Een van mijn zonen doet sinds 2 weken vakantiewerk bij een supermarkt. Bij zijn aanwerving moest hij daar een overeenkomst tekenen dat hij verantwoordelijk zou zijn voor eventuele tekorten en die uit eigen zak moet bijbetalen.
De eerste week geen probleem, na 4 uur werken klopte zijn kassa.
Vandaag deed hij zijn tweede dag van 6 uur zonder pauze (aangezien hij 16 jaar is, is dat op zich al onwettelijk maar dit even buiten beschouwing gelaten).
Toen hij om 9 uur op het werk kwam kreeg hij een kassa met daarin het begingeld. Hij heeft dit niet nageteld en de het geld was door iemand anders in de kassa gestoken.
Toen hij om 3 uur stopte met werken werd de kassa nageteld en zat er 80 euro tekort in. Hij zou dit moeten terugbetalen uit eigen zak.
Mijn vraag is :
1. Kan dit zomaar ?
2. Wat als de 80 euro gewoon niet in de kas stak bij het begin ? Er zouden geloof ik 30 briefjes van 50, 20 en 10 en 5 in de beginkas zitten (geld dat er door iemand anders is ingestoken) Als men daar gewoon 1 briefje minder in steekt of zo ?
Ik heb zo het gevoel ( er is nogal een groot verloop van jobstudenten in die supermarkt) dat men dit wel eens zou kunnen (mis)gebruiken om jobstudenten gratis en voor niets te laten werken ?
Bedankt voor jullie reactie.