Dementerende vader - volmacht op een spaarrekening

Turevan72
Topic Starter

Dementerende vader - volmacht op een spaarrekening

#1 , 27 okt 2014 12:12

Hallo,

Mijn dementerende vader is niet meer in staat om zijn handtekening te zetten, hoe kan ik een volmacht verkrijgen om in zijn plaats te tekenen? Het is al een aantal keer voorgevallen dat hij toch nog ergens zijn handtekening moet onderzetten en dit geeft dan steeds problemen want het lukt niet meer.
Kan ik via zijn huisarts aan een volmacht geraken en is er een verschil tussen een volmacht om in zijn plaats te tekenen en een volmacht om zijn spaarrekening te beheren??
Mijn vader woont nog officieel thuis, samen met zijn vrouw. (mocht dit van belang zijn)
Mvg, Erwin

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 27 okt 2014 13:42

Klassieke oplossing is dan een voorlopige bewindvoering. Het is duidelijk dat uw vader mentaal niet meer in staat is om met volheid van verstand/bevoegdheid beslissingen te nemen. Hij kan u dan ook geen volmacht meer geven. Vrederechter zal moeten vaststellen - doorgaans op basis van attestering van behandelend geneesheer - adt titularis niet meer in staat is zijn patrimonium te beheren. daarop zal vrederechter een voorlopig bewindvoerder aanstellen (kan zoon zijn, maar kan ook iemand anders zijn) die jaarlijks verantwoording moet afleggen over gedane verrichtingen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 okt 2014 13:46

Hier wat achtergrondinfo... de wetgeving is wel wat aangepast maar de grondregels blijven hetzelfde.

http://www.kbs-frb.be/uploadedfiles/201 ... b_3108.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fovig.be/fov/documenten/VOOR ... OERING.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elfri.be/voorlopige-bewindvoerder" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013031714" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elfri.be/verruimde-bevoegdhe ... n-17032013" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Turevan72
Topic Starter

#4 , 27 okt 2014 23:26

En via de huisarts is het dus ook niet mogelijk om een volmacht te krijgen? Dit wil dus zeggen voor een banale handtekening zoals bij een eventuele overdracht van nummerplaten, ik eerst via de rechtbank mij als bewindvoerder moet laten aanstellen om überhaupt nog iets geregeld te krijgen.
Bestaat er dan zo niets als een beperkte volmacht? Voor die 1 a 2 keer per jaar dat mijn vader moet tekenen ga ik echt niet naar de rechtbank stappen, en bij hoogdringendheid is er blijkbaar geen probleem als ik voor hem teken. :oops:

Turevan72
Topic Starter

#5 , 28 okt 2014 13:24

Bijkomende vraag: hoeveel bedragen de kosten van het vredegerecht om mij als bewindvoerder te laten aanstellen.

basejumper

#6 , 28 okt 2014 18:44

Kosten zijn verwaarloosbaar. vermoed paar tientallen euro"s. Maak een afspraak met de griffie (is kosteloos) en informeer je. Huisarts kan je geen volmacht geven. De volmachtgever (is je vader) moet zelf autonoom en bij volle bewustzijn een volmacht geven. De huisarts kan niet in de plaats van je vader denken... Bij hoogdringendheid tekenen geen probleem? Tot er vroeg of laat iemand een probleem van maakt...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

j.demoor

#7 , 30 okt 2014 11:27

“Art.488/1.De meerderjarige die wegens zijn gezondheidstoestand geheel of gedeeltelijk, zij het tijdelijk, niet in staat is zonder bijstand of andere beschermingsmaatregel zijn belangen van vermogensrechtelijke of niet-vermogensrechtelijke aard zelf behoorlijk waar te nemen, kan onder bescherming worden geplaatst, indien en voor zover de bescherming van zijn belangen dit vereist.Art.492.De vrederechter kan ten aanzien van de persoon bedoeld in de artikelen 488/1 en 488/2 een rechterlijke beschermingsmaatregel bevelen wanneer en in de mate hij vaststelt dat dit noodzakelijk is en dat de bestaande wettelijke of buitengerechtelijke bescherming niet volstaat.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.1240.De beschermingsmaatregel wordt bij eenzijdig verzoekschrift gevorderd overeenkomstig de artikelen 1026 tot 1034. In afwijking van artikel 1026 wordt het verzoekschrift ondertekend door de verzoeker of door diens advocaat. Het in het eerste lid bedoelde verzoekschrift bevat, behalve de vermeldingen bepaald bij artikel 1026 : 1° de graad van verwantschap of de aard van de betrekkingen die er bestaan tussen de verzoeker en de te beschermen persoon; 2° de naam, de voornaam, de verblijf- of woonplaats van de te beschermen persoon en, in voorkomend geval, van zijn vader en zijn moeder, zijn echtgenoot, de wettelijk samenwonende partner, voor zover de te beschermen persoon met hen samenleeft, of van de persoon met wie de te beschermen persoon een feitelijk gezin vormt, of, in voorkomend geval, de benaming en maatschappelijke zetel van de private stichting die zich uitsluitend inzet voor de beschermde persoon of een stichting van openbaar nut die voor de te beschermen persoon over een statutair ingesteld comité belast met het opnemen van bewindvoeringen beschikt Het verzoekschrift moet vergezeld zijn van een attest van woonplaats van de te beschermen persoon dat ten hoogste vijftien dagen oud is. Het verzoekschrift vermeldt bovendien en voor zover mogelijk : 1° de plaats en datum van geboorte van de te beschermen persoon; 2° de aard en de samenstelling van de te beheren goederen; 3° de naam, de voornaam en de woonplaats van de meerderjarige familieleden in de dichtste graad, doch niet verder dan de tweede graad; 4° de naam, de voornaam en de woonplaats van personen die zouden kunnen fungeren als vertrouwenspersoon; 5° de familiale, morele en materiële leefomstandigheden waarvan de kennis voor de vrederechter nuttig kan zijn bij de aanstelling van een bewindvoerder. Als het verzoekschrift onvolledig is, vraagt de vrederechter de verzoeker om het binnen acht dagen aan te vullen. Het verzoekschrift kan tevens suggesties vermelden betreffende de keuze van de aan te stellen bewindvoerder, alsook betreffende de aard en de omvang van diens bevoegdheden. De Koning* stelt een model van verzoekschrift vast waarin de verzoeker het sociale netwerk van de te beschermen persoon aan de hand van een vragenlijst moet schetsen.”(Gerechtelijk Wetboek).

* 31 AUGUSTUS 2014. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de inhoud en de vorm van modellen van verslagen, van vereenvoudigde boekhouding en van verzoekschrift ter uitvoering van de artikelen 498/3, § 4, 499/6, 5e lid, en 499/14, § 4, van het Burgerlijk Wetboek en van het artikel 1240, 8e lid, van het Gerechtelijk Wetboek
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

WP002

#8 , 30 okt 2014 12:21

Het is misschien interessant om weten dat in het nieuwste nummer van Budget en Recht van deze maand een heel dossier staat over wilsonbekwaamheid, voorlopige bewindvoering etc.

Terug naar “Andere”