CARA

JANBAL
Topic Starter

CARA

#1 , 25 sep 2014 17:39

Ik heb, ten gevolge van een bloedvergiftiging, linkervoet+onderbeen moeten laten amputeren. Binnenkort heb ik een prothese en zal ik na enige tijd dus terug stappen.

Ik rij met een Volkswagen Up automatic (vorig jaar nieuw gekocht), ik rij overigens al heel mijn leven met automatics, autorijden is dus geen probleem aangezien ik daarvoor enkel mijn rechterbeen nodig heb. Of mijn linkerbeen origineel is of een prothese maakt dus geen verschil uit.

Maar nu heb ik viavia horen zeggen dat het toch aan te raden is om bij een organisatie genaamd CARA een "aangepast rijbewijs" aan te vragen. Via een ander kanaal is me dan weer aangeraden deze aanvraag NIET te doen omdat de kans dan groot is dat CARA dan aan de politie adviseert om mij rijbewijs gewoonweg in te trekken. Ik zou dan immers een geneeskundig onderzoek ondergaan, en daar ik al tientallen jaren lang zwaar-diabeticus ben zou dat, samen met die prothese, tot gevolg hebben dat ik niet meer zou mogen rijden (hoewel beide zaken dus geen invloed hebben op het autorijden, ik ben trouwens een zeer ervaren en voorbeeldige chauffeur).

Ik heb nu 3 vragen :
- is het in mijn geval inderdaad aangewezen van - op eigen houtje (want officieel heb ik nooit gehoord van CARA) - contact op te nemen met CARA ? of laat ik dat potje beter gedekt ?
- hoe groot is de kans dat ik dan een definitief rijverbod zou oplopen ?
- en als ik dan TOCH uiteindelijk niet meer zou mogen rijden : bestaat dan de mogelijkheid om mijn auto in te ruilen voor een Ligier (één van die autootjes waar men geen rijbewijs moet voor hebben), of moet men daar in voorkomend geval ook toelating voor hebben om er te mogen mee rijden ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 26 sep 2014 10:46

Als u op dit moment wegens medische redenen geen rijbewijs mag hebben, rijdt u nu rond met een ongeldig rijbewijs, wat voor de wet neerkomt op rijden zonder rijbewijs. Bij een ongeval zal de verzekering in dat geval zich terugtrekken, en zal u alle kosten mogen betalen.

Uw rijgedrag of hoe u uw vermogen tot rijden inschat speelt niet mee.

calendomatic

#3 , 14 okt 2014 10:25

Alvast contact opnemen met uw verzekeraar/makelaar om de verzwaring van het risico te melden...

Reclame

JANBAL
Topic Starter

#4 , 02 apr 2016 04:05

okee, ik ben dus in theorie bij wet verplicht mij aan te geven bij CARA, maar hoe groot is dan de kans dat ik nog zal mogen blijven rijden ? ik ben alleenstaande en kan niet zonder auto, als ik geen rijbewijs heb is mijn leven voorbij. Ik lijd nu een gelukkig leventje, maar als ik afhankelijk van anderen zou worden wil ik niet meer verder leven. Als ik mij aangeef bij CARA neem ik aan dat men niet alleen effe zal kijken of ik wel degelijk een prothese heb, maar mij grondig zal onderzoeken, en dan zal men een optelsommetje maken : zwaar-diabeet, onderbeenprothese, zicht juist genoeg (5 op 10),... Met andere woorden : geen recht meer op rijbewijs. Ik weet van mezelf dat ik al bijna 50 jaar een veilig chauffeur ben, veel veiliger dan al die jongeren en al die camioneurs en beroepschauffeurs die onder tijdsdruk noodgedwongen wegpiraten zijn. Mijn diabetis heeft geen enkele invloed op mijn rijvaardigheid, mijn andere handicaps ook niet. Maar dat speelt voor hen dus geen rol. Zonder rijbewijs kan ik niet verder leven. Met andere woorden : mij aanmelden bij CARA is mijn leven beëindigen. Ik heb in mijn leven meer dan een miljoen kilometer gereden zonder ongeval in de fout. Nu rij ik nog zeer weinig (enkel de noodzakelijke verplaatsingen) en dan nog hoofdzakelijk op landelijke wegen waar een ongeval bijna uitgesloten is. En zelfs al zou ik een licht ongeval hebben, dan weet toch niemand dat ik diabetis en een prothese heb ? Enkel als ik een zwaar ongeval zou hebben en in de kliniek zou belanden zou men het mogelijk te weten komen. Maar die kans dat dat ooit zou gebeuren is misschien 1 op 100.000 of zo. De kans om enkele malen na mekaar de lotto te winnen is groter. Als ik dan de keuze moet maken tussen vredevol blijven verder leven, verplaatsingen beperken, extra voorzichtig rijden, en mijn handicaps geheimhouden... ofwel meteen stoppen met leven, dan is mijn keuze vlug gemaakt. Ja toch ? Of zit er een nog addertje onder het gras... ? Ik waardeer alle nuttige info ten zeerste en wil daar ook mijn bijzondere dank voor uitdrukken.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”