bestaat er een wettelijke(of vrije) vast prijs voor verkoop?
voorbeeld een prijs aan de vierkantemeter?
indien ja ,waar vind ik die lijst?
Dit is bij mij dus het geval.Ik heb de waarde wel een beetje onderschat ,ik dacht omdat het achterste gedeelte landbouwgrond is ,dat dit de prijs zou drukken maar het is een meerwaarde omdat er nooit op gebouwd mag worden .Het grenst ook aan andere landbouwgronden dus zijn ze verzekerd van rust .Zonder schatter had ik dit nooit geweten en wil eraan toevoegen dat sommige immokantoren dikwijls minder schatten omdat ze graag snel willen verkopen ,dit integenstelling tot wat soms in de media wordt gezegd dat zij de prijzen de hoogte injagen.Ik denk dat een landmeter ook goed geplaatst is voor een schatting.
Men gaat inderdaad naar een aantal dingen kijken. Het belangrijkste is of het gaat om bouwgrond of langbouwgrond.
Ook kijkt men naar de grootte van het perceel...is er veel grond bij, dan gaat de prijs, ook al is het dan landbouwgrond, sterk omhoog. Omdat die dingen niet veel meer te vinden zijn en nog steeds gewild. Kijk maar eens naar de landelijke alleenstaande huizen.
En is het een woning in landbouwzone, en ze mag heropgebouwd worden of uitgebreid, dan kan je ook meer vragen.
Men gaat trouwens ook een vergelijking doen met gelijkaardige woningen in de regio.
Ok,ik ben misschien onduidelijk geweest in mijn verklaring eerder .Mijn woning ligt ook op bouwgrond en ik heb aansluitend aan mijn bouwgrond dus ook een stuk landbouwgrond .Dus ik mocht wel serieuze verbouwingen doen ,heb zelf ook bijgebouwd .Men mag zelfs nog uitbreiden ook maar niet op dat deel landbouwgrond .Wel, ik bedoel niet dat je eigendom meer waard is omdat je op de grond die je er bij hebt niet mag bouwen, hetgeen jij zegt. Als je op alle grond die eraan grenst en die van jou is, mag bouwen, zal je nog vééééél meer geld kunnen vragen.
Wat ik bedoelde, maar komt overeen met wat je dacht, is dat als je een huis hebt (bij mij is dat zo) van een bepaald volume en je hebt daarbij op de kadastrale fiche nog een tuin die valt onder landbouwgrond of weide, dat je daar meer mag voor vragen, maar niet met de reden dat je daar niet op zoumogen bouwen, maar gewoon omdat je dan "veel grond" hebt rond uw woning. En dat is nu net gegeerd.
Want vergeet niet dat je een zonevreemde woning (vb. een woning in landbouwzone, industriezone, ...) mag uitbreiden tot 10m³ of maximaal verdubbelen. Let wel: in natuurgebied, landschappelijk waardevol agrarisch gebied, recreatiegebied, ...(beschermde gebieden dus), mag je enkel de woning 'instandhouden'. Dus met andere woorden: je zal in principe enkel een bouwvergunning kunnen krijgen om de woning vb. te herstellen (slechte muur, dak) en niet om dingen bij te bouwen, groter te maken, te veranderen, ...Hierdoor kan de woning ook zakken in waarde, maar dit kan nu net ook een voordeel zijn. Maar ik denk dat de meesten dit als een nadeel zien.
Hou er ook nog rekening mee dat het toestaan van verbouwingen en dergelijke, van zonevreemde woningen enkel kan als het om een niet verkrotte woning gaat. Maar dit wil niet zeggen dat 1 ingezakte muur al de definitie is van een verkotte woning (zie www.ruimtelijkeordening.be - onder "werken aan zonevreemde gebouwen")
Dus is uw woning verkrot (let ook op met de lijst leegstaande, verkrotte woningen van de gemeente zelf), en kan je ze niet heropbouwen of herstellen zonder bouwvergunning, dan kan de waarde van de woning en de grond samen, terugvallen op enkel de waarde van de landbouwgrond.
En dan nog een ander belangrijk aspect: als de woning te dicht bij een gewestweg ligt (gemeten vanaf de middenas van deze weg - denk rond de 25m), dan ga je ook problemen hebben om uit te breiden (maar herstellingen kunnen wel) omdat je te dicht zit. Dit geeft uiteraard ook een grote minwaarde aan jouw onroerend goed.
Ik heb destijds op een hoevetje gaan bieden (openbaar) dat pal naast de autostrade lag). Ik heb het niet gehad, was te veel, maar eigenlijk was het een koopje.Prachtig boerderijtje met enkele 1000m² landbougrond, maar je mocht nooit uitbreiden. Zelfs een carport of garage kon niet, omdat je binnen de veiligheidszone van 30 meter van de autostrade lag (vermoedelijk ivm ongevallen over de vangrail en zo). En inderdaad....die woning is weggegaan voor de belachelijke prijs van 102.000euro (was toen helaas niet haalbaar voor mij).Maar indien deze woning verder had gelegen dan 30 meter van de autostrade, of middenin de velden, dan was dat hoevetje (is nog maar enkele jaren geleden) waarschijnlijk verkocht (en zeker....ze was in ongelooflijke goede staat, met gemetste gewelven, oude stallen met blauwsteen, ...)voor meer dan 200.000euro. Zeker.
Dus zo zie je maar....er zijn vele factoren...maar ik heb de indruk dat jouw eigendom wel ok ligt?