Opnieuw, maar dan anders:
Dat zijn in feite 2 manoeuvres, echter, wanneer stopt het ene manoeuvre en wanneer begint het andere?
Maakt niet uit, ze lopen in elkaar over.
Dat slaat toch werkelijk nergens op! Waar staat dit zo in de wegcode?
Maw, in uw redenereing, als ik een voorrangsweg oprijd, en 2 km verder wil keren en iemand rijdt in mijn gat, ben ik in fout omdat ik geen voorrang zou verleend hebben?
Er staat -voor zover ik weet- nergens beschreven dat manoeuvres in elkaar zouden over lopen...
- Ik (maar wie ben ik) zie het keren, wat vooraf gegaan zou moeten worden met het afremmen van de wegen, als een nieuw manoeuvre. Hier is imho "Artikel 19" van de verkeerscode van toepassing en die stelt "vooral rekening houdend met de vertragingsmogelijkheden van de achterliggers;", maw van voorrang verlenen op uw achterliggers is hier m.i. geen sprake
Aangezien het om een maneuver gaat, is Art 19 niet van toepassing, dat gaat over richtingsverandering.
Er is nergens bepaald hoe een maneuver zelf moet gebeuren.
Er kan wel bepaald zijn wat je vooraf moet doen, als je wil vertragen om te gaan keren bvb:
10.2. (...)
De bestuurder die de snelheid van zijn voertuig aanzienlijk wil verminderen, moet dit voornemen kenbaar maken door middel van de stoplichten wanneer het voertuig ervan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
Artikel 19 gaat over een richtingsverandering...Artikel 12 gaat trouwens over voorrang, waar er beschreven staat dat keren (wat TS van plan was te doen) een manoeuvre is.
Artikel 10 heeft hier m.i. weinig mee te maken, het speelt mee, maar is niet de kern van de zaak.
(ik vraag mij zelfs af hoe iemand technisch gezien voorrang kan geven op een achterligger, want meestal moet je stoppen om voorrang te geven...).
Stoppen en maneuver onderbreken.
TS was gestopt en dit om een manoeuvre te kunnen uitvoeren, dat is nu net waarom hij/zij is aangereden...zoals ik al aanhaalde het manoeuvre van het verlaten van de parkeerplaats was al beindigd daar TS in principe al geïntegreerd was in het verkeer, al was het zeer kortstondig, vooraleer hij afremde om het manoeuvre "keren/van richting veranderen" uit te voeren.
- Mocht voorrang van rechts van toepassing zijn, dan lijkt het erop de achterligger de voorrang van rechts niet gerespecteerd, wanneer deze ook een manoeuvre zou hebben uitgevoerd, aangezien TS langs links is aangereden.
Dat is het gekke net in deze situatie:
Wie wil keren en daartoe rechts op de rijbaan stopt om achteropkomend verkeer te laten passeren, dwingt deze bestuurders om rond hem heen te rijden, waardoor zij zelf ook een maneuver doen, en zelf voorrangsplichtig worden ....
Hier ga je er vanuit dat TS naar rechts afdraait, TS beschrijft duidelijk dat hij 'linksomkeert' wilde maken....
Voorrang wil m.i. nog steeds zeggen dat partij die voorrang moet verlenen
moet stoppen of niet mag beginnen met een manoeuvre zodat de partij die voorrang heeft zijn rijrichting ongehinderd kan voortzetten.
Remmen, de actie die TS moest ondernemen om het manoeuvre "keren/van rijrichting veranderen" op zich is
geen manoeuvre (zie Artikel 12), echter moet hij er zich van vergewissen dat hij de andere weggebruikers niet in gevaar brengt, maw TS was op dat moment in principe niet voorrangsplichtig.
Het enige waar TS in fout zou kunnen gegaan zijn is:
- geen voorrang verlenen tijdens het verlaten van zijn parkeerplaats: niet het geval volgens zijn beschrijving.
- Afremmen zonder rekening te houden met achterliggers, voorafgaand aan het keren: twijfelgeval, al lijkt het mij niet te gaan om een 90km/u baan afgaande op de beschrijving.
Maw even terugkomen op een vorige post
Volgens mij ziet u de voorrangsplicht bij een maneuver ietwat verkeerd ...
Ik denk dat ik vrij goed op de hoogte ben van de voorrangsregels, al lijkt het mij dat het concept manoeuvre jou niet heel duidelijk is...