#3 , 17 okt 2014 13:09
"zo woont mijn zus al 7 jaar in het huis dat van mijn vader was..."
Als het huis eigendom van uw vader was, lijkt mij dat het huis aan nu eigendom is van jou en je zus, en niet van je grootmoeder.
Kinderen kun je nooit volledig onterven en zowiezo heb je recht op minimum 1/3 van zijn nalatenschap.
Om uit te zoeken hoe die woning overgegaan is kan je de aangifte van nalatenschap opvragen bij het registratiekantoor of eventueel bij de notaris die destijds de aangifte heeft gedaan.
Je grootvader is 3 jaar geleden overleden, en in 2012 werd er 25000 euro geschonken, ook hier lijkt het mij dat jullie, als erfgenamen van jullie vader, niet volledig terzijde kunnen geschoven worden.
Ik zou je ten zeerste aanraden ook hier de aangifte van nalatenschap op te vragen bij het registratiekantoor of de notaris.
Een notaris zal, in tegenstelling tot een advocaat, voor een eerste consultatie niets aanrekenen. Het opvragen van de stukken (aangiftes van nalatenschap) zal wel iets kosten, maar het lijkt mij dat er inderdaad wel een en ander dient te worden uitgezocht.
Mocht blijken dat je inderdaad recht hebt op bepaalde aandelen (zowel in het huis van je vader, als in de tegoeden van je vader en eventueel grootvader) kan je uit onverdeeldheid treden.