verkoopakte grond opvragen?

miss_n
Topic Starter

verkoopakte grond opvragen?

#1 , 17 apr 2008 18:27

Mijn man en ik hebben ons oog laten vallen op een perceel grond.
Dit perceel is eigelijk van een familielid van ons.
Die wil ons dat perceel tamelijk goedkoop verkopen.
Nu hadden ze mij in de bank gezegd dat we hiervoor moesten oppassen dat het niet te laag geschreven word omwille van boetes die daar op staan.
De persoon van de bank stelde dus voor dat we de aankoopakte opvragen.

Kan je zomaar een akte van een perceel gaan opvragen zonder toestemming van de eigenaar?
Ik vermoed dat in die akte wel prijzen vermeld staan.
Kan de notaris of bank dit zomaar opvragen?

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 17 apr 2008 19:31

U zal idd registratierechten moeten betalen op de normale verkoopwaarde, dat is de prijs waarvoor het verkocht zou kunnen worden in een openbare verkoop waar voldoende recelame voor werd gemaakt.

Inzage van de aankoopakte lijkt me een rare weg om te volgen.
Maar als U dat wil, kan U dit bekomen in het hypotheekkkantoor voor die gemeente. Let op, een kopie kost U minstens 40 eur; wellicht heeft U genoeg aan de inzage. Die kost maar een eur of 10.

U heeft het over grond; wellicht bedoelt U bouwgrond.
Het kan toch niet moeilijk zijn om te weten te komen wat een perceel bouwgrond in een bepaalde straat/wijk moet kosten?
Even Immowebben en U heeft al een idee over VRAAGprijzen.
Moeilijk wordt het pas als het perceel een afwijkende vorm heeft of om een andere reden speciaal is.

Uw bankkantoor heeft wellicht massa's kopies van aktes liggen van verkopen van bouwgronden, omdat ze er de leningen voor toestonden.

Ik wil maar zeggen: wat is men met een aankoopakte van x jaar geleden?

miss_n
Topic Starter

#3 , 17 apr 2008 19:50

Nu is het wel zo dat we niet 100% zeker zijn van de oprechtheid van dat familielid.
Hij wil ons dit perceel bouwgrond verkopen met noch winst/noch verlies.
Maar wij twijfelen hier sterk aan.
Dat is onze voornaamste reden ook waarom we dit willen weten.

Ik weet dat op te lage registratie of verkoopprijs serieuze boetes staan en we zouden dit toch even willen vermijden!

Reclame

djanodive

#4 , 23 apr 2008 20:39

Ik weet niet exact hoe het systeem in elkaar zit van die boetes. Maar stel nu dat je die grond zou kunnen kopen met een 'korting' van 25.000euro. Normaal gezien zou je dus 2.500euro (als ik aan 10% reken) 'boete' betalen omdat de grond 25.000euro meer waard is? Ik weet nu niet of je daarbovenop nog een extra boete moet betalen of dat men enkel die registratierechten als boete neemt.

Stel dat je vb. 5.000euro zou moeten opleggen en de kostprijs oorspronkeljik was 100.000euro. Dan betalen jullie met die boete: 100.000 + (100.000/10) + 5.000euro = 115.000euro voor die lap grond.

Betaal je onmiddellijk de juiste marktwaarde, dan betaal je: 125.000 + (125.000/10) = 137.500euro

=> dit geeft dus via het eerste geval, een voordeel van: 137.000 - 115.000 = 22.000euro. 'k Zou zeggen: niet slecht hé...

Maar dit hangt natuurlijk af van het feit of dat mijn bovenstaande redenering ivm die boetes en zo, wel degelijk opgaat.

En zoals hierboven aangetoond...je kan de waarde van die grond totaal niet schatten op basis van een vroegere akte. Wat je wel kan concluderen uit die akte (en dat vind ik wel interessant) is het feit dat je kan weten of die familie van jou je in het ootje neemt of niet. Als hij zegt dat hij er niets aan moet winnen, dan kan je makkelijk zien wat hij betaalde en wat hij wil krijgen. En die akte kan je volgens mij zelfs inzien bij de Provinciale afdeling van het Kadaster. Ik heb zelfs de akte gezien van mjin huurwoning destijds. Ik mocht er wel geen afschrift vna hebben, maar dan haal je gewoon evnetjes pen en papier boven. Ik moest er wel een klein vergoeding voor betalen. Kan inderdaad rond de 10 euro geweest zijn.

Kijk zeker eens na wat de waarde van de grondprijs is in die regio. Er is trouwens ergens een website (ik weet niet of het van de voerheid is, 'k vermoed van wel - statistiek en zo) waar je gewoon het adres ingeeft en dan krijg je een raming van de waarde. Je moet dan zelf nog eens kijken wat de minpunten zijn aan dat perceel.

Let trouwens ook heel goed op dat je er zal mogen bouwen, welk type van woning je er mag zetten, wat kan en wat niet. Is de bodem verontreinigd, ligt hij te dicht bij een gewestweg, ...

Trouwens: let altijd op van familie...je kan er oko niet aan doen dat die persoon familie is van jou (bloedverwant of niet). je hebt er niet voor gekozen en hij ook niet. Dus hij kan even goed een 'wolfje in schapevacht' zijn. En achteraf is het voor jullie te laat.

Trouwens, als je uiteindelijk dan toch beslist om die grond te kopen, maak dan dat je zeker bent van de grootte van het perceel (zet desnoods in het compromis dat je werkt met de affectieve groote van het perceel en is het niet correct, dat er dan een financiële correctie gebeurt - is dan wel voor beide partijen zo, dus kan ook in uw nadeel zijn), vraag eventueel onder de opschortende voorwaarde dat er een Stedebouwkundig Attest afgeleverd word, tralala, ...je weet wel. Dingen die je kunnen beschermen. Ook opschortende voorwaarde voor lening. Zeg dat het niet doorgaat (zonder schadevergoeding) als je niet voor 100% van de koopprijs kan lenen. Je kan dan altijd zeggen dat de bank je maar 90% toelaat. Je doet dan nog altijd wat je wil. Bij mij was dit ook zo: "voor de volledige koopsom", alhoewel ik verre van de volledige koopsom kon lenen (stokje achter de deur).

Terug naar “Kopen”