ik ben een beetje een leek op dat vlak denk ik, maar wat is nu precies het handvest van de sociaal verzekerde en hoe neem ik dat het beste aan om de terugvorderingen pas te laten ingaan vanaf de toekomst, dus vanaf begin oktober 2014 dus. Ze hebben het al ingehouden omdat ze me nog achterstallen moesten betalen over een periode van 6 jaar.
En PDOS is toch in fout dat ze me doorbetaald hebben na die nieuwe wet, een wet waarvan ik niet op de hoogte was?
u wordt altijd verondersteld op de hoogte te zijn van alle wetten. Maar omdat dit praktisch héél moeilijk is en de PDOS ook van alle wetten op de hoogte dienen te zijn, bestaat het handvest van de sociaal verzekerde. Dat is een wet die zegt dat een sociale instelling geen terugvorderingen kunnen doen als ze had moeten weten dat je er geen recht op had (en jij alle nodig informatie gegeven had).
Enige uitzondering hierop zuo kunnen zijn dat ze de terugvorderingen wél nog kunnen doen omdat je achterstallen van hen moet krijgen, maar ik denk niet dat ze dat kunnen.
Heb ik bovendien recht op interesten op de achterstallen, ik heb toch gedurende 6 jaar 440 euro per maand te weinig gekregen?
heb je hen hiervoor in het verleden in gebreke gesteld?