koopovereenkomst

gusta
Topic Starter

koopovereenkomst

#1 , 14 apr 2008 17:50

Eind januari heb ik een koopovereenkomst getekend bij een notaris. In deze koopovereenkomst meld de notaris dat binnen de 4 maanden de officiele akte moet getekend worden.
Wat gebeurt er indien de termijn van 4 maanden verstrijkt en de officiele akte is niet getekend?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rene

#2 , 14 apr 2008 21:28

De verschuldigde registratierechten kan u zonder probleem gaan betalen in het registratiekantoor. Copy acte verkoopsovereenkomst meenemen en org laten tekend (stempel van registratiekantoor)
Zo hebben wij het gedaan.

Als beide partijen overeenkomen om de verkoop te anuleren zou dat ook nog kunnen (denk ik) De acte is immers nog niet geregistreed.

Als er om welke omstandigheden niet na 4 maand geregistreed is kan u een boete oplopen. (Verkoopsovereenkomst vernietigen en herschrijvne is hier de (Belgische) oplossing. MAAR de notaris is natuurlijk een persoon die handeld in opdracht van de staat.

Ik kan mis zijn, hoor ben geen jurist.

djanodive

#3 , 23 apr 2008 17:16

Opletten: in de compromis staat er normaal gezien dat de partij die de oorzaak is van nalatig registreren van de akte (in uw geval > 4 maanden), een schadevergoeding verschuldigd is aan de tegenpartij. Meestal ben je dan ongeveer je voorschot kwijt, want niet echt leuk is.

En inderdaad, daar kan vermoedelijk nog die boete bjikomen dei de afdeling Registratie zelf nog eens oplegt aan de koper of verkoper (dit weet ik niet).

Maar ik vraag me af wat er gebeurt als jouw eigen notaris bijvoorbeeld zijn werk niet goed deed, en zo te laat was...wie da de rekening betaald.

Als jouw lening maar niet in orde komt, omdat je verkeerde informatie geeft, of te laat die informatie geeft en dergelijke meer,...dan ben jij uiteraard de schuldige.

Maar ik denk dat de notaris ook in de fout kan gaan.

Reclame

Terug naar “Kopen”