overuren tijdens tijdelijke economische werkloosheid

wardje
Topic Starter

overuren tijdens tijdelijke economische werkloosheid

#1 , 24 okt 2014 17:49

Mijn vraag is de volgende:
Wanneer in het bedrijf werknemers in tijdelijke economische werkloosheid vallen ;mag de werkgever de overige werknemers in dezelfde afdeling van het bedrijf overuren laten doen?
Ik denk het niet maar met al die wetgeving zou je het op de duur niet meer weten.

vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 24 okt 2014 17:49

uitzonderlijk zou het kunnen, principieel echter niet.

wardje
Topic Starter

#3 , 24 okt 2014 18:15

JPV wat is UITZONDERLIJK geef eens voorbeelden als dat kan,of is het beter dat ik dat vraag aan de RVA?

Er kan geen haast bij zijn bij het werk dat moet uitgevoerd worden want dan ga je toch geen mensen tijdelijk werkloos zetten

Reclame

JPV

#4 , 24 okt 2014 20:04

wanneer wel: bvb in een garage is er te weinig werk. 2 mecaniciens mogen werken, de derde krijgt tijdelijke werkloosheid. Die dag is er echter nét voor de garage een kettingbotsing. Logisch dat in dat geval overuren gepresteerd mogen worden.

of indien een bepaald werk met 3 uitgevoerd dient te worden ipv met 4, dan zou die 4e nutteloos zijn en kan het toch zijn dat die 3 overuren dienen te presteren.

zo kan je tientallen voorbeelden geven. Je kan altijd de RVA een onderzoek laten uitvoeren, want natuurlijk moet bij iedereen eerst de overuren opgebruikt worden voor men die persoon tijdelijk werkloos mag stellen...

wardje
Topic Starter

#5 , 24 okt 2014 22:27

bedankt voor de reactie.
Denk dat ik de RVA eens op de hoogte ga brengen ,weet dan tenminste misschien de reden want kan begot niet bedenken waarvoor want iedereen is bij gelijk welk project dat nu uitgevoerd wordt inzetbaar en altijd worden de mensen geviseerd die er al meer dan 25 jaar werken.

vriendelijke groeten

wardje
Topic Starter

#6 , 07 nov 2014 15:14

Heb navraag gedaan in principe mag dat natuurlijk niet zegt men: maar de huidige regering heeft erop aangedrongen de werkgevers in deze huidige omstandigheden wat te ontzien zie regeerakkoord.
Dus als kleine man moet je daar iet of wat begrip voor opbrengen.
Als je dan ziet wat de vakbonden er gisteren van die kleine mannen op straat heeft kunnen brengen en men nog niet in staat is om binnen KMO's de spelregels van tijdelijke economische werkloosheid te laten naleven en men dat oogluikend toelaat en met de mantel der liefde bedekt heb ik er toch grote bedenkingen bij en wie dit leest ook wel (denk ik)?

vriendelijke groeten

Terug naar “Andere”