Fietspad in slechte staat: mag men naast het fietspad rijden

RoyalFlush
Topic Starter

Fietspad in slechte staat: mag men naast het fietspad rijden

#1 , 03 nov 2014 12:59

Hallo,

De situatie: een fietspad, amper een meter breed, ligt gekneld tussen een drukke gewestweg waar men 70kph mag en een parkeerstrook waar wagens vaak tot op het fietspad staan. De fietsbaan is in zeer slechte staat (scheuren en putten, oneffenheden, de helft is hergoten maar brokkelt af, hoogteverschillen tussen betonplaten). Er is geen doorlopende lijn tussen het fietspad en de rijbaan. En nog een leuk detail: het gaat om een redelijke pittige helling.

Mag een fietser hier op de weg rijden? Hij zou immers kunnen ten val komen door de slechte staat van het fietspad - komt er dan een auto af dan kan het wel eens einde verhaal zijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72

#2 , 03 nov 2014 13:27

Wegcode Art. 9
9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.

Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd. Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.

Is een deel van de openbare weg aangeduid met het verkeersbord D10, dan moeten fietsers dit deel van de openbare weg gebruiken.

9.1.2.3° Wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen het fietspad moeten volgen, mogen zij dat verlaten om van richting te veranderen, om in te halen of om omheen een hindernis te rijden.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Turaki

#3 , 03 nov 2014 13:27

9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.

Indien het fietspad niet berijdbaar is, moet men dit bijgevolg niet volgen.

Reclame

Milo72

#4 , 03 nov 2014 13:31

Misschien is "berijdbaar" relatief... een wielerterr... eeuuh ... wielertoerist die aan 40 km/u wil vlammen zal een fietspad met een paar putten al "onberijdbaar" noemen, terwijl ik daar op mijn gemak zonder probleem kan op fietsen...

Of misschien is het dat helemaal niet: als er andere fietsers WEL op het fietspad (kunnen) rijden, is het dan "onberijdbaar" ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Turaki

#5 , 03 nov 2014 13:39

Wielertoeristen hebben altijd al een andere kijk gehad op de wegcode dan de rest van de bevolking. "Berijdbaar" wil zeggen dat je er met een normale fiets op een veilige wijze op kan rijden. Dus geen putten, vrij van modder en sneeuw, ...

Hier bestaan geen normen voor, dus bij discussie zal de politierechter zelf moeten oordelen wat dit inhoud. Ik kan mij voorstellen dat als deze rechter zelf wel eens zijn koersfiets bovenhaalt hij anders zal oordelen dan zijn collega die af en toe van de baan wordt gereden door amateursporters.

RoyalFlush
Topic Starter

#6 , 03 nov 2014 14:39

Ik ben zelf geen wielertoerist maar rijdt, vooral bij het afdalen gezien men er zonder trappen 30kph haalt, op die plek liever op de normale weg. Zo ben ik al zichtbaarder voor automobilisten en heb ik geen situatie waar iemand voor de helft op het fietspad geparkeerd staat en ik plots moet uitwijken.

De gemeente heeft al beloofd de situatie te remedieren (kwam al in de krant) maar dat kan nog even duren.

Turaki

#7 , 03 nov 2014 14:48

Naar mening is een snelheid van 30/h geen normale snelheid voor een fiets (ook al is het bergaf), maar zoals ik reeds zei, bij discussie zal de rechter beslissen.

RoyalFlush
Topic Starter

#8 , 03 nov 2014 15:54

Naar mening is een snelheid van 30/h geen normale snelheid voor een fiets (ook al is het bergaf), maar zoals ik reeds zei, bij discussie zal de rechter beslissen.

Ik heb geen foto's maar je kan het via google hier zien. Het gaat om een heel stuk van de steenweg.

https://www.google.be/maps/place/50%C2% ... !1s0x0:0x0
Ik rijd als gewone fietser rond de 20-25 kph op een vlakke baan.

Turaki

#9 , 03 nov 2014 16:03

Dan komen we bij volgend artikel:

10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

Wat u als normaal beschouwd, kan toch te snel zijn als de toestand van de weg dit niet toestaat.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 nov 2014 16:11

Zo wie zo de toestand doorgeven aan politie - dat ze er een melding van maken ... deze kunnen de zaak nakijken de de nodige akten voor de juiste besturen opstellen desnoods het fietspad afsluiten, om de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder niet in het gedrang te brengen 8_)

RoyalFlush
Topic Starter

#11 , 03 nov 2014 16:52

Het is allemaal al bij de bevoegde instanties aangegeven en niet enkel door yours truly. Er staan werken gepland voor 2015.

Alleszins, mijn hypothetische vraag is bij deze beantwoord. bedankt voor de feedback!

Turaki

#12 , 03 nov 2014 20:55

Om het voorruit te laten gaan, u kan iedere keer dat u zich lek rijdt de wegbeheerder (in dit geval de gemeente) aansprakelijk stellen. Wel iedere keer de politie laten komen om dit vast te stellen, zodat er achteraf geen discussie is over waar u uw band heeft lek gereden.

RoyalFlush
Topic Starter

#13 , 05 nov 2014 09:05

Voor zij die er zich aan interesseren, er is pas een artikel over deze weg verschenen.

Roeland

#14 , 05 nov 2014 12:11

Ah ja, ken deze weg... Als je daar met de wagen 70 rijdt moet je soms alles dichtgooien omdat een wielertoerist inderdaad het fietspad niet goed genoeg vindt en in het midden van de weg rijdt... Het fietspad is daar idd niet in schitterende staat, maar daar op de baan gaan rijden is volgens mij levensgevaarlijk (zeker met die helling in het dorp welke de zichtbaarheid van een fietser op de rijbaan sowieso vermindert).

RoyalFlush
Topic Starter

#15 , 05 nov 2014 12:30

Ik vind het amusant te zien hoe er veronderstelt wordt dat ik een wielertoerist ben.

Ik beschik over een gewone stadsfiets en ik rijd langs daar om naar m'n werk te gaan. Niet om er te gaan tijdrijden. Ik maak me zorgen dat deze weg dagelijks 2 x nemen niet alleen mijn risico op een val vergroot, maar ook sneller sleet brengt aan mn banden, velgen en veringen... Meermaals in putten duiken of op scherpe betonranden knallen is niet gezond.

Daar los van erger ik me ook aan wielertoeristen die geen enkel fietspad gebruiken en overal voorrang denken te hebben. Of in grote groepen fietsen zonder begeleider. Of de gewone fietser durven uit de weg duwen als het niet snel genoeg gaat... Een vriendin van me is al 2 keer in de struiken geduwd door die mannen.

Terug naar “Verkeersongevallen”