Hallo,
ik ben nogal van het bezorgde en piekerende type ... Onlangs reed ik een spiegel stuk van een geparkeerde wagen. Ik ben gestopt, teruggekeerd, heb mezelf geparkeerd en ben de schade gaan inspecteren. Spiegelglas volledig gebroken. Aangezien de bestuurder van de wagen nergens te bekennen was, heb ik een briefje achtergelaten met mijn telefoonnummer. Ik zag dat er een parkeerticket lag, dewelke een half uur later zou vervallen en nam mezelf voor dat - indien ik nog niets gehoord had na een uur - ik zelf aangifte zou doen bij de politie.
Gelukkig belde de bestuurder mij gauw op en we kwamen telefonisch overeen dat deze de schade zou laten herstellen, en ik die factuur zou terugbetalen. Zonder tussenkomst politie, verzekering etc. Uiteraard ben ik dit 100% van plan, potje breken = potje betalen.
Ondertussen zijn we echter een dikke week verder en ik hoor niets meer van deze persoon. Ik heb zelf al proberen te bellen om een stand van zaken te vragen, echter geen gehoor gekregen.
Onze adresgegevens werden telefonisch uitgewisseld en ik weet ook dat er een getuige was die mijn nummerplaat heeft genoteerd, waar ik natuurlijk geen probleem mee heb/had, want ben zelf op de man toegestapt om te vragen of hij misschien wist van wie de wagen was die ik had aangereden.
Nu ben ik bang dat men misschien achter mijn rug toch aangifte zou hebben gedaan, met kwade bedoelingen, misschien was er al meer schade aan de wagen vooraleer ik de spiegel aanreed en wil men dit nu in mijn schoenen proberen te schuiven ... ik weet het niet. Ik ben wellicht wat overbezorgd en wil vertrouwen in de afspraak die ik met de gedupeerde heb gemaakt, maar door de radiostilte daarover maak ik mij toch wel wat ongerust ...
Hoe zit dit strikt juridisch? Als ik kan "bewijzen" dat we getelefoneerd hebben en ik kan de gegevens van de tegenpartij aantonen, kan ik dan ooit beschuldigd worden van vluchtmisdrijf?? Indien "tegenpartij" van slechte wil zou zijn heeft die misschien een vals of fout adres aan mij gegeven ...
Ik dacht helemaal ter goeder trouw te zijn, maar nu ik er zo verder over nadenk, is dit misschien niet waterdicht, mocht er toch een pv van worden gemaakt ...
Graag jullie advies.
Dank.
Npu