niet zo dat men je op straat daarvoor zal tegenhouden. als je dus niet werkt of in een situatie zit die daarop kan lijken (bvb even achter de toog kruipen om te chitchatten met een vriendin die in een café werkt), is er geen probleem.

Roeland

#8 , 24 nov 2014 11:04

2e stuk van je post verwijderd omdat dat politiek was, maar inhoudelijk bent u ook in de fout: op dit vlak kunnen de werkloosheidsdiensten van de vakbonden wel degelijk aangepakt worden.
Nee, de vakbond als organisatie kan niet aangepakt worden. Indien de werkloosheidsuitkeringen geregeld worden onder de vorm van een VZW of andere vennootschapsvorm, kan men eventueel deze VZW aanklagen, maar de 'organiserende macht' is onaantastbaar want bestaat niet als rechtspersoon (of je zou erin moeten slagen persoonlijke aansprakelijkheden te kunnen bewijzen van bepaalde individuen).

denlowie
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 nov 2014 11:39

Even gekeken op het KBO van het ABVV Oost-Vlaanderen Regionale Werkloosheidskas A.B.V.V. Oost-Vlaanderen rechts persoon - Vennootschap of vereniging zonder rechtspersoonlijkheid

Dus dit klopt inderdaat
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV

#10 , 24 nov 2014 12:58

Nee, de vakbond als organisatie kan niet aangepakt worden. Indien de werkloosheidsuitkeringen geregeld worden onder de vorm van een VZW of andere vennootschapsvorm, kan men eventueel deze VZW aanklagen, maar de 'organiserende macht' is onaantastbaar want bestaat niet als rechtspersoon (of je zou erin moeten slagen persoonlijke aansprakelijkheden te kunnen bewijzen van bepaalde individuen).
ik had het niet op de vakbond als organisatie, wel op de vakbond als uitbetalingsinstelling.

ik verwijs bvb naar dit arrest (eerste van de velen die je kan vinden):

Het Grondwettelijk Hof,
samengesteld uit de voorzitters M. Melchior en M. Bossuyt, en de rechters R. Henneuse, E. De Groot, L. Lavrysen, A. Alen, J.-P. Snappe, J.-P. Moerman, E. Derycke, J. Spreutels, T. Merckx-Van Goey en P. Nihoul, bijgestaan door de griffier P.-Y. Dutilleux, onder voorzitterschap van voorzitter M. Melchior,
wijst na beraad het volgende arrest :
I. Onderwerp van de prejudiciële vraag en rechtspleging
Bij arrest van 5 mei 2009 in zake Giuseppina Liotta tegen de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening en de uitbetalingsinstelling van het Algemeen Christelijk Vakverbond, dienst werkloosheid, waarvan de expeditie ter griffie van het Hof is ingekomen op 8 mei 2009, heeft het Arbeidshof te Luik de volgende prejudiciële vraag gesteld :

ACV, net zoals ABVV kan dus via hun werkloosheidsdienst wel degelijk voor de rechtbank gedaagd worden worden.

Roeland

#11 , 24 nov 2014 17:23

Als de werkloosheidsdienst een vereniging zonder rechtspersoonlijkheid is, kunnen enkel de natuurlijke personen, leden van de vereniging veroordeeld worden. In dat geval is de uitbetalingsinstelling gelijkaardig aan de veroordeelde carnavalsgroep (geen politieke intenties met het voorbeeld!).

Staat in dit arrest toevallig ook de juridische hoedanigheid van de uitbetalingsinstelling? Die zie ik nl. niet staan in het geciteerde stuk.

Het is trouwens niet mijn bedoeling een polemiek te starten, vind dit gewoon interessante materie :-)

JPV

#12 , 25 nov 2014 16:55

Arbrb. Bergen 8 februari 1983
JTT 1984, 49.

Samenvatting
De vordering van de uitkeringsgerechtigde werkloze tegen de R.V.A. tot betaling van de verschuldigde sommen is niet ontvankelijk omdat de R.V.A. geen uitbetalingsinstelling is. De vordering is ook niet ontvankelijk tegen het gewestelijk verbond van de vakvereniging omdat zij geen rechtspersoonlijkheid heeft, in tegenstelling tot de door het A.C.V. opgerichte uitbetalingsinstelling die voor de betaling van de uitkeringen erkend is.

maw: de uitbetalingsinstelling heeft wel degelijk een rechtspersoonlijkheid, dat leid ik toch uit de samenvatting af.

Roeland

#13 , 25 nov 2014 20:05

Volgens de KBO (waar trouwens maar van één vakbond een uitbetalingsinstelling wordt vermeld?) heeft een uitbetalingsinstelling geen rechtspersoonlijkheid: http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/t ... =851458872" onclick="window.open(this.href);return false;

In het register van de rechtspersonen: http://www.ejustice.just.fgov.be/tsv/tsvn.htm" onclick="window.open(this.href);return false; vind ik ook geen enkele uitbetalingsinstelling terug...

JPV

#14 , 25 nov 2014 21:26

beetje dubieus bij ACLVB:
Type onderneming: Rechtspersoon
Rechtsvorm: Vennootschap of vereniging zonder rechtspersoonlijkheid
Sinds 19 februari 2003

Ik denk dat de oplossing hierin te vinden is:

Cass. 18 februari 1976
Rechtspraak - 18/02/1976 - Hof van Cassatie
Rechtsvordering vakbond
Samenvatting
Inzake sociale verkiezingen verleent de wetgever aan de representatieve vakverenigingen zonder rechtspersoonlijkheid de bevoegdheid om in rechte op te treden. Aldus aanvaardt de wetgever impliciet dat die organisaties handelen alsof zij rechtspersoonlijkheid genoten door organen vergelijkbaar met die van een gepersonaliseerde vereniging, zonder dat de leden van die organisatie in de gevallen beoogd door de wetgever een bijzonder mandaat moeten verlenen om in rechte op te treden (art. 17 Ger. W.).

idem voor uitbetalingsinstelingen, die zijn ook de facto erkend door de overheid, gezien ze ook betalingsverkeer van/naar die uitbetalingsinstellingen moeten doen.

tira00

#15 , 26 nov 2014 12:03

- je kan het proberen, maar de vraag is of er effectief een blokkering is in je dossier. Indien ja, dan heb je geen punt. Indien nee, dan kan je dit vragen, maar ik ben er redelijk zeker van dat ze je dit niet standaard cipe strzullen geven. Je bent overigens zelf in de fout door je dopkaart op 28 oktober reeds te geven, dit is in principe niet mogelijk tenzij je op 29-31 oktober werkte.
- je kan altijd bij de rva klacht indienen, nadat je de interne kwaliteitsdienst hebt gecontacteerd.
Kan je me doorgeven onder wat ik die interne kwaliteitsdienst van de RVA kan vinden op hun site?

Terug naar “Werkloosheid”