#2 , 19 apr 2008 22:36
Ik ken er niet zo veel van, maar ik vermoed dat jullie bod bindend is en dat de verkoper niet verplicht is erop in te gaan.
Das jammer natuurlijk, want zo kan de verkoper nog de kat uit de boom kijken en als er iemand opduikt die meer wil geven, dan kunnen ze naar die ander gaan.
Goed dat het bod uiteraard tijdelijk is.
Beter is gewoon naar die mensen te gaan of mondeling aan de notaris zeggen dat je dat bod doet. Je kan dan onmiddellijk het compromis tekenen met daarin al de opschortende voorwaarden en zo meer. Hoe het nu zit weet ik niet. Stel dat de verkoper bepaalde clausules erin wil terwijl dat jij dat absoluut niet wil, wat dan? In verband met compromis, let op dat de notaris niet misbruik maakt van het feit dat jullie hem nemen, want de verkoper is ook zijn klant en de vraag is: in wiens voordeel zal hij werken?
Daarom vind ik het beter dat je een andere notaris neemt. Ik zou dit nog proberen te veranderen als ik jou was. Te gevaarlijk.
Ik begrijp trouwens niet waarom jij nu al een lening moet nemen. De tegenpartij heeft nog niets officieel laten weten, dus moet je ook nog niets doen. 't Is maar als zji officieel te kennen geven dat ze met jouw bod en voorwaarden akkoord gaan dat zij oko gebonden zijn. Dan is het aan u om te reageren. Reageren ze te laat, dan denk ik dat je ervanonder kan. het is immers maar geldig tot eind april.
De notaris kan volgens mij trouwens nog geen akte opstellen, want er zijn nog geen voorwaarden en zo. Vermoedelijk moet er trouwens nog een compromis getekend worden. En vergeet niet dat de akte maar binnen de 4 maand na het compromis moet verleden (getekend) worden.
Ga maar eens te rade bij een andere notaris en vraag of je nog kan beroep doen op zijn diensten (hij verdient er dan de helft aan en hij zal je zeker helpen als koper, want jij bent dan zjin klant - althans ik hoop toch dat hij correct is).
Wat betreft die notaris, nog enkele voorbeeldjes hoe ik gevaren heb:
Ik wou een woning kopen en een compromis tekenen bij de verkopers. Ik was bij de notaris in de buurt geweest (andere dan de verkopers) en die zei me dat ik best geen "opschortende voorwaarde" gebruikte ivm die lening, omdat de verkopers dat niet graag hebben. Zijn modelcompromis bevatte trouwens ook tal van bedingen in mjin nadeel. Zoals schadevergoeding betalen als de koop niet doorgaat (was iets van 10% op de koopsom), ...allemaal clausules in het voordeel van de verkopers (waren geen klant van hem). Dus moet ik niets meer weten van die gast.
Koop is ondertussen niet doorgegaan. Geeft niet.
Heb nu een andere woning gekocht, via makelaar en andere notaris (tevreden erover, al blijft het een notaris). Ik had mondeling bod gedaan. 5 erfgenamen. De maandag deed ik het bod, en de makelaar ging de vrijdag ervoor zorgen dat het kon getekend worden. Ik heb aangedrongen en het kon de dag erna, de woensdag. Anders kon het weg zijn. Je kent dat hé.
De woensdag heb ik getekend en men zou de compromis opsturen naar alle 5 de erfgenamen. Dit zou te lang duren en op die manier was ik al gebonden aan de compromis, en zij niet omdat ze alle 5 moesten tekenen. Dus konden ze nog altijd aan een hogere bieder verkopen en mijn compromis niet tekenen. Dit ging 3 weken kunnen duren. Er stond wel een opschortende voorwaarde in van die lening, dus als het langer dan twee weken zou geduurd hebben zou ik afgezegd hebben via de bank.
Ik heb geëist dat er 1 erfgenaam zou tekenen met de volmachten van de andere. Dus de zaterdag ben ik die volmachten en de compromis van de tegenpartij gaan halen.
Maar tussen mijn bod en mijn tekenen van de compromis zat er nog een dag in met communicatie met mijn notaris. Dit was de dinsdag van mjin bod. We kwamen een prijs overeen (deed er 4.000euro af) en ik vroeg of dat hij de compromis kon doorfaxen naar mijn notaris. Die controleerde hem de dag erop (en ik bekeek die ook al eens met eventuele opmerkingen...ik had echter nog niet getekend). Er werden een paar aanpassingen doorgefaxt. De woensdag ga ik gaan tekenen...wat blijkt: de afgesproken termijn van 4 maand voor het verlijden van de akte was veranderd naar 2 maand. Volgens de makelaar in onderlinge overeenstemming van beide notarissen. Ik belde, maar daar bleek niets van aan. Ik deed er moeilijk over en de makelaar nam de compromis af en zei dat er dan niet getekend werd. Ik heb dus uiteindelijk toch getekend omdat ik nog altijd naar de bank kon gaan om af te zeggen op basis van een niet-goedgekeurde lening.
De dag erop heeft de notaris van mij gebeld met de notaris van de verkoper en de makelaar en is dit rechtgezet op 4 maand. De notaris of de makelaar van de tegenpartij heeft dus op eigen initiatief of op initiatief van 1 van de verkopers, de data veranderd.
Want vergeet niet dat indien de akte niet op tijd verleden word, zoals bepaald in de compromis, kan je als koper je voorschot verliezen en dan nog verplicht worden om de woning te kopen. Vandaar dat ik erop druk dat je een eigen notaris hebt.
Nu is alles uiteindeljik toch nog klaargespeeld in die twee maand, maar je ziet maar hoe alles kan lopen.
Veel succes en hou ons op de hoogte, maar let vooral héééél goed op wat je tekent.