tweedehands wasmachine uit kring****winkel

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

tweedehands wasmachine uit kring****winkel

#1 , 07 okt 2014 20:03

heb vandaag een tweedehandswasmachine gekocht met 3 maanden garantie heb dat zelf afgehaald

thuis aangesloten en aangezet en het water kwam er gewoon van ondergelopen

ik ga morgen terug, kan ik eisen dat ze het komen repareren of komen halen ter reparatie want een lekkend wasmachine kan ik niet in de auto zetten. graag de wetsartikels waarop ik mij kan baseren
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15980
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 okt 2014 20:12

Normaal word alles gecontroleerd in de kringwinkel, die gaan dit komen halen als je het hun vraagt, en ze gaan het herstellen of je geld terug geven, waar ik woon doen ze daar zeker niet moeilijk over. !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 okt 2014 10:53

Normaal word alles gecontroleerd in de kringwinkel, die gaan dit komen halen als je het hun vraagt, en ze gaan het herstellen of je geld terug geven, waar ik woon doen ze daar zeker niet moeilijk over. !
wasmachine wordt niet hersteld of opgehaald zonder hiervoor te betalen, op het document staat ook dat de koper het moet terugbrengen naar het verkooppunt.
Laatst gewijzigd door de reden op 08 okt 2014 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Franciscus
Berichten: 39724
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 okt 2014 10:57

Brengen zal u zelf moeten maar u hebt blijkbaar wel drie maanden garantie.

mava105
Berichten: 22869
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 08 okt 2014 11:12

ik ga morgen terug, kan ik eisen dat ze het komen repareren of komen halen ter reparatie want een lekkend wasmachine kan ik niet in de auto zetten.
Eens de waterleiding losgekoppeld, en de filter onderaan de machine leeggemaakt, kan er toch niet veel water meer uitlekken. Was de watertoevoer wel degelijk aangesloten? Joint in de aansluiting niet vergeten?

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 okt 2014 11:21

Brengen zal u zelf moeten maar u hebt blijkbaar wel drie maanden garantie.
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... _garantie/" onclick="window.open(this.href);return false;
Welke rechten geniet u als consument?

Men kan een hiërarchie opstellen van de middelen die ter beschikking van de consument worden gesteld:
1.U heeft het recht de kosteloze herstelling of de vervanging van het goed te eisen (te kiezen door de consument, maar in functie van wat mogelijk en redelijk is).


kan ik dan een technieker laten komen en hun de rekening presenteren?
heeft iemand het wetsartikel inzake kosteloze herstelling? moet dit door de verkoper gebeuren of heb je als koper een keuze wie de herstelling uitvoert?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 okt 2014 11:24

ik ga morgen terug, kan ik eisen dat ze het komen repareren of komen halen ter reparatie want een lekkend wasmachine kan ik niet in de auto zetten.
Eens de waterleiding losgekoppeld, en de filter onderaan de machine leeggemaakt, kan er toch niet veel water meer uitlekken. Was de watertoevoer wel degelijk aangesloten? Joint in de aansluiting niet vergeten?
het water kwam er pas (van onder de wasmachine) toen de machine werd aangezet, allicht een kleinigheidje maar machine opendoen is verlies van garantie

heb al klacht gestuurd naar economische inspectie zullen zien wat die zeggen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 okt 2014 11:59

Brengen zal u zelf moeten maar u hebt blijkbaar wel drie maanden garantie.
3 maanden commerciele garantie en klaarblijkelijk 1 jaar wettelijke garantie

http://www.belgium.be/nl/economie/hande ... /waarborg/" onclick="window.open(this.href);return false;
•voor tweedehandsgoederen kan er een kortere termijn overeengekomen worden, met een minimum van een jaar

zie ook ; Wettelijke garantie en commerciële garantie

dus mogelijk zijn hun terugbrengvoorwaarden een onderdeel van de commerciele garantie en niet van de wettelijke garantie
kan iemand uitsluitsel geven?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Franciscus
Berichten: 39724
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 okt 2014 18:19

U bij het lezen van hun contract.

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 okt 2014 18:36

valt onder verzendkosten ook de verplaatsing naar de winkel?

burgerlijk wetboek

Art. 1649quater. § 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.
De termijn van twee jaar bedoeld in het eerste lid wordt opgeschort tijdens de periode vereist voor de herstelling of de vervanging van het goed of in geval van onderhandelingen tussen de verkoper en de consument met het oog op een minnelijke schikking.
In afwijking van het eerste lid kunnen voor de tweedehandsgoederen de verkoper en de consument een kortere termijn dan twee jaar overeenkomen zonder dat die termijn korter dan één jaar mag zijn.

Art. 1649quinquies. § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3.
Desgevallend wordt er evenwel rekening gehouden met de verergering van de schade voortvloeiend uit het gebruik van het goed door de consument na het ogenblik waarop hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld of zou hebben moeten vaststellen.
§ 2. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. Elke herstelling of vervanging moet, rekening houdend met de aard van het goed en het door de consument beoogd gebruik, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de consument verricht worden.
De kosten bedoeld in het vorige lid zijn de kosten die moeten worden gemaakt om de goederen in overeenstemming te brengen, namelijk de verzendingskosten en de kosten die verband houden met loon en materiaal
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

artemis
Berichten: 3309

#11 , 08 okt 2014 18:50

Maar wat zegt de kringloopwinkel bij het voorleggen van het probleem?

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 okt 2014 20:25

Maar wat zegt de kringloopwinkel bij het voorleggen van het probleem?
de verkoper wou het komen halen maar mocht niet van de verantwoordelijke,
er wordt niets hersteld en ik moet betalen voor het komen halen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 09 okt 2014 10:10

vindt enkel fragmenten en engelstalige versie van de richtlijn iemand een link naar de hele nederlandstalige versie van deze richtlijn
in wetgeving krijg je op afkondigingsdatum 25/5/1999 0 zoekresultaten bij richtlijnen

http://www.elfri.be/rechtspraak/consume ... vervanging" onclick="window.open(this.href);return false;



1) Artikel 3, leden 2 en 3, van richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen, moet aldus worden uitgelegd dat, wanneer een niet conform consumptiegoed dat de consument vóór de ontdekking van het gebrek overeenkomstig de aard en het gewenste gebruik ervan te goeder trouw had geïnstalleerd door de verkoper door vervanging in overeenstemming wordt gebracht, de verkoper ver­plicht is dit goed zelf te verwijderen van de plaats waar het is geïnstalleerd en er een vervangingsgoed te installeren, dan wel de kosten voor deze verwijdering en installatie van het vervangings­goed te vergoeden.
Of de verkoper zich in de verkoopovereenkomst al dan niet ertoe had verbonden het aanvankelijk aangekochte consumptiegoed te installeren, speelt hierbij geen rol.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 10 okt 2014 13:11

De kosten bedoeld in het vorige lid zijn de kosten die moeten worden gemaakt om de goederen in overeenstemming te brengen, namelijk de verzendingskosten en de kosten die verband houden met loon en materiaal.
Ik vermoed dat het hier gaat over mogelijke verzendingskosten die de verkoper moet maken om het product naar de producent terug te sturen. Niet over de kosten die de koper moet maken om het terug te brengen naar de verkoper.

Ik begrijp het probleem eigenlijk niet goed: u hebt de machine zelf afgehaald, waarom kan u ze dan niet zelf terugvoeren ook? U zegt dat de kringloopwinkel niet wil repareren, maar dat is het geval niet. Ze willen wel repareren, maar u moet het toestel terugbrengen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 39724
Juridisch actief: Nee

#15 , 10 okt 2014 14:19

Het goed is niet gebracht het is gehaald dus overeenkomst slaat enkel over de KOOP en gezien het toestel niet is GEPLAATST door de kringwinkel ....

Terug naar “Consumenten Koop”