éénmanszaak maar niet op eigen adres

pkt
Topic Starter

éénmanszaak maar niet op eigen adres

#1 , 20 okt 2014 15:23

Ik ben van plan om binnen een aantal maanden te starten met een éénmanszaak(schilder),maar tevens hebben wij een lening lopen bij het vlaams woningfonds,en indien ik start met een zelfstandig bijberoep gaat de lening met 0,5% omhoog,niet bijster veel,maar toch iedere maand x aantal euros..... Es geinformeerd bij het vlaams woningfonds en vanaf mijn huidig adres dienst doet als 'maatschappelijke zetel',dat ik er dus gevestigd ben,gaat de lening omhoog.... Zou er hier geen andere oplossing of mogelijkheid zijn??? Op een ander adres?Bij familielid....?

Tnxxxxxxxxx

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 okt 2014 15:38

Voor een éénmans zaak is dit wel een probleem omdat je domicilie is waar je ook verblijft.

Maar je kan altijd een vennootschap oprichten en deze kan op een andere plaats haar zetel hebben.

Een éénvoudige vennootschap zoals een cvoa, communautaire vennootschap, of zelfs een éénpersoons bvba, kosten zeer weinig geld voor oprichting.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#3 , 20 okt 2014 15:50

Eenmanszaak is inderdaad op domicilie.

Een vennootschap zoals Louis zegt is mss een oplossing, maar ze nemen ook niet alles aan. Postbusadressen worden nooit aanvaard, en vaak vragen ze ook een huurcontract op.

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 21 okt 2014 15:16

Waar vind ik terug dat je een zelfstandige activiteit enkel mag uitoefenen op je domicilie?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

LeenW

#5 , 21 okt 2014 15:24

Uitoefenen niet, dat mag ergens anders, maar de zetel wordt steeds op de domicilie gezet bij een eenmanszaak.

denlowie

#6 , 21 okt 2014 15:27

Via een virtueel adres kan het altijd, maar het probleem en de vraag van de TS is wanneer hij zelfstandig is hij van de sociale lening 0.5% meer moet betalen.

Het gaat hier niet om een maatschappelijke zetel, maar om het begrip zelfstandig zijn.

In het KBO zie je als het een één manszaak is het volgende wanneer de woonst niet het zelfde is.

Geen gegevens beschikbaar wegens bescherming van de persoonlijke levenssfeer
Adres van oudste
actieve vestigingseenheid:

Bij een vennootschap

Zie je Maatschappelijke zetel ........

pkt
Topic Starter

#7 , 22 okt 2014 17:57

tnx voor de antwoorden..... Als ik een vennootschap zou oprichten op een andere plaats dan zijn er daar wss ook nadelen aan verbonden??Kan geen kosten van bijv elektriciteit,verzekering,water ,..in onkosten brengen dan wss?

denlowie

#8 , 22 okt 2014 19:11

Als schilder zal je ook weinig onkosten van thuis kunnen inbrengen daar je altijd buitenhuis werkt!

Een vennootschap kan normaal meer onkosten inbrengen dan een éénmanszaak.

Als je zelfstandig word met het gedacht van veel kosten in te brengen, wel dan geef ik je de raad om werknemer te blijven.

GB2702

#9 , 23 okt 2014 01:03

In het KBO zie je als het een één manszaak is het volgende wanneer de woonst niet het zelfde is.

Adres van oudste
dit is niet correct, ikzelf heb een eenmanszaak en bij mij staat ook bovenstaande hoewel de woonst hetzelfde is.

denlowie

#10 , 23 okt 2014 06:11

Adres van oudste
dit is niet correct, ikzelf heb een eenmanszaak en bij mij staat ook bovenstaande hoewel de woonst hetzelfde is.
Natuurlijk als de woonst en de vestigingsadres het zelfde is zal dit wel zo staan, ik schreef wel wanneer het niet het zelfde is !!

pkt
Topic Starter

#11 , 23 okt 2014 23:43

Als schilder zal je ook weinig onkosten van thuis kunnen inbrengen daar je altijd buitenhuis werkt!

Als je zelfstandig word met het gedacht van veel kosten in te brengen, wel dan geef ik je de raad om werknemer te blijven.
Is de bedoeling om te starten in zelfstandig BIJBEROEP hé

denlowie

#12 , 24 okt 2014 09:45

Voor belastingen en BTW en RSZ maakt het niet uit of je bijberoep doet of hoofdberoep.

Enkel voor de rsz kan het als je een zeer kleine onderneming bent in bijberoep vrijstelling krijgen, ook voor de BTW als je geen 15.000€ omzet heeft ben je vrijgesteld en kan je ook geen BTW aftrekken.

LeenW

#13 , 24 okt 2014 10:05

Zijn schilders niet uitgesloten van de vrijstellingsregeling BTW?

pkt
Topic Starter

#14 , 26 okt 2014 06:56

Voor belastingen en BTW en RSZ maakt het niet uit of je bijberoep doet of hoofdberoep.

Enkel voor de rsz kan het als je een zeer kleine onderneming bent in bijberoep vrijstelling krijgen, ook voor de BTW als je geen 15.000€ omzet heeft ben je vrijgesteld en kan je ook geen BTW aftrekken.

Dan werk je toch altijd aan 21%???ook bij renovatie??

denlowie

#15 , 26 okt 2014 07:00

Dan werk je toch altijd aan 21%???ook bij renovatie??

[/quote]

Als je BTW vrijstelling (max 15.000€ omzet) heeft dan mag je zelfs geen BTW rekenen, en moet je geen BTW afdragen aan de BTW, waar door je veel goedkoper kan werken dan je concurrentie.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”