Kan een rechter je verbieden om een relatie te hebben?

cryingbride
Topic Starter

Kan een rechter je verbieden om een relatie te hebben?

#1 , 14 apr 2008 17:02

Sinds een paar maanden heb ik een relatie en die zit nogal bizar in elkaar, of liever gezegd, de problemen die mijn vriend heeft met zijn ex-vrouw. Ik ken haar niet persoonlijk, ik kan alleen verder gaan op wat hij me vertelt, en daaraan begin ik steeds meer te twijfelen. Maar dit is zijn verhaal:
Nadat zijn vrouw hem verliet, heeft ze meer dan een jaar niet omgekeken naar hun twee dochters, het hoederecht werd dan ook zonder problemen aan hem toegewezen. Na al die tijd wou ze dan plots co-ouderschap, waarschijnlijk om aan alimentatie te ontsnappen, want naar haar kinderen kijkt ze niet om. In afwachting tot de definitieve uitspraak in deze zaak, staat de rechter haar bezoekrecht toe om de twee weken het weekend, en mag mijn vriend geen nieuwe relatie beginnen. Nu blijkt dat zij achter onze relatie gekomen is, bewijzen op foto heeft van onze ontmoetingen (verkregen via één of andere detective), mijn vriend zet, op aanraden van zijn advokaat, onze relatie nu stop omdat hij bang is om zijn dochters te verliezen. Kan dit zomaar gebeuren? Kan een rechter iemand verbieden om een relatie te hebben als ie vecht voor zijn kinderen? Ik heb hier nog nooit eerder van gehoord en twijfel heel sterk aan de oprechtheid van mijn vriend. Hopelijk is er hier iemand die me kan helpen, want ik word er zowaar depri van.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vlaamie

#2 , 14 apr 2008 17:18

Kan een rechter iemand verbieden om een relatie te hebben als ie vecht voor zijn kinderen?
In Canada misschien wel: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... 062007_118

maar in België...

Vraag desnoods eens aan uw vriend om het vonnis te mogen lezen...

egeltje

#3 , 16 apr 2008 18:17

ik ben een leek dus of het echt kan durf ik mij niet uit te spreken.

Toen de procedure van mijn vriend liep (hij was diegene die co-ouderschap wilde) heeft ex ook veelvuldig onze relatie/mij zwart gemaakt. Ze had "getuigenissen" van kennissen van haar die beweerden dat mijn vriend en ik al langer een relatie hadden (ze waren wel nooit getrouwd, wel wettelijk samenwonend) Ex beweerde dat het niet goed was voor de kleine om geconfronteerd te worden met de nieuwe vriendin van pa.
Het antwoord van de jeugdrechter was daar heel formeel in en zei dat een nieuwe relatie geen bezwaar kan zijn voor co-ouderschap, integendeel zelfs.
Meningen van rechters kunnen natuurlijk verschillen maar het lijkt mij toch straf dat co-ouderschap geweigerd wordt omwille van een nieuwe partner (tenzij deze natuurlijk niet zuiver tot op de graad is)

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 apr 2008 19:57

De rechter kan uiteraard niet verbieden een nieuwe relatie te beginnen.

Wel zal de rechter rekening houden met het feit dat als de kinderen bij de ouder zijn, de kinderen ook contact hebben met diens partner. Dit kan tot gevolg hebben dat de rechter van oordeel is dat het beter is dat de kinderen niet of minder bij die ouder verblijven.

Om een voorbeeld te geven: als je als moeder een relatie hebt met een pedofiel zou het wel een kunnen zijn dat de rechter zegt dat het beter is dat de kinderen niet bij die pedofiel, en dus bij de moeder verblijven.

scorpioen

roderidder
Contacteer: Website

#5 , 16 apr 2008 23:05

Ben naar de juiste toedracht ook erg benieuwd en vrees dat je het hele verhaal nog niet volledig kent

Een eerste voorzichtig gokje mogelijks is de echtscheidingsprocedure nog niet geheel afgerond, of... is hij nog steeds getrouwd. In die situaties probeert men vaak nieuwe partners geheim te houden uit vrees betrapt te worden op overspel wat een invloed kan hebben op een eventuele alimentatie

hou ons op de hoogte zou ik zeggen

RR

Terug naar “Echtscheiding”