Wie is in fout?

ThomasBruce
Topic Starter

Wie is in fout?

#1 , 22 okt 2014 13:48

Vorige week is mij neef betrokken geraakt bij een verkeersongeval. (Ik als passagier)

Verkeerssituatie: Mijn neef rijdt met zijn auto op de weg en vertraagd aan het weg segment waar een voorrang van rechts geldt. Uit deze straat komt een camion gereden maar deze blijft staan en wacht tot mijn neef kan doorrijden. *De camion zal beide rijvakken nodig hebben om zijn draaimanoever uit te voeren.
De camion komt volledig tot stilstand en mijn neef kan terug verder rijden.
Net wanneer mijn neef op het punt staat om door te rijden, slaat hij alle remmen dicht.
Een brommer (max. 50CC) komt met overdreven snelheid van achter deze camion gereden en rijdt recht op de voorkant van de auto.
Ik en mijn neef stappen uit voor de schade te bekijken aan bestuurder, brommer en auto. Voor we de tijd hadden om de bestuurder te confronteren, nam deze zijn brommer op en reed in volle snelheid terug weg. We konden duidelijk constateren dat de bestuurder van de brommer enorm veel alcohol genuttigd had. De brommer leek ook te beschikken over een zwaarder vermogen dan toegelaten voor een 50CC.
Deze persoon is gekend bij het gerecht, heeft geen enkel geldig rijbewijs en is al opgepakt voor dronken rijden.
Is deze persoon in deze verkeerssituatie in zijn recht of vervalt voor hem deze voorrang van rechts?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 22 okt 2014 14:46

Is er politie ter plaatse geweest? Heeft u de gegevens van de vrachtwagenchauffeur genoteerd? Wil deze een getuigenis afleggen?

Als de man in kwestie gekend is, dan zal de politie onderzoeken of er tegen hem bewijs bestaat.

Mogelijks kan u ook vergoeding bekomen van het Fonds.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Turaki

#3 , 22 okt 2014 15:29

Heeft u klacht neergelegd wegens vluchtmisdrijf?

Reclame

lohabra

#4 , 23 okt 2014 08:26

Een brommer (max. 50CC) komt met overdreven snelheid van achter deze camion gereden en rijdt recht op de voorkant van de auto.
Die komt wel van rechts ...
inderdaad. Het is niet omdat de vrachtwagenchauffeur afstand doet van z'n voorrang, dat topicstarter daarom ineens ook ontslagen zou zijn van de voorrangsplicht tav de bromfiets, die eveneens van rechts komt.
maar is daarbij een manoeuvre aan het doen.
Welk maneuver dan wel ?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Redrum

#5 , 23 okt 2014 10:23

Die komt wel van rechts ...
inderdaad. Het is niet omdat de vrachtwagenchauffeur afstand doet van z'n voorrang, dat topicstarter daarom ineens ook ontslagen zou zijn van de voorrangsplicht tav de bromfiets, die eveneens van rechts komt.
maar is daarbij een manoeuvre aan het doen.
Welk maneuver dan wel ?
Een stilstaand voertuig voorbijrijden.

Turaki

#6 , 23 okt 2014 10:52

Volgens mij is het inhalen geen manoeuvre, maar een gereglementeerde beweging. Het is echter wel verboden om in te halen op een kruispunt met voorrang van rechts, maar aangezien de vrachtwagen stil stond voor het kruispunt, lijkt mij dit niet van toepassing.

polk

#7 , 23 okt 2014 11:06

Volgens mij is het inhalen geen manoeuvre, maar een gereglementeerde beweging. Het is echter wel verboden om in te halen op een kruispunt met voorrang van rechts, maar aangezien de vrachtwagen stil stond voor het kruispunt, lijkt mij dit niet van toepassing.
Artikel 16. Inhalen

16.1. Het inhalen geldt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn.

In dit geval rijdt de motorfiets de vrachtwagen dus voorbij. Dit lijkt mij dus een manoeuvre?

lohabra

#8 , 23 okt 2014 13:34

Het is echter wel verboden om in te halen op een kruispunt met voorrang van rechts, maar aangezien de vrachtwagen stil stond voor het kruispunt, lijkt mij dit niet van toepassing.
Nope. Het is daar verboden om links in te halen. Rechts inhalen, zo beide voorwaarden voldaan zijn, wordt door geen enkele regel verboden:

Artikel 17. Inhaalverbod

17.2. Het
links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

2° a) op de kruispunten waar de voorrang van rechts geldt;

(uiteraard moeten wél beide voorwaarden voldaan zijn, om rechts in te halen, maar vermits de vrachtwagen niet in beweging was, is er zelfs helemaal geen sprake van inhalen)

Zo u toch een regel kent die daar ook het rechts inhalen expliciet verbiedt, verneem ik het graag.

lohabra

#9 , 23 okt 2014 13:39

Omheen een (geparkeerd, stilstaand, gestopt) voertuig op de rijbaan rijden is al -tig keer als maneuver bestempeld door Cassatie.
Rijdt hij er omheen, als hij gewoon zijn weg rechtdoor vervolgt, dus zonder een zijdelingse verplaatsing te maken ?

polk

#10 , 23 okt 2014 13:55

Het is echter wel verboden om in te halen op een kruispunt met voorrang van rechts, maar aangezien de vrachtwagen stil stond voor het kruispunt, lijkt mij dit niet van toepassing.
Nope. Het is daar verboden om links in te halen. Rechts inhalen, zo beide voorwaarden voldaan zijn, wordt door geen enkele regel verboden:

Artikel 17. Inhaalverbod

17.2. Het
links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

(uiteraard moeten wél beide voorwaarden voldaan zijn, om rechts in te halen, maar vermits de vrachtwagen niet in beweging was, is er zelfs helemaal geen sprake van inhalen)

Zo u toch een regel kent die daar ook het rechts inhalen expliciet verbiedt, verneem ik het graag.
De regels mbt inhalen, en bij uitbreiding rechts inhalen, zijn in deze situatie (stilstaande vrachtwagen) niet van toepassing.

Het is mij overigens niet duidelijk uit de beschrijving van de situatie of de motorrijder de vrachtwagen links of rechts voorbijreed. Moeilijke situatie in elk geval.

lohabra

#11 , 23 okt 2014 14:52

De regels mbt inhalen, en bij uitbreiding rechts inhalen, zijn in deze situatie (stilstaande vrachtwagen) niet van toepassing.
Als je mij wil citeren, dan best wel alles lezen wat ik schrijf. Want dat schreef ik namelijk toch ook :

Artikel 17. Inhaalverbod

17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

polk

#12 , 24 okt 2014 09:03

Als je mij wil citeren, dan best wel alles lezen wat ik schrijf. Want dat schreef ik namelijk toch ook :

Artikel 17. Inhaalverbod

17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

Ah mijn excuses, u was inderdaad een zijpiste aan het bewandelen.

Terug naar “Verkeersongevallen”