aanrijding met lakschade, jullie mening

GuanoApe
Topic Starter

aanrijding met lakschade, jullie mening

#1 , 26 mei 2014 08:56

Graag jullie mening over volgende situatie, hierbij een schets ter verduidelijking:

Afbeelding

De blauwe wagen moest voorrang verlenen aan de rode wagen, echter stond de blauwe wagen al grotendeels aan de andere kant van de weg. Dus niet voldoende naar rechts
achter de zwarte geparkeerde wagens. Zodoende kon de rode wagen heel nipt voorbij de blauwe wagen rijden, tegen een zeer langzame snelheid.

Echter op het laatste moment raakte beide wagen elkaar, de achtervleugel aan bestuurderszijde werd beschadigd aan zowel de rode als blauwe wagen.

Een aangifteformulier werd opgemaakt en ingediend. (Nadien bleek de schade aan de rode wagen verwaarloosbaar.)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72

#2 , 26 mei 2014 09:28

hoe komt het dat beide wagens elkaar raken ?

Stond de blauwe wagen nog steeds stil ? Was de blauwe wagen (te vroeg) vertrokken ? Schoof de rode wagen te vroeg terug naar zijn normale plaats op de weg ? ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 26 mei 2014 11:45

Beste

Dat hangt allemaal af van de omstandigheden, maar een makkelijke zaak zal dit nooit worden.

Werd er een aanrijdingsformulier ingevuld? Wat werd daarop vermeld?

Als blauw stilstond, reed rood een voorzienbare hindernis aan en is deze in fout.

Waren beide voertuigen in beweging, dan dient blauw in principe voorrang te verlenen.

Bovendien dienen beide partijen steeds zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan te rijden.

Beschikt u over een polis rechtsbijstand, dan kan u de zaak voorleggen aan een advocaat van uw keuze.

Schat hij uw kansen goed in, dan betaalt de rechtsbijstandsverzekeraar de kosten van de advocaat en de eventuele procedure.

Is het advies van de advocaat negatief, dan betaalt u de helft van de kosten van het advies.
Laatst gewijzigd door ddanck op 27 mei 2014 10:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

ippa

#4 , 27 mei 2014 09:03

Heb vergelijkbaar geval gehad: uitspraak: rode wagen verantwoordelijk wegens blauwe wagen = "voorziene hindernis".

GuanoApe
Topic Starter

#5 , 27 mei 2014 11:48

Volgende keer dus gewoon blijven staan tot dat de blauwe achteruit bolt... :)

Zucht.

Milo72

#6 , 27 mei 2014 12:03

jup, inderdaad. Tegen een stilstaande auto rijden is nooit een goed idee.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

GuanoApe
Topic Starter

#7 , 27 mei 2014 13:43

Als ik de auto achteraf bekijk na reiniging, is die schade eigenlijk miniem... Zelfs geen formulier nodig langs mijn kant.

En tegen gereden? Misschien miniem tegen elkaar liggen geschuurd, raar dat de zijspiegels dan nog overeind staan.

GuanoApe
Topic Starter

#8 , 21 okt 2014 10:09

Ter info, verzekeringen zijn er zelf niet uitgekomen en is 50/50 geregeld.

ddanck
Contacteer: Website

#9 , 21 okt 2014 14:49

U hoeft met die 50/50 geenszins akkoord te gaan.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Verkeersongevallen”